Denník N

Firemný newsfilter: Prichádza k nám mladý talent českého biznisu, antivaxeri útočia a Kmotrík zachraňuje 

Ceny elektriny útočia na rekordy spred čias poslednej finančnej krízy, čo nikoho okrem energetikov neteší. O to viac, že vysoko sú aj ceny množstva výrobných vstupov, pretože dopyt sa po pandemickom šoku dvíha, no logistické toky sú naďalej spomalené.

Uplynulý týždeň však priniesol v domácom svete firiem aj viacero pozitívnych správ. Ivan Haluza ich zhrnul do 2200 slov, čo je 10 minút čítania.


1. Obuvnícka firma Vasky mladého Čecha Václava Staněka sa s výrobou tenisiek posúva už aj do Partizánskeho

Mladý Čech Václav Staněk má len 23 rokov, no už pred piatimi rokmi začal budovať v českom Zlíne nového producenta ručne vyrábanej koženej obuvi Vasky. Ten vlani dával prácu 80 ľuďom a jeho tržby siahali k štyrom miliónom eur.

Teraz sa mladý biznismen so svojou firmou posúva aj na Slovensko. V Partizánskom si Vasky už aj doteraz dával šiť zvršky na niektoré svoje topánky. Teraz tam však rozbehne vo väčšom so 40 zamestnancami novú výrobu tenisiek a v budúcnosti možno do mesta prinesie aj produkciu čoraz populárnejších barefootov, teda elegantnejšej športovej obuvi.

Pomáha si Baťom. Staněk ukazuje, že mladí začínajúci podnikatelia sa môžu presadiť nielen v technologickom sektore, ale rovnako aj v tradičných odvetviach. On sám svoj marketing vo veľkej miere stavia na tradícii svetovo známeho českého obuvníka Jana Antonína Baťu. Aj v Zlíne aj v Partizánskom boli výrobné základne Baťovcov.

Navyše v tradičných biznisoch má Staňek aj ďalšie dva svoje podniky. V Indii spoluvlastní výrobcu kožených tašiek Bagind a v Česku výrobcu dreveného nábytku Wuders. Obe tieto firmy majú mať tento rok tržby štyri milióny eur a Vasky sa tento rok pravdepodobne posunie už na šesť miliónov eur.

Viac o mladom podnikateľovi: Staňek sa pôvodne venoval atletike, aj podnikanie rozbehol z menších zárobkov z víťazstiev v behoch na 800 metrov.

Už predvlani v Česku získal titul EY „Začínajúci podnikateľ roka 2019“. Český Forbes ho zaradil zasa do svojho prestížneho rebríčka najúspešnejších mladých podnikateľov 30 pod 30.

Václav Staněk – Foto – instagram VS

2. Levicami odchod Japoncov nezatrasie, no pre juh stredného Slovenska sú rozšírenia dvoch investorov z Číny a USA posilou

Z Levíc len po štyroch rokoch prevádzky odchádza japonský výrobca plastových dielcov pre automobily Kasai, ktorý sem pôvodne prišiel za nitrianskou automobilkou britského Jaguar Land Rover. Ako zverejnila televízia Markíza, o prácu tam prichádza všetkých 260 zamestnancov fabriky.

Naopak, juh stredného Slovenska sa aktuálne dozvedel dve lepšie správy:

  • Vo Veľkom Krtíši chce tamojší výrobca strešných aj hliníkových líšt na okná áut Fysam Auto Decorative Slovakia rozbehnúť nové výroby, do ktorých prijme 170 ľudí. Vlani pritom táto slovenská dcéra čínskej spoločnosti Fuyao pre stenčené objednávky automobiliek stavy zamestnancov, naopak, znížila zo 100 na terajších 60. Po rozbehu novej výroby za celkovo 7,4 milióna eur bude dohromady pre Číňanov v Krtíši pracovať 230 ľudí.
  • Americký výrobca automobilových sedadiel Adient do svojej lučeneckej strojárskej výroby kovových komponentov pre hlavové opierky, ktorú si tam už dávnejšie rozbehol v halách po bývalom výrobcovi obkladačiek Novoker, chce takisto prijať ďalších vyše 190 zamestnancov.

Čo to znamená pre oba regióny Slovenska: Levicami strata japonského investora nijak zvlášť nezatrasie, keďže už po prelome milénia mesto vybudovalo jeden z najúspešnejších priemyselných parkov v krajine. Veľké fabriky tam má hneď viacero silných firiem. Britské GSK tam vyrába zubné pasty, škandinávska Cloetta cukríky, svoju výrobu tam má aj nemecký automobilový subdodávateľ ZF.

Pre južnú časť stredného Slovenska sú nové investície Číňanov i Američanov s celkovo 400 novými pracovnými miestami, naopak, významnou posilou. Na rozdiel od západu krajiny tento región stále trpí nedostatkom práce.

Viac o téme: Čínsky investor vo Veľkom Krtíši pre pandémiu prepúšťal. Teraz prijme niekoľkonásobne viac ľudí 

Najväčší svetový výrobca automobilových sedadiel chce zamestnať v Lučenci ďalšie dve stovky ľudí 

Slovenská flotila amerického Adientu

  • jeden z najväčších subdodávateľov slovenského automobilového priemyslu
  • celkovo 3 200 zamestnancov
  • 140-tisíc automobilových sedadiel ročne

Martin, Žilina, Lučenec – výrobné závody na produkciu samotných autosedačiek.

Bratislava – centrum zdieľaných finančných služieb.

Trenčín – technologické centrum pre vývoj nových automobilových sedadiel, ktoré je s vyše pol tisíckou špecialistov vôbec najväčším technologickým centrom slovenského automobilového priemyslu.


3. Antivaxeri už začali útočiť aj na firmy, pečivárne sa však strát báť nemusia

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firemný newsfilter

Firmy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie