Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Vlna parkovného sa šíri, k Petržalke sa chcú pridať Ružinov, Nové Mesto a ďalší

Petržalka vlani propagovala myšlienku zaviesť plošné parkovné cez svojráznu kampaň, ktorá ironizovala tlačenice áut pred panelákmi. Foto N – Tomáš Benedikovič
Petržalka vlani propagovala myšlienku zaviesť plošné parkovné cez svojráznu kampaň, ktorá ironizovala tlačenice áut pred panelákmi. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bratislavu čaká civilizačná zmena. V uliciach sa má parkovať len za poplatok, z chodníkov majú autá nadobro zmiznúť. Aj to sľubuje „spoločná parkovacia politika“.

Tridsiatnik Jozef býva v Bratislave, kúsok od hlavnej stanice. Auto zvykne nechávať pri svojom činžiaku. „Miesto si vždy nájdem,“ hovorí.

Už na budúci rok však môže pocítiť viaceré obmedzenia. Ak bude chcieť ďalej parkovať pri dome, bude si musieť dávať za sklo rezidentskú kartičku, ktorú mu predajú na radnici.

Aspoň tak sa to píše v nových návrhoch, ktoré pripravili úradníci hlavného mesta.

Ba čo viac: Jozef pochádza z Považia a na kartičku by mal nárok až vtedy, keď by si v Bratislave vybavil trvalý pobyt. „Sám som zvedavý, čo budem robiť. Žijem v podnájme a majiteľ nesúhlasí, aby som mal u neho trvalý pobyt,“ rozpráva.

Jozefove možné patálie patria k tomu, čo si je možné predstaviť pod pojmom „spoločná parkovacia politika“.

Civilizačný posun

Na bratislavské pomery pôjde o unikátny experiment. Magistrát aj viaceré radnice chcú sprísnením pravidiel parkovania „vyčistiť ulice“ od prebytku áut.

Riešenie má byť zdanlivo jednoduché: na vozovku sa namaľujú čiary, za ktorými budú môcť parkovať len tí, ktorí si to zaplatia.

„V súčasnosti parkovanie nie je takmer vôbec regulované. Verejné priestory sú tak nekontrolovateľne zapratané odstavenými autami,“ hovorí hlavná dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová.

Parkovacie zóny fungujú v Prahe. Úradníci nechali namaľovať modré čiary a kto za nimi zaparkuje bez povolenia riskuje papuču. Foto - MHMP
Parkovacie zóny fungujú aj v Prahe. Úradníci nechali namaľovať modré čiary a kto za nimi zaparkuje bez povolenia, riskuje papuču. Foto – MHMP

Ak návrhy magistrátu prejdú, významne sa začne znižovať počet miest, kde môžu vodiči voľne nechávať autá. V ideálnom prípade by z Bratislavy mohol vymiznúť aj fenomén parkovania na chodníkoch.

Jozef sa už v duchu pripravuje na to, že auto bude nechávať v práci alebo v garáži u priateľky. „Síce to mám cez pol mesta, ale iné riešenie mi nenapadá,“ dodáva.

Permanentka len pre domácich

Pravidlá, ktoré magistrát pripravil po debatách s miestnymi starostami, by mali platiť na celom území Bratislavy. Podrobnosti – napríklad výšku poplatkov alebo hranice parkovacích zón – si budú prispôsobovať jednotlivé mestské časti.

„Vo všeobecnosti však bude platiť, že možnosť výhodnejšieho parkovania dostanú obyvatelia s trvalým pobytom na území Bratislavy,“ vysvetľuje Kratochvílová.

Prakticky to znamená, že obyvatelia Bratislavy sa v úradnej terminológii premenia na „rezidentov“, ktorí si budú môcť kúpiť ročnú permanentku.

Ostatní budú môcť autá nechávať len tam, kde im to umožní dopravná značka. Počas dňa však aj toto parkovanie bude spoplatnené – v blízkosti značiek by mali stáť automaty, kde si vodiči budú môcť kúpiť parkovacie lístky.

„Aj Mimobratislavčania budú môcť, samozrejme, naďalej parkovať v hlavnom meste, ale už to nebude zadarmo,“ dodáva Kratochvílová.

Od Starého Mesta po Rusovce

Zavedenie týchto zmien musia schváliť mestskí poslanci – rozhodovať by mali do konca roka. Viaceré radnice však už teraz otvorene hovoria, že so spoplatňovaním počítajú.

Napríklad Petržalka, kde často nebadať rozdiel medzi chodníkom a parkoviskom, si predbežné zásady parkovacích poplatkov schválila už vlani v lete.

Rozhodnuté je aj Staré Mesto. „Čakáme len, kým to bude možné po právnej stránke,“ hovorí Nora Gubková z kancelárie starostu.

Staré Mesto už v minulých rokoch vyhradilo časť parkovacích miest pre svojich obyvateľov. Ročná permanentka vychádza na desať eur.

Po novom by sa počet týchto zón mal zvýšiť a parkovné by malo zdražieť. „Uvažujeme o zvýšení ceny rezidentskej karty, ako aj o vyššej cene za dočasné parkovanie v centre mesta,“ dodáva Gubková.

Ďalším v poradí je sedemdesiattisícový Ružinov. Tamojšia radnica si už nechala spracovať prehľad o tom, v ktorých uliciach by mohla obmedzenia zaviesť.

„Musíme najprv vyriešiť viaceré technické veci, spoločnú parkovaciu politiku však podporujeme,“ približuje Miroslava Plesníková, hovorkyňa Ružinova.

Bratislava, 10.9. 2015. Parkovanie v Petržalke. Foto N - Tomáš Benedikovič
Zaparkuj, kde môžeš – dnešná realita v Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič

Pripravuje sa aj Nové Mesto. Jeho plánovači si už vytypovali aj konkrétne miesta, kde by sa so spoplatňovaním začalo. V prvej vlne to má byť oblasť okolo zimného štadióna, Národného tenisového centra a rozkopaného štadióna futbalového Slovana.

„Ide o lokalitu vymedzenú ulicami Vajnorská, Bajkalská a Trnavská. V tejto časti je totiž situácia najkritickejšia,“ spresňuje hovorca Nového Mesta Marek Tettinger.

Pozadu však nechcú zostať napríklad ani Rusovce, kde v pracovné dni odstavujú autá obyvatelia z priľahlých maďarských obcí. „Spoločnú parkovaciu politiku by sme, samozrejme, uvítali, keďže môže priniesť poriadok s odstavenými autami,“  hovorí starosta Rusoviec Dušan Antoš.

Prelievanie prázdnych aut

Magistrát verí, že sa postupne pripoja všetky mestské časti. „Na spoločnom postupe sme sa dohodli so všetkými sedemnástimi starostami,“ hovorí Kratochvílová.

Rozhodujúce však bude zapojenie veľkých samospráv. Ak Ružinov alebo Petržalka zavedú platené parkovanie, ostatné radnice budú pod tlakom, aby urobili to isté.

Napríklad v Petržalke dnes odstavujú autá tisíce ľudí, ktorí nemajú v Bratislave trvalý pobyt. Ak im to miestni politici znemožnia, budú sa zrejme presúvať inde.

Parkovanie v Petržalke. Foto N - Tomáš Benedikovič
Ak parkovanie spoplatní Petržalka, mnoho vodičov si zrejme bude hľadať miesto v iných častiach. Foto N – Tomáš Benedikovič

Podobná situácia nastala napríklad v Prahe. Tam pred časom zaviedli parkovacie zóny štyri mestské časti. V súčasnosti sa už plánujú pripojiť ďalšie pražské radnice.

Tlak na cezpoľných

Konkrétna výška parkovacích poplatkov sa ešte dolaďuje. Podľa predstáv magistrátu by ľudia s trvalým pobytom mali za celoročnú permanentku platiť nanajvýš sto eur.

„To je maximálny strop. Presná cena bude záležať na rozhodnutí jednotlivých mestských častí,“ hovorí Kratochvílová.

Ani permanentka však obyvateľom dobré parkovanie nezaručí. „Obyvatelia nebudú mať pridelené žiadne konkrétne miesto. Budú mať právo zastaviť na ktoromkoľvek mieste v ich mestskej časti, ktoré bude určené pre rezidentov,“ vysvetľuje Kratochvílová.

Permanentky budú platiť len na území ich vlastnej mestskej časti. Petržalčan tak so svojou kartou nebude môcť bezplatne odstaviť auto napríklad v Novom Meste.

„V iných mestských častiach bude musieť za parkovanie platiť, ale len polovicu z toho, čo Mimobratislavčania,“ spresňuje Kratochvílová.

Práve na ľudí, ktorí nemajú v Bratislave trvalý pobyt, by chystané novinky mali dopadnúť najviac. Za parkovanie v uliciach by mali platiť porovnateľné sumy, aké sa platia na bežných parkoviskách.

Zápchy pomáhajú vytvárať mimo-Bratislavčania, ktorí do hlavného mesta dochádzajú autami. Spoplatnenie parkovanie dopadne predovšetkým na nich. Foto - TASR
Každodenné zápchy pomáhajú vytvárať Mimobratislavčania, ktorí do hlavného mesta dochádzajú autami. Spoplatnenie parkovania dopadne predovšetkým na nich. Foto – TASR

Návrhy magistrátu uvádzajú, že hodinová taxa v okrajových častiach ako Rača, Vrakuňa či Podunajské Biskupice bude do dvoch eur. V Starom Meste či Ružinove by nemala presiahnuť päť eur.

„Aj v tomto prípade ide o maximum. Na niektorých miestach môže byť výška poplatku povedzme len päťdesiat centov,“ hovorí Kratochvílová.

Cieľ je však jasný: magistrát by rád dosiahol to, aby aspoň časť ľudí nechala pri dochádzaní do Bratislavy autá doma. „Veľa ľudí do Bratislavy jazdí autami napriek tomu, že by mohli použiť hromadnú dopravu. Prispieva to k tomu, že bratislavské cesty sú v špičkách preplnené,“ hovorí Kratochvílová.

Parkovacie hliadky

Magistrát je zmierený s tým, že nové pravidlá bude musieť nezriedka vynucovať. „Je možné, že v súvislosti s parkovacou politikou posilníme aj stavy mestskej polície,“ hovorí Kratochvílová.

Uvažuje sa o tom, že by na mestskej polícii vznikla priamo samostatná „parkovacia jednotka“. Jej hlavnou náplňou by bola kontrola a nasadzovanie papúč autám, ktoré budú parkovať bez povolenia.

Magistrát verí, že vďaka početnejšej mestskej polícii dokáže vytlačiť autá aj z chodníkov. „Budú platiť zóny, kde sa státie povolí len na vyznačených miestach. Chodníky medzi ne patriť nebudú,“ konštatuje Kratochvílová.

V niektorých prípadoch úradníci priamo zvažujú, že by chodníky chránili aj „fyzicky“ – napríklad osadzovaním kovových stĺpikov.

Od 2. decembra 2013 je spoplatnené parkovanie pred univerzitnými nemocnicami v Petržalke na Antolskej ulici a v Ružinove ne Ružinovskej ceste v Bratislave. Na snímke parkovanie pred nemocnicou na Antolskej ulici v Petržalke. Bratislava, 2. decembra 2013. FOTO TASR – Štefan Puškáš
Osadzovanie stĺpikov je relatívne jednoduchá cesta, ako nepustiť autá na chodníky. Estetika ide bokom. Foto – TASR

Podľa magistrátu sa chodníky budú riešiť každý osobitne. „Je možné, že v niektorých lokalitách budú parkovacie miesta aspoň dočasne zasahovať i na chodníky,“ uvádza magistrát.

Na druhej strane je už teraz jasné, že nie všetky miesta budú mať úradníci pod kontrolou. Napríklad v Ružinove sú niektoré ulice zapísané ako takzvané účelové komunikácie, na ktoré mestské časti nemajú priamy dosah. „Účelové komunikácie sú vo vlastníctve fyzických a právnických osôb,“ hovorí zákon.

Výnosný obchod

Za praktické veci spojené s vyberaním poplatkov budú zodpovedať jednotlivé mestské časti. Tie si samy budú zabezpečovať napríklad maľovanie čiar, rozmiestňovanie automatov alebo vydávanie rezidentských permanentiek.

Druhú možnosť už s neveľkým úspechom vyskúšalo vedenie Petržalky. Na zaistenie systému parkovania si najalo spoločnosť EEI, ktorá má zinkasovať 48 eur z každých 60 eur, ktoré bude stáť ročná parkovacia karta.

Takto nastavené podmienky malo pred pár dňami schvaľovať zastupiteľstvo. Starosta Vladimír Bajan však po kritike viacerých opozičných politikov nechal materiál dočasne stiahnuť.

Samotný magistrát podľa Kratochvílovej na vyberanie poplatkov nebude mať priamy dosah. „My k tomu vydáme len všeobecne záväzné pravidlá,“ hovorí.

Mýtus o špinavej MHD

Parkovaciu politiku sa magistrát chystá podporiť rôznymi kampaňami, ktoré by mali napríklad presviedčať ľudí, aby viac používali MHD.

„Je určitý mýtus, že bratislavská MHD za veľa nestojí. Tento mýtus by sme radi zbúrali,“ hovorí Kratochvílová.

Takýmto spôsobom propagovala svoju MHD Praha - električka, ako miesto, kde si človek môže v pokoji čítať maily.
Takto propagovala svoju MHD Praha: električka ako miesto, kde si človek môže v pokoji čítať maily.

Hoci parkovacia politika zatiaľ existuje iba na papieri, je veľmi pravdepodobné, že sa stane realitou. Sľubným predpokladom je už samotný fakt, že s ňou mesto prichádza tri roky pred riadnymi komunálnymi voľbami.

Čím dlhšie by sa váhalo, tým namáhavejšie by sa poplatky za parkovanie presadzovali. „Uvedomujeme si, že tento krok bude u mnohých obyvateľov nepopulárny,“ hovorí Kratochvílová.

Koniec nespravodlivosti?

Pre samotný magistrát budú mať poplatky ešte jeden skrytý význam. Fakt, že v Bratislave nemá nahlásený trvalý pobyt množstvo jej obyvateľov, pripravuje mesto o veľkú časť príjmov.

Títo ľudia totiž dane odvádzajú v mieste bydliska. „To je dlhodobo neudržateľné a nespravodlivé,“ povedal nedávno primátor Ivo Nesrovnal v rozhovore pre Hospodárske noviny.

Nutnosť vybaviť si rezidenčnú parkovaciu kartičku by tak časť z nich mohla motivovať na zmenu. „Jedným z nástrojov, ako prinútiť týchto ľudí, aby si tu zriadili trvalý pobyt, je parkovacia politika,“ dodal Nesrovnal.

Pre tých, ktorí podobne ako Jozef nárok na trvalý pobyt nemajú, pretože žijú v podnájme, magistrát riešenie nemá. „Na takúto vec, žiaľ, nedosiahneme,“ hovorí Kratochvílová.

Parkovanie podľa magistrátu

Kde bude obmedzené parkovanie?

Teoreticky sa môže obmedziť parkovanie na verejných miestach po celom území Bratislavy (s výnimkou takzvaných účelových komunikácií). Prakticky sa územie jednotlivých mestských častí rozdelí na zóny, kde sa parkovacie miesta označia buď namaľovanými čiarami, alebo dopravnými značkami. Všade inde bude parkovanie zakázané.

Mestské časti však môžu rozhodnúť, že niektoré lokality nebudú spadať do žiadnej zóny a žiadne obmedzenia sa na ne vzťahovať nebudú.

Kto je rezident?

Je to človek s trvalým pobytom na území Bratislavy, ktorý je buď sám vlastníkom auta, alebo jazdí na aute napísanom na firmu, v ktorej pracuje. Auto môže mať aj prenajaté, ale prenájom musí trvať aspoň 12 mesiacov a musí ho poskytovať firma s príslušným oprávnením.

Ako bude parkovať rezident?

Využívať bude miesta určené pre rezidentov, ktorých zrejme bude väčšina. Na to ho bude oprávňovať rezidenčná parkovacia karta (permanentka), ktorú si dá za čelné sklo.

Karta sa bude väčšinou vzťahovať na územie konkrétnej mestskej časti. V iných častiach bude smieť parkovať len na miestach určených pre nerezidentov. Ak budú tieto miesta spoplatnené hodinovou sadzbou, bude mať polovičnú zľavu.

Koľko bude stáť rezidenčná karta?

Maximálne 100 eur za rok. Konkrétnu cenu si stanovia jednotlivé mestské časti. Napríklad Petržalka si určila 60 eur, niektoré radnice by ju však mohli poskytovať i bezplatne.

Ako bude vyzerať rezidenčná karta?

Karta bude mať jednotný vizuál, rezidentovi sa bude vydávať na konkrétne auto (na karte bude jeho evidenčné číslo). Jedna karta teda môže byť vydaná len na jedno auto.

Čo ak je v domácnosti viac áut?

Koľko kariet môže mať jedna domácnosť alebo jeden rezident, to si stanoví každá mestská časť zvlášť. Spoločné pravidlá uvádzajú len toľko, že každá ďalšia karta pre rezidenta bude drahšia.

Ako budú parkovať ostatní?

Mimobratislavčania budú smieť parkovať len na miestach, ktoré nebudú vyhradené pre rezidentov. Takéto miesta budú označené dopravnou značkou. V jej blízkosti by mali mať k dispozícii automat na lístky.

Koľko budú ostatní platiť?

Magistrát predpokladá, že ich parkovanie by sa spoplatňovalo v čase medzi ôsmou a osemnástou hodinou. Výšku úhrady si budú opäť určovať jednotlivé mestské časti, magistrát stanovuje len maximálny strop.

Návrh vyzerá takto:

  • Centrum (Staré Mesto): max. 5 €/hod.
  • Širšie centrum (Ružinov, Nové Mesto, Petržalka): max. 5 €/hod.
  • Takzvané zóny atraktivity (Dúbravka, Karlova Ves): max. 4 €/hod.
  • Ostatné zóny (Lamač, Záhorská Bystrica, Devínska Nová Ves, Devín, Jarovce, Rusovce, Čunovo, Vrakuňa, Podunajské Biskupice, Vajnory, Rača): max. 2 €/hod.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Šéf NKÚ: Hrozí, že sa nevýhodná zmluva so SkyTollom predĺži o 5 rokov

Karol Mitrík, riaditeľ SIS v rokoch 2010 až 2012. Foto N - Tomáš Benedikovič
Karol Mitrík, riaditeľ SIS v rokoch 2010 až 2012. Foto N – Tomáš Benedikovič

V krátkom čase predloží NKÚ vláde po mýte aj správu o vodárňach. „Tam sme vyhodnotili, že došlo k tichému prechodu strategických vodárenských spoločností na privátne osoby,“  hovorí šéf úradu Karol Mitrík.

Minúta po minúte

Zdieľať

Francúzska vláda podporí plán fúzie automobiliek PSA a Fiat Chrysler. Obe skupiny by mali tento týždeň podpísať záväzné memorandum o porozumení.

PSA Group si zabezpečila súhlas jedného z najväčších akcionárov, ktorým je francúzska vláda, píše Bloomberg s odvolaním sa na zdroje oboznámené so situáciou.

Francúzsko kontroluje v PSA približne 12-percentný podiel prostredníctvom spoločnosti BPI.

PSA a Fiat Chrysler načrtli plán zlúčenia na konci októbra. Ak sa spoja, vznikne štvrtá najväčšia automobilová skupina na svete s kombinovanou ročnou produkciou viac ako 8 miliónov áut.

V spoločnom podniku sa môžu ocitnúť značky ako Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo či Ram.

Výkonným šéfom sa má stať riaditeľ PSA Carlos Tavares. Funkciu prezidenta by mal vykonávať John Elkann, ktorý ju zastáva aj v automobilke Fiat Chrysler.

Zdieľať

Pri Košiciach otvorili nový diaľničný úsek. D1 Budimír – Bidovce je dlhý 14,4 kilometra a motoristi ho prejdú za 8 minút, čo predstavuje značnú časovú úsporu oproti starej ceste. Zároveň ide aj o finančnú úsporu na palive (14 %), píše ministerstvo dopravy.

„K tejto diaľnici mám osobný vzťah. Ide o jeden z prvých úsekov, ktorého výstavbu som odštartoval po nástupe do funkcie, a práce išli aj napriek menším prekážkam pomerne hladko a hlavne načas,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek.

Projekt sa začal stavať v novembri 2016. K dnešnému dňu boli diaľnica a krátky úsek rýchlostnej cesty R2/R4 sprejazdnené v plnom profile.

Výstavba všetkých súvisiacich stavebných objektov bude finálne ukončená v júni budúceho roka.

Napriek mimoriadnym udalostiam, ako bol pôdny zosuv, ktorý spomalil stavebné práce, alebo letné 5-mesačné stavebné obmedzenia kvôli hniezdeniu chráneného orla kráľovského, sa podarilo spojazdniť celý úsek v zmluvnom termíne, píše ministerstvo.

Diaľnica sa v Budimíre napojí na hotovú diaľnicu D1 z Prešova s pokračovaním cez údolie rieky Torysa.

Zdieľať

Dotácie na nákup elektromobilov sa minuli za štyri minúty. Opakovanú registráciu spustila Slovenská inovačná a energetická agentúra dnes. Problémy z minulého týždňa, keď skolaboval server, sa nezopakovali a šesť miliónov eur vyčlenených na dotácie sa minulo rýchlo.

Peniaze po splnení ďalších podmienok dostane 668 žiadateľov, ktorí požiadali o dotáciu na 786 automobilov.

Ministerstvo hospodárstva anulovalo pre technické problémy všetky predchádzajúce registrácie a pre veľký záujem zvýšilo sumu určenú na dotácie z piatich na šesť miliónov eur.

Záujem o dotácie niekoľkonásobne prekračuje objem prostriedkov vyčlenených na podporu nákupu elektromobilov.

Na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom bolo možné získať príspevok 8000 eur, v prípade plug-in hybridu to je 5000 eur. Podporu by tak mohlo získať maximálne 750 vozidiel na čisto elektrický pohon, resp. 1200 plug-in hybridov.

Elektronická online registrácia je prvým krokom k úspešnému získaniu dotácie. Rezort hospodárstva podpíše s úspešnými žiadateľmi zmluvu o poskytnutí dotácie. Tí budú mať 12 mesiacov na to, aby si kúpili auto a následne im štát dotáciu refunduje. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť lízing.

Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy mali možnosť získať podporu na jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ. Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré bolo možné získať dotáciu, je 50-tisíc eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH). (tasr)

Zdieľať

Remetova Dúha spochybnila raziu pri rozostavanom tuneli Višňové

Stavbári spochybnili policajnú raziu pri tuneli Višňové, zástupcovia štátu vravia, že prišlo na ich slová. Polícia od rána zasahuje vo firmách Dúha a Salini, ktoré tunel stavali a nedokončili, ale aj v štátnej NDS, ktorá si ich objednala.

Spoločnosť Dúha považuje zásah Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) vo svojom sídle za bezpredmetný a účelový. TASR o tom vo vyhlásení informovalo tlačové oddelenie stavebnej firmy. „Zamestnanci spoločnosti Dúha bez toho, aby boli zastrašovaní zásahom, ktorý je medializovaný, sú pripravení a inštruovaní poskytnúť všetky doklady k dielu Višňové, ktorými Dúha disponuje,“ informovala firma.

NAKA od rána zasahuje v Prešovskom, Žilinskom a Bratislavskom kraji. Vykonáva zaisťovaciu akciu s názvom „Tunel“, ktorá sa týka výstavby diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové.

Podľa informácií Denníka E zasahuje v priestoroch Dúhy v Bratislave a Prešove a aj na stavbe, ktorá sa nachádza pár kilometrov od Žiliny. Zasahuje aj v priestoroch talianskej firmy Salini Impregilo. Tá ako dominantný člen združenia úsek D1 s tunelom Višňové stavala spolu s Dúhou.

Policajti spravili raziu aj v štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá si ešte v roku 2014 za jednofarebnej vlády Smeru-SD výstavbu úseku objednala. Takto pred rokom sa však vyhrotil konflikt medzi ňou a stavbármi, čo viedlo k predčasnému ukončeniu zmluvy.

Aj Dúha mala podľa svojho vyjadrenia informácie o možných podozreniach, pre ktoré podala trestné oznámenie na NAKA v Banskej Bystrici. „Spoločnosť Dúha je pripravená poskytnúť všetky doklady a dokumenty k dielu Višňové a je pripravená plne spolupracovať. Má výsostný záujem, aby boli vyšetrené všetky kuloárne podozrenia či už na strane zhotoviteľa, objednávateľa, alebo stavebného dozoru. Zároveň sme rovnako za to, aby sa týmto spôsobom postupovalo vo všetkých prípadoch,“ dodala firma vo vyhlásení.

Podľa ministerstva dopravy zásah potvrdzuje, že zastaviť výstavbu tunela Višňové bolo správne. Hovorkyňa rezortu Karolína Ducká tvrdí, že na stavbe boli od začiatku problémy, ktoré súčasné vedenie rezortu dopravy zdedilo po svojich predchodcoch. Ministerstvo dopravy aj NDS podľa jej slov poskytnú maximálnu súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní. V prípade, že došlo k porušeniu zákona, vinník musí byť podľa hovorkyne potrestaný.

NDS v marci ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku združením Salini Impregilo – Dúha z dôvodu dlhodobo neuspokojivého postupu výstavby. Zhotoviteľ zložil 27. marca novú bankovú záruku, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla účinnosť. Spor o vzájomné nároky z pôvodnej zmluvy pokračuje doteraz. NDS medzitým pripravuje tender na nového dodávateľa stavby.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.

Zdieľať

Arca sa posilňuje v slovenskej energetike. Kúpila VNG Slovakia, ktorá zásobuje teplom Nitru

Arca Capital kúpila firmu VNG Slovakia, ktorá sa spoločne s mestom podieľa na dodávkach tepla v Nitre. Arca už zásobuje teplom ďalšie tri slovenské mestá – Topoľčany, Handlovú a Bardejov.

Arca uskutočnila transakciu prostredníctvom dcérskej spoločnosti ACS teplo, píše ČTK.

„Novými akvizíciami v teplárenstve sme sa stali jedným z piatich najväčších súkromných hráčov na slovenskom trhu v tomto segmente podnikania,“ hovorí predseda predstavenstva Arca Capital Rastislav Velič.

VNG Slovakia sa v rámci akvizície premenovala na ACS Plyn a v Nitrianskej teplárenskej spoločnosti, ktorá je hlavným dodávateľom tepla v Nitre, drží 49 percent akcií.

Aká veľká je Arca v teplárenstve:

  • dcéra ACS teplo distribuuje prostredníctvom svojich firiem energiu pre viac ako 50-tisíc slovenských domácností,
  • prevádzkuje aj 900 odberných miest a vyše 125 km tepelných rozvodov,
  • NTS zásobuje teplom viac ako 20-tisíc domácností.

VNG Slovakia bola súčasťou nemeckého koncernu VNG, ktorý patrí k najvýznamnejším nemeckým aj európskym dovozcom zemného plynu.

Jadrom obchodných aktivít skupiny je dovoz a dodávka plynu pre veľkoobchod.

Kto vlastní Arca Capital:

Väčšinovým akcionárom so 60-percentným podielom je Velič, 30 percent vlastní Peter Krištofovič a desatinu drží Henrich Kiš.

Majoritným vlastníkom spoločnosti bol v minulosti finančník Pavol Krúpa.

Zdieľať

Čína hrozí Nemecku odvetou. Ak zakáže Huawei, môže mu siahnuť na autá

Čínsky veľvyslanec v Nemecku pohrozil odvetou, ak Berlín vylúči Huawei ako dodávateľa technológií pre 5G siete. Poukázal na milióny áut, ktoré predávajú nemecké automobilky v Číne.

Veľvyslanec Wu Ken smeroval svoje vyjadrenie k pripravovanému zákonu, ktorý má v Nemecku zakázať „nedôveryhodných“ 5G dodávateľov, píše Bloomberg.

Návrh explicitne nezmieňuje Huawei, no je šitý na čínsku firmu a prichádza po mesiacoch diskusií o bezpečnosti v oblasti 5G sietí.

Čo je v stávke:

  • Čína je najväčším obchodným partnerom Nemecka s ročným objemom zhruba 200 miliárd eur,
  • čínsky trh je najväčším odbytiskom vozidiel pre automobilky Volkswagen, Daimler aj BMW,
  • v období od januára do novembra VW predal v Číne 34 percent vozidiel.

Na vytlačenie spoločnosti Huawei z budovania 5G sietí naliehajú najmä Spojené štáty, ktoré firmu upodozrievajú zo špionáže pre čínsku vládu.

Veľvyslanec Wu tvrdí, že Huawei nemá žiadnu zákonnú povinnosť poskytovať dáta vláde v Pekingu.

Pripomína, že nemeckí výrobcovia mali vlani štvrtinový podiel na celkovom predaji áut v Číne, ktorý dosiahol 28 miliónov kusov.

„Mohli by sme jedného dňa povedať, že nemecké autá už nie sú bezpečné, pretože dokážeme vyrábať vlastné vozidlá? Nie. To je čistý protekcionizmus,“ hovorí Wu.

Zdieľať

Talianska vláda poskytne 900 miliónov eur na záchranu zadlženej družstevnej banky Popolare di Bari, ktorá nedávno oznámila, že potrebuje okamžitú finančnú pomoc 1 miliardu eur. Banka je pre rastúce kapitálové straty pod zvláštnou správou.

Zvýšenie kapitálu Popolare di Bari bude financovať štátom vlastnený finančný ústav Banca del Mezzogiorno-Mediocredito Centrale, ktorému poskytne peniaze ministerstvo financií, píše Reuters.

Popolare di Bari je najväčší peňažný ústav v regióne zaostalého talianskeho juhu. Jeho krach by mohol rozpútať sociálne nepokoje, ide preto o citlivú politickú záležitosť.

V čom je problém:

  • problematické úvery Popolare di Bari dosahujú 1,2 miliardy eur a predstavujú až štvrtinu pôžičiek;
  • vykázané straty banky v prvom polroku presiahli 500 miliónov eur;
  • podielové listy, na ktoré sa nevzťahuje poistenie vkladov, nakúpilo zhruba 70-tisíc malých sporiteľov. Ak banka skrachuje, prídu o všetko.

„Banka prerobila miliardu eur čiastočne pre recesiu, ale aj preto, že za posledné tri až štyri roky sa požičiavalo bez akýchkoľvek pravidiel,“ povedal pred pár dňami šéf Popolare di Bari Vincenzo de Bustis.

Talianska vláda musela v posledných rokoch opakovane zachraňovať banky. Došlo aj na najstarší peňažný ústav na svete Monte dei Paschi di Siena.

Zdieľať

Na Slovensku je momentálne 19 150 včelárov, majú 305 000 včelstiev. Podľa ministerky pôdohospodárstva Gabriely Matečnej je počet včelárov u nás najvyšší za posledných 20 rokov a stále rastie.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Všetko, čo potrebujte vedieť o daniach a odvodoch na rok 2020

  • Daň bude nižšia, ale zďaleka nie pre všetkých.
  • Mení sa aj daňový poriadok – za dane môžete prísť napríklad o vodičský preukaz.
  • Menej papierov a daňové mini úľavy pre zamestnávateľov.
Zdieľať

V Česku aj na Slovensku objavili podvodné stránky, ktoré ponúkajú smartfón Samsung Galaxy S10+ za niekoľko eur. Tvária sa ako stránky známych médií či spoločností, ako napríklad iDnes.cz, iHned.cz, Aktuality.sk, T-Mobile či Samsung.

Väčšinou sú písané lámanou češtinou či slovenčinou a vyžadujú zadanie osobných údajov a zaslanie platby z účtu.

Tieto stránky často menia svoju podobu, samotný obsah ponuky aj internetovú adresu a užívateľ sa na ne môže, okrem iného, dostať po kliknutí na podozrivo formulovaný sponzorovaný post na Facebooku, ktorý napríklad informuje o špeciálnej akcii Samsungu. Klienti týmto riskujú nielen stratu zaslaných peňazí, ale aj zneužitie svojej identity. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať