Denník N

Rekviem za lacný káblik z Číny

Čínski policajti sledujú kontajnerovú loď naloženú tovarom. Foto - TASR/AP
Čínski policajti sledujú kontajnerovú loď naloženú tovarom. Foto – TASR/AP

Pandémia sa raz skončí a globálne dopravné siete zacelia roztrhnuté oká. Ale to neznamená, že sa svetový obchod vráti do roku 2019.

Autor je ekonóm, Prognostický ústav SAV

Určite ste si už niekedy objednali nejaký lacný výrobok z Číny. Napríklad taký USB káblik v hodnote dvoch eur. Bez väčších problémov prišiel o mesiac. Ako je možné dopravovať drobnosti na takú vzdialenosť a za takú nízku cenu?

Káblik musel niekto vyrobiť. Napríklad v osemmiliónovom meste Tung-kuan v ústí Perlovej rieky na juhu Číny. Výroba veľa nestála. Dôchodkové a sociálne poistenie zamestnancov či environmentálne náklady neboli na programe dňa. Káblik sa spolu s inými výrobkami prepravil do 1500 kilometrov vzdialeného Šanghaja a pribalil do štandardného prepravného kontajnera. V obrovskom prístave sa kontajner naložil do mamutej lode. Tá po 9-tisíc kilometroch a 16 až 25 dňoch zakotvila v Rotterdame, najväčšom prístave Európy. Odtiaľ to už bolo jednoduché. Kombinácia železnice, kamióna a kuriéra – a káblik bol na mieste určenia. Káblik bol lacný aj preto, lebo celá logistika, od Tung-kuanu až po Stropkov fungovala ako hodinky.

Pred tridsiatimi rokmi bola miliardová Čína v zahraničnom obchode trpaslíkom. Jej podiel na globálnom obchode bol 2,4 percenta. Menší ako podiel Belgicka, ktoré si z koláča svetového obchodu odhryzlo o percento viac. Všetko sa zmenilo po roku 2001, keď Čína vstúpila do Svetovej obchodnej organizácie. Odpadli formálne prekážky pre čínsky zahraničný obchod a čínsky tovar zaplavil svet. Dnes má Čína podiel na globálnom obchode až 15 percent. To je toľko ako podiel USA a Nemecka dokopy. Veľká časť vecí, ktoré máme doma (od športových nohavíc až po mobil a počítač), bola úplne alebo čiastočne vyrobená v Číne.

Vzostup Číny ako globálnej obchodnej mocnosti mal veľa dôsledkov. Jedným z nich bol pokles tempa inflácie (tzv. disinflácia) vo vyspelých krajinách. Z obchodu s Čínou profitovali najmä nízkopríjmové domácnosti v USA, Európskej únii i na Slovensku. Lacný čínsky tovar im prišiel vhod.

Stroj sa zadrhol

V posledných rokoch sa stalo niekoľko vecí. Trumpov obchodný spor s Čínou prílev čínskeho tovaru ešte nezabrzdil. Iba spomalil jeho tempo. Potom do hry vstúpil nový hráč: pandémia. Vplyv pandémie na svetový obchod sme si všimli najprv začiatkom roka, keď sa začali omeškávať dodávky čipov a iných súčiastok z Ázie do Európy a Ameriky. V marci nasledovala viac-menej komická príhoda, keď mamutia loď Ever Given na šesť dní upchala Suezský prieplav. Svetový obchod sa nezastavil, ale dostal varovanie: narušenie dodávok z Ázie môže mať významný vplyv na ekonomický rast.

V lete začali prudko rásť ceny za lodnú dopravu. Názorne to vidno na raste hodnôt World Container indexu firmy Drewry. Index hovorí, koľko dolárov stojí preprava kontajnera s dĺžkou 40 stôp (12,2 metra). Ešte v máji minulého roka mal globálny kontajnerový index hodnotu 1500 dolárov. V máji tohto roka narástol na 5000 eur. Súčasná hodnota je na

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Komentáre

Teraz najčítanejšie