Denník N

Letisko pod Tatrami sa dostalo do zisku, aj keď pasažieri boli doma. Chce hostiť svadby a robiť filmové kulisy (fotoreportáž)

Foto N – Tomáš Hrivňák
Foto N – Tomáš Hrivňák

Letisko Poprad-Tatry dlhé roky kopilo stratu. Do zelených čísel sa prehuplo v najneočakávanejšom čase – počas koronakrízy. Pomohli mu zatvorené prístavy, diaľnice a biznisová klientela.

Tento text je súčasťou projektu Denník N ide za vami, na dva týždne sme v Poprade a v Tatrách.

Riaditeľ letiska Peter Dujava podíde k lietadlu, ktoré práve pristálo na jedinej dráhe popradského letiska. Postaví sa pred kokpit a máva pilotovi.

„Takto to robí, aj keď pristane lietadlo o štvrtej v noci,” tvrdia jeho kolegovia, ktorí nás sprevádzajú letiskom. Dujava sa stal riaditeľom minulý rok v septembri – bez výberového konania ho do funkcie dosadil minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). Túto právomoc má vďaka tomu, že štát je 97-percentným vlastníkom akciovky. Zvyšok majú mestá Poprad a Vysoké Tatry.

„Toto letisko bolo vo veľmi zlej situácii, a keď do toho prišla ešte aj pandémia, ťahalo za najkratší možný koniec. Vyžadovalo si okamžité zmeny, nebojím sa povedať, že zmeny na úrovni krízového manažmentu,” obhajuje svoje menovanie bez súťaže Dujava.

On sám má výcvik na lietanie so strojmi typu ATR 42 a 72, čo sú dopravné lietadlá určené na kratšie regionálne trate. Vzťah k lietaniu je podľa jeho slov jednou z vecí, pre ktorú má na svoju funkciu predpoklady.

Okrem toho zastával v minulosti manažérske funkcie vo viacerých firmách z oblasti finančníctva, stavebníctva a IT. Bol tiež štyri roky prednostom Obvodného úradu životného prostredia v Poprade.

Peter Dujava, riaditeľ Letiska Poprad-Tatry je vo funkcii od septembra 2020. Foto N – Tomáš Hrivňák

V roku 2018 neúspešne kandidoval za primátora Popradu. Zvolili ho však za mestského poslanca a médiá o ňom písali ako o hlasnom kritikovi terajšieho vedenia mesta. Dnes tvrdí, že vzťahy majú dobré.

Najvyššie položené medzinárodné letisko na Slovensku vedie skoro rok. Porovnávanie jeho manažérskych výsledkov s predchádzajúcimi riaditeľmi skresľuje pandémia, ktorá úplne zmenila situáciu vo vzduchu aj na termináloch.

Ďalej sa v článku dočítate a uvidíte:

  • prečo chce manažment letiska pravidelné spojenie s Izraelom a do akých ďalších krajín by sa mohlo lietať,
  • aké sú pravidlá lietania nad chránenými Vysokými Tatrami,
  • kto lieta do Popradu na súkromných lietadlách,
  • o plánoch na vybudovanie mestského parku, chovaní včiel, poskytovaní priestorov na svadby a nakrúcaní filmov
  • a ako sa zmení stará budova letiska, ktorá je postavená aj zo slamy.

Letisko potiahli súkromné tryskáče, cargo a výcvik pilotov

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Denník N v Poprade

Doprava

Koronavírus

    Životné prostredie

    Ekonomika, Slovensko

    Teraz najčítanejšie