Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Vlastník RegioJetu dostal v Česku trest za to, že žmýkal súpera cenovou vojnou

Vlastník RegioJetu Radim Jančura je k súperom i politikom nekompromisný. Slovenského premiéra v zime označil za "korupčníka", ktorý si kupuje voličov bezplatnými cestami vlakom. Foto N - Tomáš Benedikovič
Vlastník RegioJetu Radim Jančura je k súperom i politikom nekompromisný. Slovenského premiéra v zime označil za „korupčníka“, ktorý si kupuje voličov bezplatnými cestami vlakom. Foto N – Tomáš Benedikovič

S nízkymi cenami jazdí český súkromník aj na Slovensku. U nás sa však cíti ako obeť.

Zákazníci českého autobusového dopravcu Student Agency sa v roku 2007 nestačili čudovať. Za lístky z Brna do Prahy odrazu na viacerých spojoch platili len 50 korún (necelé dve eurá).  Oproti štandardnej cene, ktorá bola vtedy štyrikrát vyššia, šlo o citeľný rozdiel.

Ich vtedajším pocitom by možno rozumeli aj slovenskí klienti dcérskej spoločnosti RegioJet, ktorí si v posledných mesiacoch zvykajú na nezvyklo nízke ceny.

Superzľavy z rokov 2007 a 2008 však majú dohru. České súdy pred niekoľkými dňami rozhodli, že Student Agency musí za ne zaplatiť pokutu vo výške 185-tisíc eur.

Dôvod? Nízke ceny vraj nemali ekonomické opodstatnenie, ale slúžili hlavne na to, aby vytlačili z linky konkurenčnú firmu Asiana. „Student Agency zneužila dominantné postavenie,“ konštatoval český antimonopolný úrad, a následne aj samotné súdy.

Materskú firmu RegioJetu tak súdy prvýkrát potrestali za jej spôsob podnikania.

Vyskúšaný biznis model

Skupina podnikateľa Radima Jančuru sa obhajuje tým, že cenovú vojnu nezačala ona – s lístkami za päťdesiat korún pôvodne prišla konkurenčná Asiana. Student Agency vraj na ňu len reagovala.

„Po vstupe spoločnosti Asiana sme akurát dorovnali ceny v niektorých spojoch na jej úroveň,“ vysvetľuje hovorca Student Agency Aleš Ondrůj.

Podstatne menšia Asiana takémuto súpereniu nedokázala vzdorovať a po pár mesiacoch z linky odišla.

S ultra-nízkymi cenami však Jančurovove firmy neprestali. Práve naopak, RegioJet začal v rovnakom štýle jazdiť aj na Slovensku , a to na železničnej trati Bratislava – Košice, aj na autobusovej linke Bratislava – Nitra – Banská Bystrica.

V oboch prípadoch pýta za lístky polovicu z toho, čo do toho času inkasovali jeho konkurenti. Napríklad cesta jeho žltými vlakmi do Košíc stojí mimo špičky deväť eur – rýchliky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) stoja takmer devätnásť eur.

Podľa ZSSK je to jasný damping. „Správa sa iracionálne, jazdí hlboko pod nákladmi,“ konštatoval pred časom šéf štátneho dopravcu Pavol Gábor.

Rovnako hovoria aj autobusoví dopravcovia, ktorí musia súperiť s dvojeurovými lístkami RegioJetu na ceste z Bratislavy do Nitry. „RegioJet nasadzuje dampingové ceny. A dúfa, že mu uvoľníme priestor,“ tvrdí majiteľ spoločnosti Turancar Viliam Turan.

Jančura sa týmto cieľom ani netají. „Cenová vojna tam nebude navždy. Keď sa počet spojov konkurencie zníži, pôjdu ceny aspoň v niektorých časoch zase hore,“ pripustil.

Jeden prípad za rok

Na Slovensku pritom platia podobné pravidlá hospodárskej súťaže ako v Česku (vychádzajú z rovnakých európskych predpisov). Pokiaľ firma zneužíva dominantné postavenie, aby vytlačila konkurenciu, riskuje pokutu do výšky desiatich percent zo svojho obratu.

„Konania o zneužívaní dominantného postavenia však nie sú u nás časté. Rozhodnutím končí v priemere jedno konanie za rok,“ uvádza slovenský Protimonopolný úrad.

RegioJet sa však u nás, na rozdiel od Česka, nachádza v úplne inom postavení – ani na jednej zo spomínaných liniek nie je v úlohe dominantného hráča. Vďaka tomu môže smelo jazdiť aj za dampingové ceny.

„My sme nový hráč a máme právo na podnákladové ceny. Naša pozícia je na Slovensku úplne iná,“ hovorí Ondrůj.

Nápomocné stevardky a nízke ceny lístkov, dva piliere biznis modelu RegioJetu. Foto - RegioJet
Nápomocné stevardky a nízke ceny lístkov, dva piliere biznis modelu RegioJetu. Foto – RegioJet

Český súkromný dopravca je v schizofrenickej situácii. Zatiaľ čo v Česku dostal pokutu za to, že zneužíval dominantné postavenie, na Slovensku je tým, kto zo zneužívania viní druhých.

Podľa RegioJetu by za podnákladové ceny mala pykať štátna ZSSK. Tá totiž v súvislosti s jeho príchodom upravila ceny vo vlakoch InterCity – bežné lístky do Košíc dnes začínajú na úrovni 12,90 eura.

„ZSSK je štátom dotovaná, a napriek tomu po našom vstupe znížila ceny vo vlakoch InterCity. Jednoznačne zneužíva svoj monopol,“ tvrdí RegioJet.

Radšej dohoda

RegioJet už niekoľko mesiacov hrozí ZSSK, že ju za novú cenovú politiku bude žalovať. A využiť chce aj najnovšie skúsenosti z českých súdov, z ktorých odišiel ako porazený.

„Rozhodnutie českého súdu je pre nás síce porážkou v spore s Asianou, ale cestou k náhrade škôd, ktoré nám spôsobili ZSSK a ďalší dominanti,“ dodáva Ondrůj.

ZSSK prirodzene odmieta, že by jej vlaky InterCity jazdili za dampingové ceny. „Je absurdné, keď ten, kto jazdí za neprimerane nízke ceny, ukazuje na druhého,“ reagoval pred časom Gábor.

RegioJet sa zatiaľ do otvoreného súdneho sporu so ZSSK púšťať nechce. „Stále veríme v dohodu s ministerstvom dopravy, ako vlastníkom ZSSK, ktorá by ukončila túto nekalú súťaž,“ hovorí Ondrůj.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Kto vo februári veril akciám, keď boli na dne, zarobil už 35 percent
  • EÚ: Predsedníčka EK dnes predstaví návrh rozpočtu na 7 rokov a plán oživenia ekonomík po koronavírusovej krízy
  • Automobilky: Francúzsky prezident Macron oznámil balík na záchranu domáceho autopriemyslu za viac ako 8 mld. eur
  • Radíme: Rodičia o OČR neprídu, ak ich dieťa po 1. júni nepôjde do školy či škôlky
Zdieľať

Vládny IT analytik: Ak by štát nakupoval služby IT externistov za ceny ako v Česku, ušetril by 30 miliónov ročne

Martin Kmeťko. Foto - UHP/Facebook
Martin Kmeťko. Foto – UHP/Facebook

Ak by štát nakupoval služby od IT externistov za sadzby, ktoré sú bežné na českom trhu, ročne by usporil 30 miliónov eur, vraví vládny IT analytik Martin Kmeťko. Predpokladom na to je stanovenie cenových limitov na nákup externých IT služieb a ich prenos aj do konkrétnych zmlúv.

Zdieľať

Jún začnú dve automobilky na plný a ďalšie dve na dvojtretinový výkon. Každá má na krízu tromf

Nový Land Rover Defender predstavili vo Frankfurte nad Mohanom vlani v septembri, vyrába sa v Nitre. Foto - TASR/AP
Nový Land Rover Defender predstavili vo Frankfurte nad Mohanom vlani v septembri, vyrába sa v Nitre. Foto – TASR/AP

Slovenské automobilky sa v júni už budú približovať k predkrízovým výkonom. Volkswagen a trnavská PSA budú vyrábať na tri zmeny a Jaguar Land Rover s Kiou na dve.

Minúta po minúte

Zdieľať

Reťazec Tesco pokračuje v expanzii na slovenskom trhu, dnes otvoril supermarket v obchodnom dome TPD v Bratislave, ktorý je jeho 151. prevádzkou u nás. Začiatkom júna pribudne predajňa v Turanoch a vynovený obchod v centre Galéria v Petržalke.

Supermarket na Farského ulici v Bratislave má plochu 900 štvorcových metrov a zamestná 30 ľudí. V jeho sortimente 5200 položiek je okrem potravín, drogérie a doplnkového spotrebného tovaru aj oblečenie značky F&F.

Zdieľať

Nemecká vláda podporí štátneho železničného dopravcu Deutsche Bahn 5,5 miliardami eur. Plán na záchranný balíček ešte musí schváliť nemecký parlament a Európska komisia.

K ozdraveniu spoločnosti budú musieť dvomi miliardami eur prispieť do roku 2024 aj jej zamestnanci, uviedla firma.

Vlaky v Nemecku jazdili a jazdia aj počas pandémie, aby zaistili zásobovanie. DB však uvádza, že osobné diaľkové spoje sú oproti bežnému stavu obsadené len na 10 až 15 %. Zhruba o 90 % klesli aj príjmy najväčšej štátom vlastnenej spoločnosti. (čtk)

Zdieľať

Prezidentka Čaputová nemá jasný názor na to, či by mali zostať obchody v nedeľu zatvorené. „Myslím si, že by bolo dobré urobiť jasný ekonomický prepočet, čo by to presne znamenalo,“ povedala na Markíze s tým, že nás čaká zložitá ekonomická situácia.

Zdieľať

Tranzit ruského plynu do Európy cez plynovod Jamal vedúci Poľskom sa dočasne zastavil. Dôvodom je vypršanie platnosti dohody medzi Ruskom a Poľskom.

Výsledky aukcií na kapacity plynovodu však signalizujú, že tok plynu by už v júni mal dosahovať opätovne vysokú úroveň, tvrdí poľský prevádzkovateľ plynovodov Gaz-System.

Dohoda o tranzite plynu medzi Ruskom a Poľskom bola uzatvorená ešte v 90. rokoch minulého storočia, jej platnosť sa skončila 17. mája. Navyše, Poľsko zlaďuje svoje predpisy v energetickej oblasti s pravidlami Európskej únie a zároveň obmedzuje závislosť od dovozu energií z Ruska.

Po skončení dohody začal Gaz-System predávať kapacitu plynovodu prostredníctvom denných, mesačných, štvrťročných a ročných aukcií, pričom podľa dvoch zdrojov z plynárenského sektora je kapacita v rámci denných aukcií najdrahšia. Gaz-System uviedol, že napríklad rezervácie kapacít na nedeľu a pondelok boli omnoho nižšie než v predchádzajúcom období. Avšak výsledky aukcií ukázali, že na mesiac jún bolo zarezervovaných až 92 % kapacity plynovodu. Navyše, zhruba 80 % kapacity plynovodu bolo zarezervovaných na 3. kvartál. (tasr, reuters)

Zdieľať

Macron oznámil balíček na záchranu francúzskeho autopriemyslu v hodnote viac ako 8 miliárd eur. Štátna podpora na nákup nového auta sa zvýši, v prípade elektromobilu stúpne z doterajších 6000 na 7000 eur.

„Je tu 400 000 nepredaných áut,“ vysvetľoval prezident rozhodnutie vlády. Dodal, že opatrením chce vytvoriť „dopytový šok“. Vláda podporí aj tých spotrebiteľov, ktorí sa rozhodnú vymeniť svoje staré auto za nové a menej škodlivé pre životné prostredie.

Z Francúzska sa podľa prezidenta má stať európska jednotka vo výrobe ekologických áut a do krajiny sa má vrátiť výroba preložená do iných krajín. „Potrebujeme motivačný cieľ: urobiť z Francúzska najvýznamnejšieho výrobcu čistých vozidiel v Európe tak, že počas budúcich piatich rokov vyrobí viac než milión elektrických a hybridných automobilov ročne,“ povedal Macron. Dodal, že žiadny model, ktorý sa teraz vyrába vo Francúzsku, sa nebude môcť produkovať v iných štátoch.

Dve najväčšie domáce automobilky sa výmenou za vládnu podporu zaviazali, že zvýšia produkciu ekologických áut na francúzskej pôde. PSA bude vo Francúzsku od tohto roku vyrábať 120 000 takých áut a Renault sľúbil, že francúzsku výrobu do roku 2022 znásobí štvornásobne na 240 000 áut ročne, citoval Macrona Les Echos.

Prezident tiež oznámil, že automobilka Renault sa pripojí k Peugeotu PSA, jeho nemeckej dcére Opel a k francúzskej energetickej firme Total a jej dcére Saft a vytvoria veľký francúzsko-nemecký podnik na výrobu batérií pre elektrické a hybridné automobily. Prostredníctvom tohto „batériového Airbusu“ chcú Európania získať nezávislosť od ázijských dodávateľov batérií, uviedli agentúry. (čtk)

Zdieľať

Predaj nových domov v USA sa minulý mesiac nečakane zvýšil, analytikov to prekvapilo. Vzhľadom na dôsledky koronavírusu na ekonomiku a trh práce však očakávajú, že rast bude iba dočasný.

Podľa ministerstva vzrástol predaj nových domov v USA v apríli o 0,6 % na sezónne upravenú ročnú mieru 623 000. Výsledok je nečakaný, keďže ekonómovia oslovení agentúrou Reuters počítali s ďalším prepadom trhu, konkrétne až o 21,9 % na 480 000 domov.

Napriek tomu aprílové údaje len minimálne zmiernili situáciu na trhu s novými domami po tom, ako sa v marci predaj prepadol o 13,7 %. Ministerstvo obchodu údaje za marec revidovalo smerom nadol, keď pôvodne uvádzalo predaj 627 000 domov, zatiaľ čo nový údaj uvádza predaj na úrovni 619 000 domov. (tasr)

Zdieľať

Pandémia koronavírusu ešte viac odhalila slabé miesta finančného sektora eurozóny a zvýšila riziko ďalších kríz. Uviedla to v správe o finančnej stabilite Európska centrálna banka, ktorá poukázala na rastúci dlh štátov a zvyšujúce sa problémy bánk.

Vlády eurozóny, ktorej ekonomika môže tento rok zaznamenať pokles až o desatinu, urobili určité kroky na obmedzenie škôd, ECB však upozorňuje, že dôsledky pandémie bude eurozóna cítiť omnoho dlhšie.

Niektoré krajiny budú mať problémy splácať svoje dlhy, čo zvyšuje riziko ich odchodu z eurozóny. K rizikám patria aj vysoko zadlžené firmy, ktoré nebudú schopné vyriešiť svoju situáciu, ako aj mimoriadne nízka ziskovosť bánk.

„Napriek tomu, že počty nakazených novým koronavírusom v jednotlivých krajinách klesajú, pandémia ešte umocnila doterajšie citlivé miesta finančnej stability eurozóny,“ uviedla ECB, ktorú citovala agentúra Reuters.

Celkový vládny dlh eurozóny by mohol prekročiť 100 % HDP. Dostal by sa tak výrazne nad úroveň dlhu z obdobia dlhovej krízy. V Taliansku by sa mohol priblížiť k 160 % HDP, pričom trhy postupne zvyšujú stávky na odchod krajiny z jednotného trhu.

Ak budú opatrenia prijaté na národnej alebo európskej úrovni považované za nedostatočné na zabezpečenie udržateľnosti dlhu, odrazí sa to na výnosoch dlhopisov najzraniteľnejších krajín eurozóny. Ako dodala ECB, takýto vývoj sa následne môže preliať do súkromného sektora a zasiahnuť banky, ktoré už teraz čelia vysokým stratám. (tasr)

Zdieľať

Európska komisia chce naplniť budúci sedemročný rozpočet a fond pokrízovej obnovy ekonomík aj s pomocou nových ekologických daní a poplatkov. Podľa činiteľov Únie bude jej návrh pripravený na stredu počítať aj s príjmami z novej dane z nerecyklovaných plastov či z predaja emisných povoleniek.

Diplomati očakávajú, že tieto plány narazia na odpor časti členských krajín. O fonde obnovy dnes rokovali zástupcovia vlád EÚ, podľa ktorých by sa napriek očakávaným sporom mala Únia dohodnúť na kompromise čo najskôr.

Podľa zdrojov oboznámených s chystaným návrhom komisie počíta jej šéfka Ursula von der Leyenová s tým, že výdavky na oživenie ekonomík zasiahnutých krízou pomôžu financovať nové zdroje príjmov. Má medzi nimi byť napríklad spomínaná daň z plastov, od ktorej si Brusel podľa skorších odhadov sľubuje rádovo miliardy eur ročne. Obdobne vysoké príjmy by mohlo priniesť i clo z neekologicky vyrábaných produktov dovážaných zo štátov mimo EÚ. Komisia by chcela rozšíriť príjmy rozpočtu aj o poplatky hradené firmami produkujúcimi emisie skleníkových plynov. (čtk)

Zdieľať

Nedeľný predaj by mali vyriešiť zamestnávatelia so zamestnancami na dobrovoľnej báze, tvrdí Iniciatíva slovenských maloobchodníkov. Ako alternatívu navrhuje, aby sa zamestnanec mohol pri nástupe do práce vyjadriť, či chce pracovať v nedeľu a zamestnávateľ bude povinný jeho voľbu rešpektovať.

Týmto prístupom by sa podľa nej zabezpečilo, že v maloobchode nepríde o prácu približne 40-tisíc zamestnancov, ktorí sa stanú nadbytočnými.

Iniciatíva, ktorý združuje asi 150 členov s vyše 1000 prevádzkami, tvrdí, že sa nebráni diskusii, ale nerozumie, prečo by sa mala v kritických časoch ekonomika ešte viac spomaliť. „V aktuálnej situácii si obchodníci vážia každý jeden deň, keď môžu dobiehať straty, ktoré im vznikli núteným zatvorením na takmer dva mesiace,““ uviedla iniciatíva.

Pripomína analýzu INESS, podľa ktorej sa toto opatrenie dotkne iba 13 % všetkých zamestnancov, ktorí musia cez víkend pracovať.

„Prečo sa rieši len oblasť maloobchodu? Zanalyzujme, prečo Maďarsko od modelu povinne zatvorených nedieľ po roku ustupuje. Za aktuálnej situácie bude takéto opatrenie mať za následok prepúšťanie, zatváranie prevádzok a odliv peňazí do okolitých krajín, kam pôjdu naši občania míňať peniaze zarobené u nás,“ tvrdí Daniel Krakovský, zástupca iniciatívy.

Zdieľať

Grafobal Group development Ivana Kmotríka zaplatí pokutu 27-tisíc eur od Protimonopolného úradu. Firma ju dostala za to, že spolu s Bratislavskou vodárenskou spoločnosťou neoznámili koncentráciu, ktorá spočíva v získaní ich kontroly nad firmou Infra Services.

GGD tvrdí, že záležitosť už považuje za uzavretú a bude sledovať „vývoj praxe PMÚ a iných súťažných orgánov v obdobných prípadoch“.

Argumentuje, že konanie bolo iniciované PMÚ v súvislosti s transakciou, ktorá bola rozdelená do dvoch fáz. V prvej došlo podľa súkromníka k nadobudnutiu menšinového akcionárskeho podielu (bez kontrolných práv) s tým, že k nadobudnutiu kontrolných práv došlo až v druhej fáze, po schválení transakcie PMÚ.

„Otázka, či v danej situácii došlo už v prvej fáze k vzniku povinnosti oznámiť koncentráciu, nebola doposiaľ jednoznačne vyriešená ani v predchádzajúcej praxi PMÚ ani na európskej úrovni, čo v konaní konštatoval aj PMÚ,“ uviedla spoločnosť.

V konaní zastávala na hodnotenie situácie iný právny názor ako PMÚ. Vzhľadom na úpravu výšky sankcie pri urovnaní sa však GGD v záujme „procesnej ekonómie a limitácie ďalších nákladov súvisiacich s konaním“ rozhodla spor urovnať.

BVS uviedla, že zmena menšinového akcionára v spoločnosti Infra Services bola rovnako prekvapujúca pre BVS ako pre Protimonopolný úrad. „Ani BVS nebola o transakcii vopred informovaná a nemohla sa k nej vyjadriť, a teda logicky ani v zákonnej lehote informovať PMÚ. Aj preto PMÚ podľa nášho názoru správne rozhodol v tomto prípade o uložení iba symbolickej pokuty pre BVS a reálnu pokutu zaplatí menšinový akcionár v Infra Services, teda spoločnosť GGD,“ povedal hovorca BVS Peter Podstupka. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať