Denník N

InoBat Auto po testoch prvej batérie do elektromobilov tvrdí, že je lepšia ako súčasné ázijské konkurentky

Šéf firmy InoBat Marián Boček v júni oznamoval začiatok prestavby areálu vo Voderadoch. Foto - InoBat Auto
Šéf firmy InoBat Marián Boček v júni oznamoval začiatok prestavby areálu vo Voderadoch. Foto – InoBat Auto

Prvé slovenské batérie do elektromobilov, ktoré vyvinula tuzemská firma InoBat Auto spolu s americkou výskumno-vývojárskou spoločnosťou Wildcat, sú výkonnejšie ako dnes bežne využívané batérie od ázijských výrobcov. V testoch, ktoré zrealizovalo juhokórejské testovacie centrum NCT, dosiahli batérie InoBat Auta lepšie výsledky v dosahovanej energetickej kapacite, rýchlosti dobíjania, dojazde elektromobilov aj životnosti.

NCT je pritom uznávané pracovisko, ktoré pravidelne testuje aj výrobky Samsungu či LG Chem a spolupracuje i s nemeckými testovacími orgánmi TÜV SÜD či TÜV Rheinland.

Prvými testami, ktoré dnes zverejnil InoBat Auto z investičnej skupiny IPM na stretnutí s novinármi, prešli ich nové batérie pre bežné komerčné elektromobily pod typovým označením NMC622. Výkonnejšie batérie pre prémiové elektromobily pod označením NMC811 sa v tejto chvíli ešte iba testujú a fakty o ich medzinárodnej konkurencieschopnosti majú byť známe až koncom roka.

Ako prešli testom prvé slovenské batérie:

  • Po prvých 200 cykloch si batérie NMC622 zachovali 98 percent svojej kapacity.
  • Koniec životnosti batérie môžu zákazníci očakávať po prekročení 1 300 cyklov.
  • Dojazd prevyšuje 490 kilometrov.
  • Aj pri nízkej teplote −20 stupňov Celzia ostáva batérii k dispozícii 77 percent kapacity.
  • Batéria sa nabije za 30 minút na 85 percent kapacity.

„Vďaka tomuto projektu InoBatu Auto sa môže Slovensko v budúcnosti stať veľmocou v elektromobilite,“ uviedol po zverejnení testov predseda Slovenskej batériovej aliancie Marián Smik.

Aké majú byť ďalšie kroky:

  • Už vyvinutú a vyrobenú má InoBat Auto aj prvú súpravu batérií pre prémiové elektromobily NMC 811 na dojazdy prevyšujúce 520 kilometrov. Ich testovanie má byť ukončené koncom roka.
  • Pre prémiové elektromobily navyše vyvíja firma ešte dokonalejšie batérie 811 vyššieho radu s dojazdom vyše 600 kilometrov. Prvú sériu má mať firma vyrobenú začiatkom budúceho roka.
  • Rovnako InoBat Auto vyvíja i vysokovýkonové batérie pre letectvo. Prvé majú byť k dispozícii na testovanie na jeseň budúceho roka.
  • Firma si v súčasnosti buduje v západoslovenských Voderadoch za sto miliónov eur výskumno-výrobné centrum, v ktorom chce so svojimi batériami zvládnuť prechod z laboratórneho výskumu do bežnej priemyselnej výroby.
  • V poslednej fáze investičného projektu chce InoBat Auto na východnom Slovensku postaviť veľkú výrobnú fabriku za zhruba miliardu eur. Táto fabrika pre tisícku ľudí jej má umožniť finálny prienik na svetové trhy.
  • Okrem vývoja a výroby batérií sa firma sústreďuje aj na hľadanie nových efektívnejších spôsobov ich recyklácie i výstavbu energetických úložísk.

Kapitál ešte budú hľadať

Aj prezentácia testov ukazuje, že spoločnosť má už dlho veľmi dobre zvládnutý marketing svojho projektu. No o úspechu novej výroby batérií pre elektromobily rozhodne hlavne to, či firma doteraz sľubný vývoj dokáže preniesť aj do veľkovýroby batérií.

Batérie musia zákazníkov z automobilového biznisu zaujať navyše nielen kvalitou, ale aj primeranou cenou. InoBatu síce automobilky za výkonné batérie možno niečo priplatia, no príplatok bude mať takisto svoje limity.

Mimoriadne dôležité bude i to, či sa spoločnosti podarí na projekt získať aj dostatok zdrojov od externých investorov. Viacerých investorov vrátane českého energetického koncernu ČEZ či dvoch domácich slovenských strojárskych skupín Matador Group a MSM už skupina získala, no z vyše miliardového rozpočtu to naďalej kryje iba menšiu časť.

Širšie súvislosti

Slovensko môže popri novej fabrike InoBat Auta získať navyše aj novú plánovanú stredoeurópsku baterkáreň nemeckého Volkswagenu, ktorá má byť ešte väčšia. Tá má stáť až dve miliardy eur a má dať prácu až dva a pol tisícu ľudí. Slovensko o túto investíciu súperí s Poľskom a Českom.

Ako prebiehajú rokovania o prilákaní tejto investície, ministerstvo hospodárstva už dlhšie komentovať nechce. Susedné Česko svoju ponuku zverejňuje otvorenejšie. Česká vláda spolu s českou štátnou energetickou firmou ČEZ už viackrát deklarovala, že pre novú veľkú baterkáreň Nemcov vedia uvoľniť rôzne podpory v objeme niekoľkých miliárd českých korún, a Česko hovorí už aj o konkrétnych pozemkoch, ktoré má na projekt pripravené.

Naopak, tromfom Slovenska v boji o túto investíciu je to, že v porovnaní s Českom a Poľskom slovenská energetika v najmenšej miere stojí na neekologických palivových zdrojoch. Vďaka vyššiemu podielu bezemisných atómových a vodných elektrárni dokáže Slovensko elektromobilitu rozvíjať čistejším spôsobom ako susedia, ktorí majú viac uhoľných elektrární.

Tak či onak, kým projekt stále ešte lokálnej firmy InoBat Auto naďalej nie je istý, Volkswagen vďaka svojej finančnej sile nebude mať s výstavbou novej baterkárne v stredoeurópskom regióne žiadny problém.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie