Denník N

Samosprávy by mali zvýšiť cestovné a pripraviť sa na náklady bezemisných autobusov, hovorí šéf zväzu dopravcov

Peter Sádovský. Foto N - Tomáš Benedikovič
Peter Sádovský. Foto N – Tomáš Benedikovič

Zvýšené náklady na zníženie emisií vo verejnej doprave budú musieť financovať samosprávy, hovorí Peter Sádovský, prezident Zväzu autobusovej dopravy. Väčšina z nich sa pritom zdráha zdvihnúť ceny cestovného čo i len o infláciu, čo podľa neho zbytočne zvyšuje tlak na verejné rozpočty a brzdí skvalitňovanie služieb.

Autobusy na elektrinu alebo vodík majú podľa pravidiel Európskej únie v budúcnosti predstavovať pätinu vozového parku vo verejnej doprave, stoja však dva a pol až trikrát viac ako tie s naftovým motorom. Dopravcovia, ktorí počas pandémie čelili bezprecedentnému poklesu cestujúcich, nemôžu tieto dodatočné náklady absorbovať, hovorí v rozhovore s Denníkom E.

„Všetci cítime následky klimatickej krízy a vieme, že ju treba riešiť, treba si však uvedomiť, že to bude mimoriadne nákladné. Vo verejnej doprave tieto náklady musí zniesť ten, kto ju platí a disponuje verejným rozpočtom,“ dodal. Prímestskú dopravu objednávajú a dotujú samosprávne kraje, MHD zas mestá.

Sádovský, ktorý bol 13 rokov šéfom Slovak Lines, najväčšieho domáceho dopravcu, a neúspešne kandidoval do parlamentu za stranu Za ľudí, súčasne kritizuje tendre na dotovanú verejnú dopravu, v ktorých zvykne byť jediným kritériom cena. Podľa neho je tak pochopiteľné, že niektoré firmy, ktoré v nedávnych súťažiach prišli o kontrakty, sa voči rozhodnutiam bránia.

„Je to, ako keby ste tendrovali výstavbu jadrovej elektrárne len podľa ceny a nie napríklad bezpečnosti alebo spoľahlivosti, ktoré sú tam podstatné,“ hovorí. „Aj vo verejnej doprave je nevyhnutné, či ju záujemca vie robiť bezpečne, spoľahlivo, načas a nielen najlacnejšie.“


V poslednom období sa hovorí o problémoch pri tendroch na poskytovateľov verejnej dopravy pre samosprávy. Je niekde systémová chyba?

To si nemyslím. Tendrovať takýto objem peňazí za službu, ktorá zasahuje všetkých občanov v meste či kraji, je veľmi náročné. Na Slovensku sa to všetci len učíme, od samospráv až po dopravcov. Viaceré krajiny EÚ zmeny v objednávaní dopravy na začiatku nezvládali ideálne, a kým sa naučili tendrovať, trvalo to dlhé roky. 

Trochu chápme

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie