Slovenskú Route 66 propagoval aj Figeľ na motorke, ďalšia hviezdna chvíľa zatiaľ neprišla

Tento text je súčasťou projektu Denník N ide za vami, na dva týždne sme boli v Brezne a na Horehroní.
- Keď za Jurajom Smrečanom prišli motorkári z Nórska, ktorí sa s ním chceli stretnúť kvôli slovenskej Route 66, od radosti sa rozplakal. Jeho projekt urobiť z cesty I. triedy číslo 66 európsku atrakciu však má najhviezdnejšiu chvíľu zrejme už za sebou.
- Spomienka na Jána Figeľa na motorke ostala, ale slovenská Route 66 nedokázala zatiaľ výrazne zmeniť cestovný ruch na Horehroní.
- Prešli sme viaceré turistické atrakcie popri slovenskej Route 66.
Vzniklo to, keď šéf auto-moto klubu z Horehronia Juraj Smrečan v roku 2009 po kríze s partiou rozmýšľal, čo ďalej. „Premýšľali sme, čo my na tejto 66, ako tu žijeme. A potom to prišlo, veď aj Amíci majú 66,“ hovorí o začiatkoch projektu na ceste I. triedy 66, ktorej vzorom bola ikonická americká Route 66.
Smrečan sa celý život venuje motorizmu. Od roku 2004 je šéfom Ústredného auto-moto klubu SR a teraz už desať rokov aj Asociácie Route 66.
Slovenská Route 66 má dnes oficiálne 330 kilometrov. Zo Šiah na juhu Slovenska cez okres Brezno až po Lysú Poľanu pri hraniciach s Poľskom meria 270 kilometrov, ďalších 60 kilometrov meria prípojka neďaleko Podbrezovej do Liptovského Mikuláša.
Zviditeľniť značku, ktorú si nechali aj registrovať, im v roku 2011 pomohol vtedajší minister dopravy za KDH Ján Figeľ. Do Nemeckej na Horehroní vtedy prišiel otvoriť slovenskú Route 66 a dodnes je jej ambasádorom pri EÚ.
„Figeľ prišiel na motorke, otvoril to tam a všetci si mysleli, že o rok sú v Gdaňsku. Potom prišlo obdobie temna,“ vysvetľuje v Podbrezovej po desiatich rokoch Smrečan trochu sklamane.
Napríklad mali spravených 200 tabúľ, cesta bola vyznačená, regionálna správa ciest ich však za minulého vedenia župy demontovala.