Denník N

Akých áut sa týka emisný škandál a čo ich majiteľov v najbližšom čase čaká

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Škandál s falšovaním emisných testov v autách značky Volkswagen, Škoda, Audi a Seat zasahuje aj Slovensko. Tu je deväť základných otázok a odpovedí.

Mám Audi, Škodu alebo Volkswagen a obávam sa, že aj moje auto patrí medzi tie so sfalšovanými emisnými testami. Čo mám robiť?

Škandál sa týka iba dieselových motorov s objemom 1,6 a 2,0 litra, ktoré boli vyrobené medzi rokmi 2009 a 2015 a pochádzajú z radu motorov označeného ako EA189. Či máte auto s motorom, ktorý môže mať „podvodný“ softvér vo svojej riadiacej jednotke, sa dá zistiť na webe nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung, ktorý aktualizuje zoznam automobilov podľa najnovších informácií o kauze. Robiť zatiaľ netreba nič, keďže s konkrétnym návrhom ďalšieho postupu neprišli automobilky ani úrady.

Akého množstva áut na Slovensku sa to môže týkať?

Nie je známe ani približné číslo. Nepoznajú ho importéri ani úrady. Na celom svete sa má škandál týkať okolo 11 miliónov áut, z ktorých je veľká väčšina v Európe. V prípade Slovenska by mohlo ísť o desaťtisíce kusov, keďže tieto motory patria k najpredávanejším a sú aj najčastejšími motormi v škodovkách Octavia, Superb, vo VW Golf či Passat. Mali by tiež byť aj v niektorých vozidlách Audi a SEAT. Keďže ide o veľmi obľúbené motory s dlhou životnosťou, na Slovensko sa dostali aj cez individuálne kúpy či cez autobazáry.

Čo je vlastne s autom v neporiadku? Jazdí horšie, viac znečisťuje ovzdušie alebo je motor chybný? 

Toto auto znečisťuje ovzdušie viac, než deklarovala automobilka a ako tomuto modelu namerali pri homologizácii motora. Malo by ísť o vyššie emisie NOx. Autá jazdia rovnako, ako keby nemali upravený softvér. Ten sa totiž správa inak počas kontroly emisií a jeho správanie sa zmení až v momente, keď sa pripojí na diagnostický prístroj. V tom je podstata podvodu. Keď sa od diagnostiky odpojí, vráti sa opäť do štandardného režimu. Nemalo by to ovplyvniť jazdné vlastnosti, spotrebu, bezpečnosť áut, ani záruku, ktorú dáva výrobca.

Rieši tento problém ministerstvo dopravy alebo iný štátny orgán?

Zatiaľ nie. Tieto motory totiž nehomologizovali slovenské úrady. V prípade VW išlo o nemecký a pri Škode o britský úrad. Typové schválenie sme ako krajina EÚ uznali. Naše úrady tak čakajú na zistenia a rozhodnutia krajín, ktoré motory testovali a schválili.

Sprísnia sa u nás po tomto škandále emisné kontroly?

Zatiaľ sa o tom neuvažuje. Plošné zmeny by boli zrejme drahé. Kontroly emisií robia súkromné firmy, ktoré si prístroje platia z vlastného. Skôr sa dá čakať zmena postupu pri homologizácii motorov, čo je vec, ktorá sa týka iba výrobcov, nie majiteľov áut.

Odhalí vôbec túto chybu naša emisná alebo technická kontrola?

Pri bežnej kontrole nie. Naše emisné kontroly nemerajú emisie NOx.

Môžu majitelia áut, ktoré majú podvodný softvér, zažalovať predajcov, respektíve výrobcov áut?

Skúsiť to môžu. Museli by však preukázať, že im automobilky spôsobili nejakú škodu – finančnú, či ujmu na zdraví. Prípadné súdne spory by sa mohli skôr týkať Európskej únie či jednotlivých štátov, ktorých úrady sa stali obeťou podvodu automobiliek. Zatiaľ sa hovorí hlavne o možnosti udeliť automobilkám pokutu, zatiaľ v USA, kde na podvod prišli.

Môže automobilka zvolávať autá na servis aj na Slovensku? Čo by s ním v takom prípade robili?

Áno. Podľa zahraničných médií je zvolávanie áut do servisov pravdepodobné, Škoda už oficiálne oznámila, že takto zvolá 1,2 milióna áut, a až 11 miliónov áut chce zvolať aj Volkswagen. Ide zrejme o vec niekoľkých týždňov, či mesiacov. Na odstránenie podvodnej časti softvéru bude zrejme stačiť preprogramovanie riadiacej jednotky motora, čo trvá v autorizovanom servise len niekoľko minút, či desiatok minút. Iné zásahy do motora sa neočakávajú. Nie je však jasné, či by sa zásah do riadiacej jednotky týkal len režimu pre emisnú kontrolu. Pokiaľ by mali zvolávacie akcie priniesť zníženie emisií na výrobcom udávané hodnoty, logicky by mali preprogramovaním znížiť výkon motorov či upraviť jeho ďalšie vlastnosti. Stále však ide len o špekulácie.

Zvolávali už na Slovensku niekedy hromadne autá?

Áno, deje sa to pomerne často a hromadným zvolávacím akciám sa nevyhla väčšina svetových automobiliek. Týkajú sa drobných porúch i potenciálne nebezpečných chýb. Výrobcovia zvolávali do servisov aj majiteľov niektorých áut s dieselovými motormi 2,0 od VW. V roku 2012 zavolali okolo 800 áut zo Slovenska pre možný únik paliva, ktorý nemal byť nebezpečný. Zvolávacie akcie robia automobilky cez autorizované servisy a na náklady výrobcu. Majú totiž databázy majiteľov aj s ich kontaktmi, ktoré získavajú a aktualizujú pri servisných prehliadkach. Či auto bude patriť medzi tie, ktorým budú preprogramovávať riadiace jednotky, si môžu zistiť aj samotní majitelia. Napríklad v prípade áut Škoda, ktorých  sa u nás predáva najviac, je to tu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Škandál Volkswagenu

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie