Denník N

Čo by štát mohol urobiť, aby urýchlil prepojenie diaľnic D1 a D4? Ako sa dá objednať výstavba tak, aby bola právne v poriadku?

Pohľad na križovanie D1 a D4 pred Bratislavou. Foto - TASR
Pohľad na križovanie D1 a D4 pred Bratislavou. Foto – TASR
  • Križovatku diaľnic D1 a D4 dokončia najrýchlejšie, keď si ju objednajú od stavbárov bratislavského obchvatu D4, hovorí líder stavbárov Pavol Kováčik.
  • Právnik Miroslav Cák potvrdzuje, že to je teoreticky možné, ale má to úskalia.
  • Bratislavský župan Juraj Droba by bol aj za zmenu zákona, keby to urýchlilo výstavbu.

Advokát Miroslav Cák, zástupca stavbárov Pavol Kováčik, župan Juraj Droba, viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová, poradca ministra dopravy Ondrej Matej a bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák odpovedajú na dve otázky o spornej križovatke D1 a D4 pri Bratislave:

Čo by štát mohol urobiť, aby lehotu na vybudovanie funkčného križovania dvoch stavieb skrátil? O koľko by to mohlo skrátiť čakanie na definitívne križovanie D1 a D4? Bolo by to právne v poriadku alebo nie? Prečo?

Je niečo, čo môže štát urobiť, aby sa prínosy D4R7 po dostavbe (ešte bez križovania s D1) maximalizovali nad aktuálne očakávanú úroveň?


Miroslav Cák
advokát, AGM Partners

Predpokladaná hodnota zákazky je 127 miliónov eur bez DPH, hodnota koncesie je 1,89 miliardy eur. Teoreticky by bolo možné „prilepiť“ tieto práce ku koncesnej zmluve cez § 18 ako zmenu de minimis do 15 %. Predpokladom je, že sa do tých 15 % zmestí stavba, ale aj prevádzka počas trvania koncesného záväzku. Predpokladaná hodnota zákazky 127 miliónov eur je totiž len za stavbu. Určite by sa však ozvali hlasy, že sa touto zmenou nedovolene mení charakter zmluvy, pretože ide o úplne nový rozsiahly samostatný stavebný objekt. Myslím si, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v tomto prípade postupuje z právneho pohľadu najlepšie, ako môže. 25 % hodnotenia je rýchlosť výstavby, takže ak nebudú námietkové obštrukcie vo verejnom obstarávaní, tak by lehota mala byť výrazne kratšia než päť rokov.


Pavol Kováčik
prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska

Problém s križovatkou sa zbytočne

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Doprava

Obchvat Bratislavy

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie