Denník N

Na elektromobily nám nebudú stačiť elektrárne? Nezmysel, vraví šéf slovenskej techfirmy, ktorej nabíjačku si odniesol pápež

Nabíjacia stanica AgeVolt vo vyhotovení pre Svätého Otca. Foto - AgeVolt
Nabíjacia stanica AgeVolt vo vyhotovení pre Svätého Otca. Foto – AgeVolt

Slovenská technologická firma AgeVolt sa zviditeľnila pri návšteve pápeža Františka na Slovensku. Jej nástennú elektronabíjačku – takzvaný wallbox pre elektromobily – si odniesol ako dar, ktorý mu venovala prezidentka Zuzana Čaputová.

Hodnotnejšie dary z pápežových zahraničných návštev, ako napríklad športové auto Lamborghini Huracan s hodnotou 200-tisíc eur, končia zvyčajne na aukciách. Výťažky z dražieb putujú do kresťanských charitatívnych organizácií. Lamborghini sa vydražilo za takmer milión eur.

Pápež by však mal na budúci rok presadnúť do nového, elektrického papamobilu, takže je šanca, že slovenskú elektronabíjačku si vo Vatikáne nakoniec nechajú.

Väčšina darov, ktoré hlava katolíckej cirkvi dostala od prezidentky Zuzany Čaputovej, má pomôcť v boji s pandémiou. František dostal napríklad pľúcny ventilátor od IPM Chirana, germicídne žiariče od viacerých slovenských firiem, injekčné striekačky, rúška a dezinfekčné prostriedky.

Pápeža František pri preberaní darov od prezidentky Zuzany Čaputovej. Zdroj foto – AgeVolt

Prečo stojí elektronabíjačka od AgeVoltu za povšimnutie? Slovensko nepatrí medzi veľmoci v elektromobilite, skôr naopak. Jednou z prekážok je aj slabo rozvinutá sieť elektronabíjacích staníc. Kým napríklad v Taliansku je to päť nabíjačiek na sto kilometrov ciest a v Nemecku až devätnásť, u nás sú to iba dve.

Doteraz sa ich budovaniu venovali najmä traja hráči – tradičný dodávateľ elektriny Západoslovenská energetika (ZSE) a spoločnosti Greenway a Ejoin. Tie montujú nabíjacie stanice aj pre obchodné reťazce, hotely alebo developerov.

Na poskytovaní nabíjacích služieb zvyčajne zarábajú tí, ktorí nabíjacie body osádzajú. Filozofia AgeVoltu je iná v tom, že umožňuje majiteľom parkovacích miest, aby na poskytovaní nabíjania zarobili sami. Zakladateľ AgeVoltu Ján Zuštiak to prirovnáva k Airbnb, ibaže v tomto prípade nie je službou ubytovanie, ale parkovacie miesto a elektrina z nabíjačky.

V praxi to funguje tak, že aj majiteľ rodinného domu s vonkajším parkovaním a nabíjačkou AgeVoltu na nej môže povoliť dobíjanie napríklad pre susedov. V aplikácii si sám určí podmienky nabíjania aj vlastnú cenovú politiku pre svojich „zákazníkov”. Netreba na to špeciálnu elektroinštaláciu ani navyšovanie kapacity prípojky.

Cirkev by mohla pri kostoloch poskytovať aj parkovanie s elektronabíjačkami

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Budúcnosť automobilov

Doprava

Klimatická kríza

Pápež František

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie