Denník N

Kedysi sa lode ani nezmestili do výrobných hál, dnes robia kompy a katamarány na Balaton (príbeh komárňanských lodeníc)

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

O tom, ako v komárňanských lodeniciach vyrábali časti komárňanského mosta či aj obchvatu Berlína.

Tento text je súčasťou projektu Denník N ide za vami, na dva týždne sme v Komárne a v okolí.

„Vidíte tie dve lode? Nemám tam koho dať pracovať,“ ukazuje Ondrej Hano, šéf výroby lodí v komárňanských lodeniciach. V obrej hale pripomínajúcej hangár sú rozostavané štyri lode, ale pracuje sa iba na dvoch.

Chýbajú ľudia a tých je do výroby lodí náročné zohnať. Časť záujemcov odradí náročnosť práce a časť si po vstupe do lodeníc uvedomí, že sem ich zručnosť nesiaha.

„Myslia si, že sú zámočníci, a keď sem prídu, tak zistia, že nie sú,“ vysvetľuje Hano a ukazuje do útrob lode.

V extrémnych prípadoch sa treba vtesnať do priestorov širokých a vysokých iba niekoľko desiatok centimetrov. To bol aj prípad výletnej lode Albertina, ktorá vyplávala z komárňanských lodeníc toto leto.

„Albertina mala 70 centimetrov vysoké dvojité dno a ešte tam boli hore aj dole výstužné ocele. V prostriedku bolo možno 40 centimetrov a tam sa museli vtesnať, montovať, zvárať, natierať. Aj v bani je viac miesta,“ opisuje Hano.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Poležiačky do lode 

Do útrob rozostavanej lode sa preto v mimoriadnych situáciách dostanú ľudia iba poležiačky, a keď je hotovo, kolegovia ich obrazne povedané vytiahnu za nohy.

Výsledok chýbajúceho personálu je, že lode vyrábajú pomalšie, než by mohli. Priamo na lodiach pracuje približne 60 ľudí, ďalších 60 vyrába dielce – nielen pre lode, ale aj pre susednú výrobu podvozkov pre zemné stroje ako bagre či rýpadlá.

Spravodajstvo v maďarčine v Denníku N

Denník N zvažuje projekt spravodajstva v maďarčine, prosím, pomôžte nám vyplnením dotazníka.

Odhad manažmentu je, že miestna stavba lodí by fungovala efektívnejšie pri viac než 200 pracovníkoch, a tak manažment lodeníc viac než celosvetovo chýbajúca a drahá oceľ trápi nedostatok kvalifikovaného personálu.

Pomáha aj agentúra, ktorá sa špecializuje na nábor vietnamskej komunity, ktorá sa v minulosti prisťahovala na Slovensko. Aktuálne na lodiach pracuje šesť ľudí pôvodom z Vietnamu, niektorí sú z Komárna, ďalší z rôznych kútov Slovenska.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Denník N v Komárne

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie