Denník N

Elektrickej Čezete investori veria, hoci jej cena uletela na 16-tisíc eur a majiteľ posiela firmu do krachu

Slovensko-česká firma Crowdberry päť rokov zbiera kapitál od drobných investorov a vkladá ho do inovatívnych firiem. Prudko rastie – každým rokom o približne 10 miliónov eur. Aktuálne spravuje v 39 firmách kapitál 39 miliónov eur.

Crowdberry ešte nemá za sebou úspešný predaj (exit) firmy ani definitívny neúspech. Jeden z jej piatich partnerov Michal Nešpor hovorí, že je na to ešte príliš skoro.

„Väčšinou sa to láme niekedy okolo piateho až siedmeho roku, keď sú firmy buď úspešné, alebo nie sú, čo sa týka ďalšieho rastu alebo získavania ďalších investorov a kapitálu. Vtedy investori môžu stratiť dôveru a neprispieť ďalším kapitálom. V portfóliu firiem očakávame nejaké krachy, ale zatiaľ sme ich nemali,“ povedal v rozhovore pre Denník E Nešpor.

Michal Nešpor. Foto N – Tomáš Benedikovič

Nešpor opísal, ako sa darí štyrom vybraným firmám so zaujímavým príbehom:

  • Ecocapsule vyvíja a vyrába mobilné a energeticky sebestačné domčeky. Má za sebou zlý rok. Pre drahé vstupy „kapsuly“ radšej prenajíma, z čoho sú slušné peniaze a k tomu ešte aj marketing. Doteraz vyrobili celkovo 11 domčekov. Cieľ je 150 ročne, podmienkou je však pokles výrobných nákladov.
  • Čezeta chcela oživiť legendárnu československú motorku, no s novou elektrickou verziou. Tá je však zatiaľ príliš drahá a nevie sa presadiť na trhu. Zakladateľ dokonca požiadal o insolvenciu, no investori vrátane Crowdberry presadzujú, aby firmu ešte

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Investovanie a úvery

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie