Denník N

Velits o biznise s cyklodresmi: Slovenských zákazníkov sme podcenili, bola to chyba

Peter Velits. Foto N – Peter Kováč
Peter Velits. Foto N – Peter Kováč

Bývalí profesionálni cyklisti Peter a Martin Velitsovci po skončení kariéry úspešne podnikajú so značkou cyklistického oblečenia Isadore Apparel, ktorú v roku 2013 založili ešte ako aktívni jazdci World Tour.

Ich spoločnosť dosiahla vlani takmer trojmiliónové tržby. „Ak niekto v cyklistickom priemysle počas koronakrízy nerástol, asi niečo nerobil správne,“ hovorí Peter Velits.

Vo firme má zaočkovaných takmer všetkých zamestnancov. „Máme aj paniu, ktorá skončila na pľúcnej ventilácii. Pre ostatných to bol silný impulz,“ opisuje bývalý cyklista.

S bratom ich prekvapil záujem na domácom trhu. „Funguje tu silný lokálpatriotizmus, keď si ľudia radi priplatia za kvalitnú a slovenskú značku,“ vraví Velits.

V rozhovore hovorí:

  • o naivných predstavách, s ktorými šli do podnikania;
  • že spočiatku neverili v úspech na slovenskom trhu;
  • čím si vysvetľuje, že najväčšie tržby majú v Nemecku;
  • koľko stál reklamný spot na Eurosporte a ako vznikal;
  • prečo hľadali investorov a prečo v tom chcú pokračovať;
  • že si vie v budúcnosti predstaviť aj predaj firmy.

Bývalý hokejista Ľubomír Višňovský nám v rozhovore povedal, že ešte počas kariéry sa popálil na investovaní a prišiel o niekoľko tisíc dolárov. Stávalo sa aj vám, že sa na vás lepili rôzni ľudia a chceli z vás dostať peniaze?

Našťastie nie, ale verím, že v hokeji a vo futbale sa nájde dosť odvážlivcov, ktorí vidia miliónové platy, kontaktujú športovcov a pýtajú si od nich peniaze ako od investorov. S Martinom sme sa s ničím podobným nestretli, navyše sme vždy vedeli, že raz chceme rozbehnúť niečo vlastné.

Do akej miery pre vás bolo výhodou, že ste si firmu založili ešte ako profesionálni cyklisti?

Bola to obrovská výhoda, čo sme zistili až spätne. V prvých rokoch sme, prirodzene, do firmy peniaze len vrážali bez zisku. Tým, že sme stále aktívne jazdili, sme však mali istotu, že nám na konci mesiaca príde výplata.

Vďaka tomu pre nás nebol problém projekt financovať. Až časom sme si uvedomili, že by to bolo asi celkom ťažké, ak by sme začínali až po kariére. V takom prípade by sme rozbiehali firmu z úspor bez aktívneho príjmu, no zároveň s neistotou, či z toho jedného dňa vôbec niečo bude.

Zrejme ste vďaka tomu ani nezažili hluché obdobie v živote športovca, keď skončí a nevie sa zaradiť do nového života. Je to tak?

Áno. Ťažko si mi aj hovorí, o čo sme vlastne „prišli“, keď toto obdobie nepoznám z vlastných skúseností. Z rozhovorov s inými ľuďmi a z toho, čo som si o tom prečítal a vypočul, by však zrejme išlo o pocity, keď sa človek ráno zobúdza, no nevie, kvôli čomu. Už netrénuje, chýba mu dovtedajšia životná náplň. Ak sa potom nemá čím zapodievať, môže to byť dosť ťažké.

Podnikáte v oblasti, v ktorej ste celý život pôsobili, no predsa len to pre vás muselo byť niečo úplne nové.

Dá sa povedať, že všetky naše počiatočné predstavy o podnikaní boli naivné. Mysleli sme si, že vyrobíme dres. Vieme, ako má sedieť, a to je tak všetko, čo potrebujeme vedieť. Akonáhle sme sa však do toho začali viac ponárať, prišli sme na to, aké je to ťažké a komplikované, a to hovorím len o produktoch, ktoré sú iba jednou časťou biznisu.

Až časom sme zistili, aký je komplexný a čo všetko ho tvorí. Takisto sme zistili, že nás nikto nečaká s otvorenou náručou a konkurencia tu je aj bude, a musíme sa popri nej presadiť. Na druhej strane nebyť počiatočnej naivity, asi by sme viac zvažovali, či do toho pôjdeme, a možno by sme ani nezačali.

Na trh ste priniesli cyklistické oblečenie, ktoré je v porovnaní s konkurenciou drahšie. Prečo?

Hlavné dôvody sú prémiovejšie materiály a spôsob výroby. Používame veľa merino vlny a recyklované syntetické materiály, ktoré sú paradoxne drahšie než tie nanovo vyrobené. Cyklistické dresy vyrábame z viacerých dielov, čiže nie tak, že sa len zošijú dva veľké kusy látky a pridá sa k nim zips. Práve viaceré komponenty vytvárajú detaily, ktoré sme do dresov chceli dostať.

Zároveň vyššie ceny vyplývajú z ceny práce. Šijeme v strednej Európe, nie v juhovýchodnej Ázii a chceme, aby to tak aj zostalo. Cena práce sa preto musí niekde odzrkadliť. Na druhej strane však chceme zákazníkom doručiť prémiový produkt a nie iba lacný dresík.

Váš e-shop spočiatku ani nebol v slovenčine. Boli za tým obavy, že na našom trhu po vašich dresoch nebude dopyt?

Presne tak. Najskôr sme mali iba anglickú a nemeckú verziu a slovenskú sme pridali až neskôr, aj to len z dôvodu, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Cyklistika

Firmy

Rozhovory

Ekonomika, Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie