Denník N

Máme aj 50-ročné zvodidlá, ktoré držia len silou vôle. Občas by bolo bezpečnejšie, keby tam neboli, vraví expert na bezpečnosť ciest

František Brliť. Foto N - Tomáš Grečko
František Brliť. Foto N – Tomáš Grečko

„To, že v Nemecku sa jazdí neobmedzenou rýchlosťou, je fikcia. Takých úsekov je oveľa menej, než si ľudia myslia,“ hovorí projektant a špecialista na bezpečnostné prvky na cestách František Brliť.

Ako poradca primátora a viceprimátorky Bratislavy pred časom upozornil na to, že diaľnice D1 a D2 vedúce cez hlavné mesto nie sú prispôsobené na jazdu 130-kilometrovou rýchlosťou. Zvodidlá tam boli totiž osadené v čase, keď dnešné normy neplatili.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) teda spustila moderný systém premenlivých dopravných značiek bez toho, aby adekvátne zainvestovala aj do najmodernejších zvodidiel. Tie pritom môžu v 130-kilometrovej rýchlosti zabrániť nehodám s fatálnymi následkami.

V rozhovore sa dočítate:

  • že problém so zvodidlami v Bratislave nie je len na D1 a D2, ale aj na novom obchvate D4R7,
  • aký je rozdiel medzi dnešnými bezpečnejšími zvodidlami a tými, ktoré sa osádzali kedysi,
  • prečo je problém so starými zvodidlami na cestách druhej a tretej triedy,
  • ako sú na tom slovenské cesty v porovnaní so zahraničím,
  • prečo je argument, že vyššia rýchlosť sa rovná vyššia priepustnosť premávky, nezmyslom.
Stredové zvodidlá s vyššou úrovňou zachytenia dokážu zabrániť zrážke s protiidúcim vozidlom. Koláž N, foto – archív Františka Brliťa

Boli ste sa už previezť po nových úsekoch D4R7?

Bol som sa previezť v sobotu podvečer, keď už bol spravený prejazd na Slovnaftskú ulicu, ale úsek R7 ešte sprejazdnený nebol. Chcel som sa tadiaľ previezť, lebo je tam jedna netypická dopravná situácia, ktorá je urobená len dočasne – dve turbo-okružné križovatky, ktorými treba prejsť v smere zo Slovnaftskej ulice na Bajkalskú ulicu.

Čo sú turbo-okružné križovatky?

Je to špeciálny typ okružných križovatiek, po ktorých sa nedá točiť dookola. Musíte dobre sledovať dopravné značky pred križovatkou a zaradiť sa pred križovatkou do toho pruhu, ktorý vám dovolí vyjsť tam, kde chcete. Ich výhoda je, že sa zmenšuje počet kolíznych bodov.

Keď sa pozriete na D4R7 z pohľadu bezpečnosti, ako obchvat hodnotíte?

Je to štandard. To, čo vyčítam stavbe, je, že štát nedokázal zabezpečiť, aby sme mali zvodidlá v zmysle dnes platných predpisov. Máme tam diaľnicu, kde sú ešte

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Doprava

Klimatická kríza

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie