Denník N

Česká firma v digitálnych časoch stavila na analógovú technológiu, dnes je najväčším výrobcom vinylových platní na svete

Zdeněk Pelc. Foto: GZ Media
Zdeněk Pelc. Foto: GZ Media

Zdeněk Pelc stál v polovici 90. rokov pred veľkou dilemou. Má po takmer 50 rokoch ukončiť výrobu gramofónových platní v Loděnici pri Prahe a sústrediť sa len na cédečka alebo – aj keď už len z nostalgie – lisovať vinyly až do čias, kým trh s nimi úplne nezanikne?

Vybral si druhú možnosť a dnes je jeho firma GZ Media najväčším výrobcom vinylových platní na svete. Tento rok ich vyrobí 50 miliónov, budúci rok dokonca 70 miliónov. Dopyt po vinyloch je zo strany vydavateľstiev a hudobníkov taký veľký, že kapacita súčasných výrobcov nestačí.

Pelcova stávka na vinyl sa mu vrátila v novom tisícročí, keď sa najskôr nenápadne a potom s veľkým treskom vrátil do módy. Z formátu, ktorý ešte nedávno udržiavala pri živote len úzka skupina dídžejov a iných nadšencov, sa stal opäť najpredávanejší fyzický hudobný nosič. Prispela k tomu aj pandémia covidu, ktorá výrazne pomohla tomu, že minulý rok bol pre českú firmu najúspešnejší v histórii, hovorí Pelc, nositeľ ocenenia EY český podnikateľ roka 2015.

GZ Media má na trhu výnimočnú pozíciu aj preto, že v 90. rokoch s klesajúcim dopytom ukončilo činnosť veľa konkurenčných lisovní a nové lisy na platne sa prestali vyrábať. Keď nastala konjunktúra, v Loděnici vyvinuli vlastné zariadenia.

„V tom čase sme boli jediná firma na svete, ktorá vyrábala nové lisy. Ostatní hľadali vyradené zariadenia niekde po skladoch a snažili sa ich znovu sprevádzkovať,“ hovorí Pelc v rozhovore s Denníkom E. „Ale nikdy sme žiaden nepredali. Mali sme kapacitu a rýchlo sme sa dostali na prvé miesto na svete vo výrobe vinylových platní.“

GZ Media svoje lisy ani teraz nechce predať nikomu, naopak, inštaluje ich vo svojich nových pobočkách v zahraničí vrátane kľúčového hudobného trhu v USA. Pelc hovorí, že rast dopytu po vinyloch sa časom spomalí a že vtedy bude pre lisovne omnoho dôležitejšie, aby boli dobre riadené a dokázali fungovať efektívne.

Navyše ani platne tu podľa neho nemusia byť večne, aj preto firma diverzifikovala do polygrafie. Okrem toho, že si sami tlačia kartónové obaly na vinyly, vyrábajú aj obaly na luxusné výrobky, ako sú tie najdrahšie rady whisky Johnnie Walker.

„Vinyl sa vrátil, ale nemyslím si, že tu bude navždy. Také percentuálne nárasty ako tento a budúci rok už nebudú, to ani nie je možné,“ hovorí Pelc. „My sme robili mnoho produktov, a keď niektorý z nich skončil, vždy sme našli cestu ako z toho von a začali sme s niečím iným. To je prípad polygrafie. Obaly budú potrebné vždy.“


Pandémia minulý rok donútila ľudí zostať doma, a tak viac pozerali filmy či počúvali hudbu. Počúvali aj nové vinyly? 

Na 100 percent počúvali, pretože minulý rok bol pre nás najúspešnejší v histórii. Počas covidu sa umelci nemohli živiť koncertmi, nemohli ísť ani von, tak sedeli doma, komponovali, a to bolo treba niekde vydať. U ostatných ľudí to bolo podobné – takisto sedeli doma a púšťali si k tomu hudbu. Minulý rok priniesol obrovskú konjunktúru pre vinylovú platňu a pokračuje to doteraz.

Veľa investujeme, staviame v USA nové fabriky, plánujeme tam zvýšenie výroby vinylov o 200, 300 percent. Tu v Loděnici sme už dosť veľkí, ale aj tak tu počítame s rastom o 30 až 40 percent.

Ale súvisí to aj s tým, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Rozhovory

Ekonomika, Kultúra, Svet

Teraz najčítanejšie