Denník N

Ak štát zvýhodňuje domáci priemysel, čakajme, že sa to skončí vyššími cenami alebo nižšou kvalitou

Húfnica Zuzana. Foto –TASR
Húfnica Zuzana. Foto –TASR
  • Slovenský výrobca vlakových súprav ŽOS Vrútky získal od štátnych železníc kontrakty za 700 miliónov eur. Napriek tomu nevidno, že by sa vďaka tomu stal medzinárodne konkurencieschopný.
  • Zvlášť silná je myšlienka podpory domáceho priemyslu v zbrojárstve. Rozmýšľa tak aj súčasná vláda v miliardovom tendri na transportéry.
  • Rozvoj priemyslu tým, že ho štát protežuje vo vládnych zákazkách alebo chráni pred konkurenciou, nefunguje. Ušetrené peniaze použime radšej na podporu výskumu a inovácií. 

Autor je ekonomický analytik, v minulosti riadil posudzovanie investičných projektov na Útvare hodnoty za peniaze

V roku 1974 Brazília zakázala dovoz áut. Vtedajšia vláda verila, že týmto krokom zníži závislosť krajiny od dovozu výrobkov z rozvinutejších krajín a naštartuje domáci priemysel.

Brazília nie je jediná. S podobnými hospodárskymi stratégiami v druhej polovici minulého storočia experimentovalo mnoho krajín. Máloktorá úspešne.

Mýtus, že štát by mal pri verejných nákupoch podporovať domáci priemysel, napriek tomu žije ďalej a pravidelne sa prejavuje vo vyjadreniach politikov aj v realite štátnych zákaziek.

Koniec konských povozov

Zákaz dovozu áut trval v Brazílii do roku 1990. Vďaka veľkému vnútornému trhu síce

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Ekonomika, Komentáre

Teraz najčítanejšie