Ak štát zvýhodňuje domáci priemysel, čakajme, že sa to skončí vyššími cenami alebo nižšou kvalitou

- Slovenský výrobca vlakových súprav ŽOS Vrútky získal od štátnych železníc kontrakty za 700 miliónov eur. Napriek tomu nevidno, že by sa vďaka tomu stal medzinárodne konkurencieschopný.
- Zvlášť silná je myšlienka podpory domáceho priemyslu v zbrojárstve. Rozmýšľa tak aj súčasná vláda v miliardovom tendri na transportéry.
- Rozvoj priemyslu tým, že ho štát protežuje vo vládnych zákazkách alebo chráni pred konkurenciou, nefunguje. Ušetrené peniaze použime radšej na podporu výskumu a inovácií.
Autor je ekonomický analytik, v minulosti riadil posudzovanie investičných projektov na Útvare hodnoty za peniaze
V roku 1974 Brazília zakázala dovoz áut. Vtedajšia vláda verila, že týmto krokom zníži závislosť krajiny od dovozu výrobkov z rozvinutejších krajín a naštartuje domáci priemysel.
Brazília nie je jediná. S podobnými hospodárskymi stratégiami v druhej polovici minulého storočia experimentovalo mnoho krajín. Máloktorá úspešne.
Mýtus, že štát by mal pri verejných nákupoch podporovať domáci priemysel, napriek tomu žije ďalej a pravidelne sa prejavuje vo vyjadreniach politikov aj v realite štátnych zákaziek.
Koniec konských povozov
Zákaz dovozu áut trval v Brazílii do roku 1990. Vďaka veľkému vnútornému trhu síce