Denník N

Emisný škandál Volkswagenu sa u nás týka vyše 20-tisíc áut modelov VW, Seat a Audi

Koncern Volkswagen čelí emisnému škandálu. Foto – TASR
Koncern Volkswagen čelí emisnému škandálu. Foto – TASR

Do servisov zavolajú modely ako VW Golf či Passat, Audi A3 a ďalšie. Ešte sa čaká, kým dôsledky emisného škandálu na Slovensku zráta populárna Škoda.

Importér áut značky Volkswagen, Seat a Audi zrátal, že emisný škandál koncernu Volkswagen sa na Slovensku týka 20 664 áut z rokov 2009 až 2014.

Spomedzi spomínaných značiek problém najviac zasahuje značku Volkswagen – 14 809 kusov. Nasleduje Audi s 3 278 a Seat s 2 577 vozidlami.

„Dotknutí zákazníci budú v prvom kroku informovaní, že emisné vlastnosti ich vozidiel budú v krátkom čase upravené. Všetky vozidlá sú technicky bezpečné a spôsobilé na jazdu,“ informoval hovorca importéra Marek Chovanec.

Zrejme ich len preprogramujú

Týmto autám v podstate nič vážne nie je. Majú však nainštalovaný softvér, ktorý im pri testovaní vlastností pred uvádzaním na trh pomohol klamať o tom, koľko emisií vypúšťajú. Jednoducho vedel odhadnúť, že sa práve nachádza uprostred testov a tomu prispôsobil výkonnostné veličiny, ktoré by v reálnej prevádzke dlho neobstáli.

Malo by ísť napríklad o modely ako Volkswagen Passat či Golf, Audi A3, Audi A4, ale aj ďalšie. Ide o autá, ktoré majú dieselový motor typu EA 189 EU5. Čo sa týka objemu, malo by ísť o modely s dvojlitrovým motorom, v ktorých manipulujúci softvér bol naisto, no špekuluje sa aj o autách s menším objemom.

Importér prisľúbil, že o pár týždňov predstaví koncern Volkswagen majiteľom dotknutých áut, ako aj príslušným inštitúciám technické riešenia pre tieto autá. V skutočnosti by  nemuselo ísť o významný zásah, zrejme pôjde iba o preprogramovanie softvéru v servise. Importér však hovorí aj o zmenách emisných vlastností vozidiel.

Informácie o tom, koľkých majiteľov áut najpredávanejšej značky na Slovensku – Škody – sa ako súčasti koncernu problém tiež týka, zatiaľ chýbajú.  Peter Lenďák, šéf firmy S-EKA, ktorú štát poveril dozorom nad emisnými kontrolórmi, si myslí, že na cestu do servisu sa môžu chystať s určitosťou majitelia Škody Octavia.

Problém s kontrolou mať nebudú

Celé zvolávanie by malo prebehnúť tak, že importér vyhľadá, komu nové dotknuté vozidlá predal, a takýchto majiteľov bude priamo aj kontaktovať. Pri autách, ktoré kúpili šoféri z druhej ruky, to už bude ťažšie. Informácie by si mali hľadať najmä v médiách. Až v servise budú mať istotu, či sa ich problém týka, alebo nie.

Pri bežnom šoférovaní sa problémy okolo emisného škandálu na týchto autách nijako neprejavujú. Rovnako tak sa šoféri nemusia obávať, že by mali problém prejsť emisnou kontrolou.

Koncernu Volkswagen hrozí pokuta od Američanov vo výške 18 miliárd dolárov. Problémy podobného charakteru sa zrejme onedlho potvrdia aj u iných výrobcov áut, keďže, rovnako ako Volkswagen, museli tiež čeliť čoraz prísnejším emisným podmienkam na výrobu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Škandál Volkswagenu

Ekonomika

Teraz najčítanejšie