Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Facebook chce vytvoriť metaverzum. Čo to vlastne je?

Dobrý deň, čítate MediaBrífing, týždenný newsletter o médiách a internete. Prihláste sa na odber a dostanete ho každý piatok do schránky. Dnes sa okrem iného dočítate:

  • Čo je metaverzum a prečo ho chce Facebook vytvoriť?
  • Médium vytvorilo podcast, ktorý sa dá „vidieť“ a „cítiť“.
  • YouTube nakoniec odstránil videá antivaxerov, na ktoré sme upozornili.
  • Facebook nepomáhal pri vyšetrovaní vraždy.
Ilustrácia: Freepik/macrovector/CC

Čo je metaverzum a prečo ho chce Facebook vytvoriť?

Facebook cez víkend oznámil, že chce v nasledujúcich piatich rokoch zamestnať 10-tisíc ľudí v krajinách EÚ. Pracovať majú na vývoji metaverza.

Spoločnosť vraj chystá aj zmenu názvu, napísal portál Verge. Sociálna sieť by mala byť aj naďalej Facebookom, no materská spoločnosť by sa mala premenovať, aby bolo jasné, že sa nevenuje len zarábaniu cez svoje digitálne platformy, ale zameriava sa na budovanie metaverza.

Čo je vlastne metaverzum?

  • Výraz použil v roku 1992 americký spisovateľ Neal Stephenson vo svojom cyberpunkovom románe Snow Crash (v češtine vyšiel pod názvom Sníh). Opisoval virtuálny priestor, v ktorom ľudia komunikujú prostredníctvom avatarov.
  • Na hlbšie pochopenie metaverza dávajú mnohí do pozornosti deväť esejí investora Matthewa Balla. „Všetky veľmi odporúčam,“ povedal šéf Facebooku Mark Zuckerberg.
  • Metaverzum je virtuálny vesmír, v ktorom sa ľudia môžu stretávať, komunikovať, pracovať, nakupovať alebo navštevovať kultúrne podujatia, a to všetko podobne ako v reálnom svete.

„Predstavte si to ako futuristickú verziu neustále zapnutej videohry pre viacerých hráčov, kde sa môžete hrať, stretávať sa alebo dokonca podnikať v realistickom počítačom vytvorenom prostredí,“ píše Bloomberg.

„Rovnako ako bolo v roku 1982 ťažké predstaviť si internet v roku 2020 – a ešte ťažšie ho sprostredkovať ľuďom, ktorí sa naň v tom čase ani nepripojili –, ani my nevieme, ako opísať metaverzum,“ napísal Ball. Podľa neho však má tento koncept niekoľko základných vlastností:

  • Je neprerušovaný, takže sa neresetuje, nepauzuje, nekončí, pokračuje donekonečna.
  • Funguje v reálnom čase.
  • Nemá limit na počet používateľov a zároveň každému používateľovi poskytuje individuálny „pocit prítomnosti“.
  • Je fungujúcou ekonomikou, ľudia v ňom môžu vytvárať, vlastniť, investovať, predávať a byť odmeňovaní za svoju prácu.
  • Vytvára zážitky, ktoré zahŕňajú digitálny aj fyzický svet, súkromné aj verejné siete, otvorené aj uzavreté platformy.
  • Ponúka interoperabilitu údajov, predmetov či obsahu. Dnešný internet tvoria viac či menej uzavreté platformy, v metaverze by malo byť jednoduché prechádzať z jedného systému do druhého a vziať si so sebou dáta či veci, napríklad digitálne oblečenie.
  • Je spoluvytváraný širokým spektrom tvorcov a prispievateľov.
Mark Zuckerberg. Zdroj: fb.com/zuck/

Prečo chce Facebook vytvoriť metaverzum:

O týchto plánoch hovorí top manažment sociálnej siete už dlhšie. Najpodrobnejšie sa o tom rozrozprával Zuckerberg v júli v rozhovore pre portál Verge. „O metaverze môžete uvažovať ako o stelesnenom internete, v ktorom namiesto prezerania obsahu ste priamo v ňom. A cítite sa byť prítomní s inými ľuďmi,“ povedal.

  • Metaverzum nemá byť len virtuálnou realitou (VR) či rozšírenou realitou (augmented reality – AR). Podľa Zuckerberga bude prístupné na všetkých zariadeniach – aj na počítačoch, mobilných zariadeniach či herných konzolách.
  • Metaverzum nemá byť len o hrách: „Zábava bude tvoriť veľkú časť, ale nemyslím si, že je to len o hraní. Myslím si, že toto je trvalé synchrónne prostredie, kde môžeme byť spolu.“
  • Podľa Zuckerberga nemá metaverzum vytvoriť niekoľko veľkých firiem, ale má byť decentralizované a prevádzkované mnohými hráčmi.
  • Metaverzum je podľa neho akýmsi predskokanom teleportácie: „Ak chcete hovoriť s niekým, s kým riešite nejaký problém, namiesto toho, aby ste mu len zavolali, sa on môže teleportovať a uvidí všetok váš kontext. Môže vidieť vašich päť monitorov, dokumenty či všetky okná vášho kódu, alebo 3D model, na ktorom pracujete. Môže stáť vedľa vás a interagovať a potom sa môže teleportovať späť tam, kde bol.“

Kto je konkurencia: Hardvérovo či softvérovo môžu byť dôležitými hráčmi pri budovaní metaverza firmy ako

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Facebook

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Ekonomika, Svet, Veda

Teraz najčítanejšie