Denník N

Ceny 4ky sú najnižšie, má to však viacero ale

Keď potrebujete veľa dát, veľa cestujete a telefonujete, nový mobilný operátor nie je pre vás.

Šéfredaktor časopisu TECHBOX Roman Calík hovorí o obmedzeniach, ktoré má lacná ponuka nového operátora.

Čo je vlastne 4ka – je to operátor typu Orange či O2 alebo skôr ako Tesco Mobile?

Je to nový tradičný operátor. Predtým mal Swan, prevádzkovateľ operátora 4ka, v zásade len dátové mobilné služby, teraz má aj hlas. 4ka má aj vlastnú sieť, malo by ísť o 40-percentné pokrytie územia. Zvyšok potrebnej siete si prenajíma prostredníctvom národného roamingu od Slovak Telekomu. Tak to bolo, aj keď prišlo O2, vybudovalo časť siete a využilo národný roaming.

4ka má vlastné asi 40-percentné pokrytie iba v 4G sieti, alebo aj v 2G sieti, ktorá sa používa na telefonovanie?

Hovoria, že tam, kde majú 4G, majú aj sieť na volanie či posielanie SMS.

4ka si však od Telekomu prenajíma ako doplnok k svojej sieti na celonárodné pokrytie iba 2G sieť vhodnú na telefonovanie alebo esemeskovanie. Nemôže sa mi stať, že niekde na Slovensku budem používať ich kartu a vypadne im signál?

Pri telefonovaní a SMS by sa to nemalo stať, ale pri dátach je to minimálne diskutabilné. V cenníkoch 4ka uvádza, že pokiaľ nie ste v ich sieti a máte kúpený dátový balík s objemom 1 GB za 1 euro, ktorý môžete používať 30 dní, tak pokiaľ prechádzate do národného roamingu, platíte 4 centy za 1 MB. Inak povedané, ak nie ste v 4G pokrytí Swanu (4ka), nemôžete čerpať tento balík a za dáta, navyše pomalé, si natvrdo platíte 4 centy/MB.

Ak teda vycestujem tam, kde nemajú vlastnú 4G sieť, zbytočne platím 1 euro za balík 1 GB, lebo aj tak platím po 4 centy za každý MB?

Presne tak. A ak aj máte predplatený balík dát 4G GIGA, mimo 4G siete Swanu ho nevyužijete a za každý prenesený megabajt platíte. Zbytočná platba to však nemusí byť. Ak bývate v pokrytí 4G a využijete aspoň časť balíka 1 GB, tak ste neplatili zbytočne. Navyše 1 euro za 1 GB je dobrá ponuka.

V 2G sieti sa dajú využívať dáta?

Dá sa aj dátovať, ale len veľmi pomaly – iba GPRS/EDGE. Je to veľká nevýhoda, že si zaplatíte za dáta, ešte sa musíte pozrieť, či ste v pokrytí vlastnej siete 4ky. Aj zistiť, kde tá sieť funguje, je ťažké. Nový operátor komunikuje celé lokality ako pokryté, nenájdete už však, ako je to na jednotlivých uliciach. Možno na to existuje nejaká infolinka. Platí však, že ak vycestujete napríklad vlakom, tak gro cesty budete v podstate bez dát.

Väčšina klientov telefón používa nielen na volanie, ale aj na dátovanie.

Áno, ale tento operátor bude zrejme vedieť osloviť klientelu, ktorá esemeskuje a telefonuje. Mladí ľudia so smartfónmi k nim asi nebudú chcieť prejsť.

Kde by musel žiť klient 4ky a veľmi sa odtiaľ nehýbať, aby mohol nielen volať, ale aj dátovať bez problémov? 

Operátori majú cieľ pokryť najskôr tie najhustejšie obývané oblasti. 4ka tak pokrýva všetky dôležité a najväčšie mestá ako Bratislava, Košice, Žilina, Banská Bystrica a podobne, celkovo približne 40 percent populácie.

Výhoda pošty je však v tom, že má pobočky v dedinkách, v ktorých sa majú SIM karty predávať…

Áno, tento operátor nemá veľmi inú šancu. Doteraz splnil licenčné podmienky, avizuje však, že do konca budúceho roka chce pokryť vlastnou sieťou 80 percent populácie.

Takže na úvod sa sústredí na mladšiu generáciu vo veľkých mestách a na tú staršiu, ktorá nezvykne dátovať, zasa na dedinách.

Áno.

Kartu 4ky si môžu klienti dobiť priamo na pošte alebo platobnou kartou, ale iba kartou Poštovej banky. Nie je to nevýhoda?

Ešte väčšia nevýhoda je to, že na pošte nie je možné platiť platobnou kartou, ibaže by ste mali kartu Poštovej banky.

Je to veľká výhoda pre Poštovú banku?

Možno z pohľadu provízií z platieb.

Pýtam sa, či nebudú na pošte viac lámať staršiu generáciu na Poštovú banku cez nového operátora.

Skôr si myslím, že ľudia budú ochotní platiť v hotovosti. To je zasa výhoda toho veľkého počtu obchodných miest pošty.

Čo by sa stalo, keby Swan stratil licenciu? Prebieha na podobnú tému súdny spor?

Môže mu byť odňatá licencia, čiže by musel prestať poskytovať služby. Neviem si však v praxi predstaviť, že by o licenciu naozaj prišiel. Môžu mu prípadne predaj pozastaviť, ale myslím si, že ani to v prípade Swanu a Slovenskej pošty nenastane.

Do akej miery 4ke pomáha, že má v podstate uznaný nárok na národný roaming, teda že ho majú iní operátori pustiť do svojej siete? Veď už aj dnes sa hocikto môže dostať do hocijakej siete, akurát za to musí zaplatiť, podobne je to pri národnom roamingu. Takto platí Tesco Mobile za sieť spoločnosti O2.

Áno, sú tu aj virtuálni operátori, tí však majú sieť prenajatú. Tesco Mobile je virtuálny operátor, stojí na tom, že si vylobuje nejaké podmienky s operátorom. Z tohto má výhody aj prevádzkovateľ siete. Ak však prichádza do siete niekto, z koho vám má vyrásť reálny konkurent s vlastnou vybudovanou sieťou, tak je jasné, že všetci operátori majú za cieľ čo najviac oddialiť spustenie jeho komerčnej prevádzky. Preto pomáha, ak pri príchode operátorov, ktorí budú aj budovať svoju vlastnú sieť, existuje určenie, že majú nárok na vstup do inej siete.

4ka prichádza s cenami, ktoré sú značne nízke. To sa ešte ani len nedohodli s Telekomom, koľko mu dajú za národný roaming. Nie je to už pod úroveň nákladov?

Otázka je, čo sú to náklady. Lebo táto cena je stále vyššia ako prepojovacie poplatky (poplatok, ktorý účtuje napríklad O2 spoločnosti Telekom, ak sa klient Telekomu dovolá klientovi O2, pozn. red.). Teoreticky sa na tom dá ešte zarobiť. Do nákladov však spadajú aj náklady na budovanie siete, celý manažment, a to sú nemalé náklady. Riaditeľ Swanu Miroslav Strečanský síce povedal, že pri takejto cene dokážu zarobiť, ale nedá sa to takto s istotou povedať. Je to nízka cena, ale teoreticky by niekto mohol ísť ešte aj na tri centy za minútu.

Oni však investovali do siete a ešte do nej len budú investovať…

Otázne je, ako dlho to budú vedieť udržať. Môže sa stať, že ich odkúpi nejaký iný veľký operátor. Dobrým príkladom je O2 fér, ktorá s cenou 13 centov za minútu do všetkých sietí spôsobila rozruch. Dnes už sú na trhu aj výrazne nižšie ponuky ako 13 centov. Dokonca kým neprišla 4ka, tak Tesco Mobile bol najvýhodnejší, a predsa sa doň toľko ľudí nehrnulo. Ukázalo sa, že ľudia majú radi O2, aj keď im platia 13 centov za minútu hovoru, čo je oproti 4ke aj Tesco Mobile na prvý pohľad dosť. Už roky mala konkurencia aj ponuku 9 centov za minútu a vidíte, že to nemusí znamenať prechod ľudí ku konkurencii.

Na 4ku nebudú konkurenti reagovať?

Nebudú chcieť reagovať, lebo ak raz znížite cenu, už ju nezvýšite. Možno však 4ka získa určitú kritickú masu ľudí, keď sa tým budú musieť konkurenti začať zaoberať. Nedokážem odhadnúť, aká veľká by mohla byť táto kritická masa.

Prečo práve Telekom bol ochotný dohodnúť sa? Nemci sa nepozerajú dopredu?

Možno sa na to pozreli takto: Niekto sa s nimi skôr či neskôr dohodne, ak nie my, potom Orange alebo O2. Pre Telekom je to momentálne veľký biznis, je to pre nich obrovský príjem. Touto cestou ďalej využijú sieť, majú z toho profit. Môže to spočívať aj v tom, že Telekom nemal svojho virtuálneho operátora, ako má O2 Tesco Mobile a Orange zasa FunFón.

Telekom im nedal roaming, teda vstup, do 4G dátovej siete. Bol to zámer, aby držal konkurenciu nakrátko?

Určite. Investície do 4G siete sú obrovské. Už dosť ten trh narušilo, že zrýchlenie na 4G núkajú operátori bez príplatku. Začal to Orange, keď automaticky tých zákazníkov, ktorých sa dalo, hneď prepol do rýchlejšej 4G siete bez príplatkov.

Je 4ka teraz najlacnejšia na trhu? A vo všetkých ohľadoch?

Vo všeobecnosti je najlacnejšia, ale nie vo všetkých ohľadoch. Napríklad v O2 a FunFóne máte volanie do vlastnej siete po prvej minúte zadarmo. Takže keď sa to rozpočíta, 4ka môže byť nevýhodnejšia už od druhej (FunFón) či tretej (O2) minúty hovoru. Napríklad v Tesco Mobile môžete volať vo vlastnej sieti za 1 cent, v 4ke nemáte také špeciálne výhody, je to plošne 4 centy za minútu, či voláte na číslo 4ky, alebo akékoľvek iné číslo.

Čiže propagujú prehľadnosť, podobne, ako keď prišlo O2?

Tak to propagujú. Cieľom je zacieliť ľudí, ktorí nechcú rozmýšľať nad tým, v akom čase majú volať, aby volali lacno, a vedia, že je to relatívne lacné.

Pre koho je 4ka najvhodnejšia?

Pre človeka, ktorý nemá paušál, nepotrebuje si kupovať nové zariadenie a chce mať absolútnu kontrolu nad tým, koľko prevolá. Je to typický človek staršieho veku. Ostatní majú rôzne akcie ako easy pecka, kde voláte nad 50 centov v konkrétnej sieti v danom dni už bez poplatkov. To znamená, že keby ste v 4ke volali 13 minút, už platíte o čosi viac, a to 52 centov. Cez easy pecku navyše potom už voláte, koľko chcete. Podobne je to s dátami pri všetkých konkurenčných predplatených kartách, ktoré majú denný strop maximálne 50 centov. Za túto sumu si pokojne prenesiete aj 250 MB dát, zaplatíte len 50 centov, pri 4ke by to bolo 10 €.

Môže 4ka konkurovať paušálom?

Paušálom vôbec nie. Bude ju práve brzdiť to, že operátori sa snažia, aby ľudia prechádzali z predplatených kariet na paušály. Keď máte kredit a dôjde vám, tak rozmýšľate a možno o týždeň si ho dobijete, kým pri paušále je zákazník pre operátora istý.

4ka už má naplno fungovať. Všimli ste si nejaké technické problémy?

Dnes sa ešte len dá ísť kúpiť prvé karty. Dôležité bude, či sú pošty dostatočne zásobované, ako dlho im celý predaj trvá, ako to pracovníčky na pošte zvládajú, predsa len, sú to technológie, na ktoré treba vyškolených ľudí. Bude zaujímavé napríklad sledovať, ako sa bude robiť prenos čísla na pošte. Sem navyše budú ľudia chodiť aj dobíjať si kredit.

Čo je také, čo bude musieť nový operátor prekonať ako najväčšiu bariéru v psychike ľudí?

Ľudia sú zvyknutí, že máme Orange a Telekom. Pri O2 im roky trvalo, kým si zvykli, že je tu nový operátor. Okrem toho je tu virtuálny operátor ako Tesco mobile či FunFón a ľudia v tom majú chaos. Najdôležitejšie pre 4ku bude, aby ju ľudia spoznali.

A ako to urobia? Na prvý pohľad mi predstava pobočkovej siete Slovenskej pošty pripomína viac Tesco Mobile než tradičných operátorov.

Swan nebude mať veľa prostriedkov na reklamu. Zmena operátora nie je pre ľudí tiež úplne jednoduchá vec. Musia zmenu oznámiť rodine a podobne. Starší ľudia sa zasa budú o 4ke radiť s deťmi a úlohu tu hrá aj to, že operátori sa snažia vytvárať nejaké rodinné skupiny a tam dávať výhody. Ak bola stará mama v rámci takejto skupiny, nebude mať motiváciu prechádzať do siete, z ktorej by volala spoplatnene blízkym.

V minulosti sa skôr ľudia báli, či bude mať ten-ktorý operátor signál.

Budú mať aj túto psychologickú bariéru, aj keď so signálom na telefonovanie a SMS by nemal byť problém. Dnes už však táto bariéra nie je taká silná ako kedysi, keď ešte záležalo aj na tom, akú má mobil anténu. Bariéra bude skôr pre ľudí, či prejsť, prečo prejsť. To je takisto, ako keď prišli alternatívni predajcovia energií.

Už sme tu mali všelijaké pokusy, máme tu troch tradičných operátorov, príde štvrtý, ktorý sa na prvý pohľad podobá na virtuálnych. Prečo napríklad taký Tesco mobile prežil?

Zrejme vďaka tomu, že boli najaktívnejší. Napríklad taký Nay-mobile nevedel pracovať s ľuďmi. Tesco má veľa predajných miest, vytvorilo samostatné priestory v predajniach, kde vidíte, že si môžete kúpiť telefónne karty, tam to vzali tak najzodpovednejšie. Vidíme však, že hoci boli, zdá sa, najlacnejší, ľudia sa k nim veľmi nehrnuli. Teraz majú v zásade viac ako 150-tísíc SIM kariet a rast je otázny.

Hovoríte, že pred príchodom 4ky bol Tesco Mobile najlacnejší, ale aj tak ho ľudia akoby skôr odignorovali, inak povedané, nebol okolo neho taký boom ako pri O2. V čom je rozdiel?

Práve v tom, že Tesco Mobile je virtuálny operátor a tiež si dovolí len to, čo mu dovolí hlavný operátor, čiže O2.

Pri 4ke zasa ľudia uvidia, že je to len na pošte, nikdy o tom predtým nepočuli. V čom to bude pre ľudí iné než Tesco Mobile? Čím by mohli asociovať, že ide o riadneho, a nie virtuálneho operátora bez vlastnej technickej siete?

Vidíte to v bankovom sektore. Virtuálnym či internetovým bankám ľudia skôr neveria, pretože vidia, že majú niekde nejaký stánok v obchodných centrách. Boja sa tam vložiť peniaze. U virtuálnych operátorov zasa nevidia kamenné obchody, ktoré bývajú v každom meste.

Tesco má kamenné predajne.

Aj preto možno urobili aj ten názov 4ka. Ale predsa len, poštu ľudia poznajú roky, je to niečo iné ako Tesco, kde si môžete zobrať kartu, ale nikto sa s vami nerozpráva. Na toto má slúžiť zrejme práve personál za priehradkami. Pre nového operátora je to asi najlepšia cesta, pretože by pre nich bolo náročné vystavať vlastné kamenné predajne.

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Mobilný operátor 4KA

Ekonomika

Teraz najčítanejšie