Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Na deň sme vypli diskusie na Facebooku. Čísla šli dole, no bol to náš prvý deň bez nenávisti

Dobrý deň, čítate MediaBrífing, týždenný newsletter o médiách a internete. Prihláste sa na odber a dostanete ho každý piatok do schránky. Dnes sa okrem iného dočítate:

  • Vypli sme diskusie na Facebooku, aby sme zistili, čo sa stane.
  • Facebook zrušil stránku českej neziskovke, používa názov Meta.
  • Nový zákon prinúti médiá zverejniť dary nad 1200 eur.
  • NKÚ upozorňuje na zlé financovanie RTVS. Štát nevie, kedy ho zlepší.

Vypli sme diskusie na Facebooku, aby sme zistili, čo sa stane

Denník N urobil minulý týždeň experiment. V sobotu 30. októbra sme pri všetkých nových príspevkoch na našej facebookovej stránke vypli možnosť diskutovať. Ľudia tak mohli naše sobotné príspevky lajkovať či zdieľať, no nemohli pri nich zverejniť komentár.

Prečo sme to urobili?

Agresivita v online aj offline priestore narastá. Terčami útokov sú okrem politikov aj vedci, lekári, celebrity, firmy, novinári – dokonca aj deti.

Facebook s tým nič nerobí. Pred niekoľkými mesiacmi sme moderátorom sociálnej siete nahlásili 56 príspevkov, ktoré oslavovali násilie, obsahovali výzvy na útoky alebo priamo nebezpečné vyhrážanie. Z 56 príspevkov zmazali len jeden.

Minulý týždeň čelila redakcia Denníka N ďalšej vlne online hejtu. Veľa ľudí neprišlo debatovať, téma a obsah článkov ich nezaujímali. Možnosť diskutovať využili len na šírenie vulgárnych a nenávistných komentárov. Od pondelka do stredy sme tak museli zablokovať viac ako 300 účtov, do konca týždňa počet zablokovaní stúpol na vyše 400.

Facebook umožňuje obmedziť, kto môže príspevok na facebookovej stránke komentovať. Túto možnosť sme boli nútení prvýkrát využiť koncom leta. V októbri ju použilo napríklad aj ministerstvo zdravotníctva.

Teraz sme chceli zmerať, aké dôsledky môže mať pre stránku vypnutie diskusií.

Ako sa dá obmedziť komentovanie na facebookovej stránke.
Nastavenie, kto môže komentovať príspevok na facebookovej stránke.

Aké boli očakávania?

Očakávali sme, že vypnutie diskusie poškodí naše štatistiky na Facebooku. Živá debata pod príspevkom je totiž pre algoritmy sociálnej siete signálom, že téma je zaujímavá, a tak príspevok zobrazí väčšiemu počtu ľudí. Ak je pod príspevkom nula komentárov, dá sa očakávať nižší dosah (reach).

Uniknuté dokumenty z Facebooku, ktoré získala redakcia denníka Wall Street Journal, ukázali viac detailov. Každá akcia na Facebooku má určitú váhu. Ak ste dali nejakému príspevku lajk (palec hore), získal jeden bod. Ak ste mu dali inú reakciu (srdiečko, zamračený smajlík), získal päť bodov. Krátky komentár či zdieľanie pridali príspevku 15 bodov. Dlhšie komentáre a zdieľanie s vlastným popisom až 30 bodov.

Inak povedané, jeden komentár mal váhu 15 až 30 lajkov. Toto platilo začiatkom roka 2018, dnes môžu byť jednotlivé hodnoty odlišné. Stále však platí, že čím lepšie skóre príspevok získa, tým viac ľudí ho na sociálnej sieti uvidí.

Akú váhu majú akcie na Facebooku podľa uniknutých dokumentov z Facebooku. Zdroj: WSJ

Aké boli výsledky testu?

Štatistiky zo soboty 30. októbra, kedy sme vypli diskusie, sme porovnali s číslami za uplynulé štyri októbrové soboty.

Toto porovnanie má svoje obmedzenia, keďže jeden víkend môžeme mať zaujímavejší obsah ako druhý. Bežne sa však naše čísla na Facebooku hýbu hore-dole v jednotkách percent, keď sme vypli diskusie, bola zmena signifikantne väčšia:

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Facebook

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie