Denník N

Lídri biznisu čelia rovnakým výzvam ako velitelia na bojisku pred tisíckami rokov, hovorí autor knihy o obchodných vojnách

David Brown. Foto - Steven Noreyko
David Brown. Foto – Steven Noreyko

Tak ako veľké ríše v minulosti, ani súčasní obri biznisového sveta tu nebudú navždy, hovorí David Brown, americký novinár a autor knihy Umenie obchodných vojen. V nej sa na známe súboje medzi firmami alebo v ich vnútri pozrel optikou legendárneho čínskeho generála Sun-c’, ktorý žil pred viac ako 2500 rokmi.

Generálovo dielo Umenie vojny je vo vojenských kruhoch oceňované už tisícročia, ale v moderných časoch sa z neho stala aj jedna z najpredávanejších biznisových kníh. Podnikanie je – rovnako ako vojna – boj o prežitie. Aj na každý spor vo svete podnikania sa dá pozerať ako na súboj rozumu, taktiky a zdrojov. Víťazní generáli a úspešní podnikatelia majú mnohé spoločné vlastnosti. Odhodlanie, vytrvalosť a vodcovstvo sú pre výhru v skutočnej aj obchodnej bitke kľúčové.

„Zbrane, trhy a spoločnosť ako taká podliehajú nepretržitej evolúcii,“ hovorí Brown v e-mailovom rozhovore s Denníkom E. „Ale výzvy, ktorým čelia biznisoví lídri, sa stále do veľkej miery zhodujú s výzvami, ktorým čelia velitelia na bojisku už tisícročia, pretože strategickí lídri sú predovšetkým ľudia.“

Aj firmy, ktoré majú dnes dominantné postavenie, sa môžu stať zraniteľnými, napríklad ak sa neprispôsobia meniacim sa požiadavkám trhu. To sa stalo kedysi dominantnej požičovni videokaziet Blockbuster, ktorú z pozície kráľa domácej filmovej zábavy zosadil Netflix.

„Najväčšou chybou spoločnosti Blockbuster bola pýcha: presvedčenie, že ‚vlastnia‘ priestor na domáce sledovanie filmov,“ hovorí Brown. „Môžeme len špekulovať, kto by mohol byť ďalším zabijakom gigantov. Ale ak ‚je minulosť prorokom‘, jedno je isté: takmer určite príde ďalší netflixový moment.“

Brown sa obchodným konfliktom venoval v stovkách epizód svojho populárneho podcastu Business Wars (Obchodné vojny). Kniha, ktorá v slovenčine vyjde 15. novembra vo vydavateľstve Denníka N, je zhrnutím jeho niekoľkoročnej práce na tejto téme. Hovorí, že ak bude mať možnosť, rád napíše aj jej pokračovanie, kde bude mať svoje miesto súboj Tesly a tradičných automobiliek, ako aj Facebook, ktorého zakladateľ Mark Zuckerberg sa správa, akoby sa držal pravidla od Sun-c’, že „obratný bojovník sa stavia do pozície, ktorá znemožňuje porážku“.

„V praxi to často znamená vytvoriť dojem, že porážka sa zdá byť nemožná,“ hovorí Brown. „Nedávnu zmenu názvu spoločnosti Facebook na pomerne veľkolepé Meta považujem za jeden z príkladov, ako sa stavať do nadživotnej veľkosti.“

Americký novinár však pripomína, že Sun-c’ má dobrú radu aj pre potenciálnych vyzývateľov: „Využívajte nepriateľovu nepripravenosť, vyrazte nečakanými cestami a útočte na nestrážené miesta.“


Od čias Sun-c’ sa zmenili nielen zbrane, ale aj spoločnosť a ekonomika. Prečo sú myšlienky dávno mŕtveho generála relevantné aj v 21. storočí?

Umenie boja, pôvodná kniha od Sun-c’, je jednou z najpredávanejších biznisových kníh všetkých čias. Nespočetné množstvo biznisových lídrov a manažérov sa – najmä v posledných rokoch – obrátilo na túto knihu, aby získali nadčasové poznatky o stratégii a taktike, pretože aj keď sa zbrane používané v boji možno zmenili, základné princípy konkurenčného boja, stratégie a taktiky až tak veľmi nie.

Zbrane, trhy a spoločnosť ako taká podliehajú nepretržitej evolúcii. Ale výzvy, ktorým čelia biznisoví lídri, sa stále do veľkej miery zhodujú s výzvami, ktorým čelia velitelia na bojisku už tisícročia, pretože strategickí lídri sú predovšetkým ľudia. Nástroje, ktoré používame, sú možno iné a civilizácia ide ďalej, ale naše inštinkty prežitia sú hlboko zakorenené.

Často sa považujeme za vyspelejších a múdrejších, ako boli naši predkovia. Ale stále sa, v dobrom aj zlom, zapájame do bojov o dominanciu na trhu a možno ešte častejšie o holé prežitie. Časy sa menia, ale z minulosti sa dá poučiť. Preto aj dnes tak silno rezonuje pravidlo o tých, ktorí sa nepoučia z histórie.

Nie všetky obchodné aktivity sú vojnovými hrami s nulovým súčtom. Kedy má zmysel, aby konkurenti, naopak, spolupracovali a dohodli sa napríklad na odvetvových štandardoch?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie