Denník N

E-nálepky spustí SkyToll v januári, pomôcť mu môžu firmy spájané s J&T

Nálepky v tejto podobe postupne zmiznú z čerpačiek. Foto – TASR
Nálepky v tejto podobe postupne zmiznú z čerpačiek. Foto – TASR

Elektronicky si zaplatíte diaľničnú známku v januári, platiť začne vo februári. SkyToll píše, že sa plánuje podeliť s Paywellom, Tempestom, Towercomom či Kedrosom.

Od šiesteho januára budúceho roku si budú môcť šoféri v predpredaji kúpiť elektronické diaľničné nálepky. Znamená to, že ich už nebude treba nalepovať či odlepovať z okna auta. Na čerpačke zaplatíte, údaje o aute si nahodia do systému a dostanete bloček. Alebo si kúpite lístok na jazdu po diaľnici v pohodlí domova cez počítač.

Nálepky zakúpené v januári začnú platiť od 6. februára.

V zmluve na dodávku nového systému, ktorú štát v septembri podpísal s firmou SkyToll, známym víťazom tendra o elektronické mýto, sa píše aj to, že 6. januára by mala firma spustiť mohutnú informačnú kampaň.

Za tento systém a jeho prevádzku zinkasuje SkyToll počas ôsmich rokov asi 14 miliónov eur. Tak to vychádza, ak rátame jeho 2,8-percentnú províziu z odhadovaného výnosu z predaja diaľničných nálepiek zverejneného v zmluve. Platí to tiež za predpokladu, že si SkyToll uplatní všetky možné opcie.

Na prvý pohľad je to veľmi dobrá cena. Ponuka SkyTollu vzišla z elektronickej aukcie, v ktorej súperil aj so štátnou poštou. Štát očakával, že víťaz si môže zapýtať aj 6-percentnú províziu.

Koľko dostane naozaj?

V skutočnosti je ťažké predpovedať, koľko SkyToll zinkasuje. Peňazí z provízií mu pribudne, ak napríklad zdražejú diaľničné nálepky. Po ôsmich rokoch fungovania systému má zasa štát podľa zmluvy možnosť odkúpiť od súkromníka „komponenty“ nového systému. Aj tu je priestor, s ktorým môže prezieravý podnikateľ rátať.

K tomu môže SkyToll rátať s motivačnými odmenami, ak bude ešte kvalitnejší, než mu prikazuje zmluva. V nej sa píše napríklad to, že aspoň 95 % úhrad diaľničných nálepiek musí systém zaevidovať do 60 sekúnd od vydania bločku. To, čo bude nad rámec, je príležitosť na odmenu. Zabúdať netreba ani na infláciu, ktorá sa bude časom tiež zohľadňovať.

O peniaze sa SkyToll bude deliť so subdodávateľmi. Ich zoznam zverejnil v zmluve. Tvrdí, že sa snažil vymenovať čo najviac subdodávateľov, aby si potom mohol vyberať. Na vrchole rebríčka sú v ponuke aj firmy Paywell, Towercom, Movys, Kedros či Tempest.

Ako majú fungovať e-nálepky

  • Oproti dnešnému systému sa toho v roku 2016 veľa nezmení.
  • Nálepky budú naďalej 10-dňové za 10 eur, mesačné za 14 eur a ročné po 50 eur. Neznamená to, že neskôr sa ceny meniť nemôžu.
  • Na začiatku by mali byť v ponuke oba druhy nálepiek paralelne.
  • Elektronické nálepky sa budú dať kúpiť na benzínkach. Personál zadá do systému údaje o aute a kupujúcemu vydá bloček. Zákazník si už nebude musieť lepiť na sklo nálepku.
  • E-nálepky sa budú dať kúpiť aj na webe, a to priamo – šofér si ich nebude musieť ísť zobrať na poštu alebo čakať na dobierku.
  • Ďalšie predajné miesto majú byť automaty, najmä na hraniciach.
  • Víťaz súťaže o dodávku nového systému má vyvinúť aj mobilnú aplikáciu na kúpu nálepky cez mobil.
  • Kontrolóri si budú môcť odsledovať autá tak, že skontrolujú, či je evidenčné číslo zaznamenané v systéme ako auto, ktoré má nálepku zaplatenú.
  • Skúsenosti zo susedného Maďarska ukazujú, že v skutočnosti iba 5 % šoférov platí za jazdu po diaľnici cez mobil či cez web.
  • To je zrejme aj dôvod, prečo sa v susednom Rakúsku rozhodli, že v roku 2018 ponúknu šoférom možnosť kúpiť si nálepku aj elektronicky. Na rozdiel od nás však iba cez internet či telefón.
  • Rakúšanom sa zdá neefektívne investovať veľa peňazí do systému, ktorý by sa musel inštalovať draho aj na benzínové pumpy. Pritom výhoda takéhoto drahého systému spočíva iba v tom, že šoféri by nemuseli lepiť a odlepovať nálepky zo skla, s čím bohato pomôže voda.
  • Naši susedia rátajú, že ich úsporný model bude stáť 12 mil. eur, v čom je zahrnutá iba cena za systém samotný. Prevádzku minimálnych predajov nálepiek na internete či cez mobilnú aplikáciu si budú robiť sami. Znamená to, že by ho mali priamo aj vlastniť, zato my si ho po skončení platnosti 14-miliónovej zmluvy budeme musieť  zrejme kúpiť. Cena je otázna.

O koho ide?

Tempest má na konte niekoľko úspechov v biznise so štátom. Najnovšie mu zostavuje „Jednotný informačný systém v doprave“ za takmer 30 miliónov eur bez DPH. Asistuje mu pri tom Kedros.

„A teraz mi, študenti, povedzte: za koľko viete vyrobiť takýto systém? Ja predpokladám, že za sud piva,“ okomentoval nedávno projekt Tempestu poslanec KDH Alojz Hlina.

Towercom a Movys bývajú mediálne spájané minimálne v minulosti s J&T. Firmy sa venujú telekomunikácii. Towercom má dnes v rukách šírenie digitálneho televízneho a rozhlasového vysielania. Firmu minulý rok kúpil austrálsky fond MIRA, informoval portál e-trend.

Ako dostal Paywell 7-krát viac

Paywell priraďovali opoziční poslanci finančníkom z J&T koncom minulého roka, keď sa firme vydaril extra výhodný biznis za zhruba 120 miliónov eur. Ministerstvu dopravy firma sľúbila, že za tieto peniaze sa postará o to, aby mohli šoféri nákladiakov platiť SkyTollu mýto aj špeciálnou „kamionistickou“ platobnou kartou.

Volá sa palivová karta, platí sa ňou na čerpačkách, ale inak je to to isté ako hociktorá bežná platobná karta. Akurát, že podobné overovanie platieb, aké dostal na starosti Paywell, robievajú bežné banky aj 7-krát lacnejšie, vysvetľoval ekonomický expert strany Nova Marcel Klimek.

Paywell mal v súťaži o drahú autorizáciu jediného konkurenta: vyššie spomínaného potenciálneho dodávateľa SkyTollu, firmu Kedros. V jej dozornej rade sedí človek menom Pavol Vlasko. Muž s rovnakým menom aj adresou figuruje aj v dozornej rade spoločnosti, po ktorej má Paywell prevziať autorizáciu platieb palivovými kartami. Volá sa Fleetpay a keďže ju pred rokmi štát nominoval do funkcie autorizátora bez súťaže, Európska komisia nám prikázala firmu nahradiť v riadnom tendri.

Jej miesto mohla zaujať iba taká spoločnosť, ktorá sa vie preukázať referenciami, aké má Fleetpay. Tak to naznačujú podmienky, ktoré do súťaže stanovili v Národnej diaľničnej spoločnosti. Víťaz tendra za 120 miliónov eur, Paywell, si tieto referencie kúpil. Či to už bolo sprostredkovane cez jeho údajného konkurenta Kedros, alebo od naňho prepojeného Fleetpayu, nevedno.

A napokon, niektorí potenciálni budúci subdodávatelia elektronického známkového systému majú korene na Cypre či v iných schránkových rajoch.

Milióny za to, že nepoužívame vodu

Odhliadnuc od toho, že nevieme, koľko bude nový supersystém stáť, vieme, že to, čo objednáva minister dopravy Ján Počiatek, by stačilo aj v okresanej forme. Skutočná pridaná hodnota elektronických nálepiek spočíva v možnosti kúpiť si nálepku z domu cez počítač či cez mobil. Skúsenosti z podobného maďarského systému ukazujú, že len 5 percent šoférov si takto kupuje nálepky, zvyšok si po ne ďalej chodí na čerpačky. Takto to vidí Autoklub Slovenskej republiky.

Elektronický predaj na čerpačkách za benefit možno považovať len ťažko, aj tak tam šofér musí prísť, akurát si odnesie bloček a nie nálepku. Na to, aby sa tradičná nálepka ľahko odlepila, stačí voda.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika

Teraz najčítanejšie