Denník N

Paralelný vesmír, v ktorom darčeky putujú opačným smerom: Čo sa deje s tovarom z e-shopu, ktorý vrátite

Ilustračné foto - JumpStory
Ilustračné foto – JumpStory

Opýtali sme sa desiatky veľkých slovenských e-shopov, čo sa deje s tovarom, ktorý im zákazníci vrátia. O svete „vratiek“ neprezradili veľa konkrétneho. Niektorí obchodníci priznávajú iba pár percent vráteného tovaru, iní hovoria aj o desiatkach. Všetci odmietajú, že by významná časť končila ako odpad, hoci ekonomicky by sa spaľovne a skládky zrejme oplatili.

Veľa zákazníkov si myslí, že keď tovar pošlú naspäť do obchodu, ďalej sa predáva. Je pohodlné predstaviť si, že vrátenie tovaru nie je nič zlé – „veď si to kúpi zase niekto iný“.

Na menej príjemnú realitu online nakupovania upozornil prednedávnom americký magazín The Atlantic. „Všetky tieto nechcené veci sa hromadia. Časť z nich skončí v sivej zóne u globálnych predajcov prebytočného tovaru. Časť sa podarí rozobrať na cenné súčiastky. A časť poputuje priamo do spaľovne alebo na skládku,“ píše v článku Amanda Mull.

Novým fenoménom, špeciálne pri kupovaní oblečenia a topánok, je takzvaný „bracketing“. Podľa magazínu The Atlantic ide o objednávanie viacerých veľkostí z toho istého tovaru naraz, pričom po odskúšaní doma zákazník vráti všetko okrem jedného kusu, ktorý mu sedí. No pokojne sa môže stať, že mu nesadne žiadny, a tak vráti všetko.

E-shopy: Niekde sa vráti jedno percento, inde aj štyridsať

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Klimatická kríza

Obchod

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie