V modranskej pražiarni Ebenica, ktorej kávu ocenili aj v zahraničí, pomáha s výberom kávy virtuálna baristka

Známa slovenská pražiareň kávy EBENICA COFFEE získala za výnimočné chute svojich káv viacero medzinárodných ocenení. Pohľad Slovákov na kávu mení už 12 rokov a s výberom kávy u nich zákazníkom pomáha aj virtuálna baristka či online test. Ich kávovými darčekmi nadchnete bežného kávičkára i náročného gurmána.
“Keď som ten balíček otvorila, bolo Kubu cítiť v celej dedine,” napísala do modranskej pražiarne EBENICA COFFEE zákazníčka, ktorá si kávu cez internet objednala po prvýkrát. A práve takéto reakcie sú pre majiteľa pražiarne Mareka Fajčíka potvrdením, že ide vo svojom podnikaní správnym smerom.
Už pred 12 rokmi, keď s pražením výberovej kávy začínal, si totiž dal za cieľ prinášať ľuďom pomocou kávy pozitívne emócie. „Chuť a aróma bola pre nás od začiatku alfou a omegou. Keď pijete kávu každý deň, a to hneď niekoľkokrát, mali by ste si na nej dať záležať. Jednak z hľadiska jej kvality a vplyvu na zdravie, ale rovnako i z pohľadu zážitku – keď vám naša káva dokáže spríjemniť deň, splnili sme naše poslanie“ hovorí o tom, prečo sa rozhodol s manželkou založiť pražiareň výberovej kávy v čase, keď väčšina Slovákov pila instantnú alebo zalievanú kávu a na trhu prevládali talianske kávové zmesi.

Dnes je aj vďaka lokálnym pražiarom kávová kultúra na Slovensku iná a čoraz viac ľudí berie kávu nielen ako zdroj kofeínu, ale ako nápoj, ktorý im prinesie chuťových pôžitok – rovnako ako napríklad víno. Zároveň rastie skupina ľudí, ktorá uprednostňuje lokálne produkty pred dovezenými zo zahraničia.
Vyrobená na Slovensku, ocenená vo svete
A podobne ako slovenské vína, aj slovenská káva je už známa a oceňovaná aj za hranicami. I keď sa kávovníky u nás nepestujú a zrná zelenej kávy sa dovážajú z Latinskej Ameriky, Afriky a Ázie, zložitý vývoj chutí výsledného produktu sa odohráva práve v pražiarni.

„Skutočné kúzlo výroby kvalitnej kávy tkvie najmä v skladbe zŕn, spôsobe a stupni ich praženia,“ vysvetľuje Marek Fajčík. „Celý tento proces ovplyvňujeme my v pražiarni – na základe našich skúseností, ale aj podľa toho, aké preferencie majú naši fanúšikovia a konzumenti kávy. Receptúra praženia kávy a tiež tvorba kávových zmesí je preto prísne stráženým výrobným tajomstvom.“
Práve tvorbou unikátnych blendov začínal kedysi aj Marek. Chcel totiž zákazníkom ponúknuť komfort a potešenie, ktoré v tej dobe dokázala poskytnúť najmä „tradičná“ káva, charakteristická výrazným telom s kakaovými tónmi bez kyslosti. Zamerali sa preto na tzv. talianske druhy kávy a praženia. „Ku každej receptúre sme však pristupovali iným spôsobom a vznikli tak blendy, ktoré si získali nielen chuťové poháriky našich zákazníkov, ale ocenili ich aj na prestížnych medzinárodných súťažiach Coffee Review a Great Taste,“ hovorí Marek o úspechoch káv, vďaka ktorým sa pomerne rýchlo dostali do povedomia zákazníkov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.
Spolu s vývojom kávovej kultúry na Slovensku sa menilo aj portfólio káv pražiarne EBENICA COFFEE. Postupne doň pribúdalo viac tzv. single origin káv a dnes môžete v jej ponuke nájsť takmer všetko: tradičné aj invenčné kávové zmesi, ale aj klasické či naopak originálnejšie jednodruhové kávy s výraznou ovocnosťou. Ak by ste si z ponuky 18 káv nevedeli vybrať, môžete si kúpiť napríklad jeden zo štyroch degustačných balíčkov, v ktorých sú skombinované kávy s podobným chuťovým profilom.

Ročne ochutnajú stovky káv. Do ponuky pražiarne sa dostane len 5 najlepších
Málokto vie, že existuje množstvo odrôd kávovníka, z ktorých každá má iné chuťové a aromatické vlastnosti. Na tie, okrem samotnej odrody, vplývajú aj geografické a klimatické podmienky, spôsob pestovania, zberu a spracovania zelenej kávy. Takže aj rovnaká odroda kávy môže z rôznych fariem chutiť celkom inak.
„Kávový svet je neskutočne rôznorodý. A keďže radi objavujeme nové miesta, vône a chute, rozhodli sme sa, že túto možnosť ponúkneme aj našim zákazníkom. Preto vznikla edícia káv Limitka, v rámci ktorej 5-krát ročne predstavujeme kávu z inej krajiny či farmy,“ hovorí špecialista z Modry, ktorý pri hľadaní kávových noviniek ročne ochutná až stovky káv.

U každej jednej kávy v pražiarni posudzujú kvalitu a pôvod kávových zŕn. Zväčša vyberajú kávy z malých fariem, zrná v bio kvalite alebo inak špecifické kávy, ktorých sa na svete vyprodukuje len obmedzené množstvo.
„Našich zákazníkov už poznáme a vieme, čo im chutí. Zároveň im však chceme ponúknuť aj niečo nové, nepoznané. Pretože iba cez nové chuťové zážitky si možno rozširovať vlastné obzory, a tak sa začať aj lepšie orientovať v kávovom svete,“ dodáva.
A ak niektorá z Limitiek zákazníkom zvlášť zachutí, zaradí ju pražiareň do stálej ponuky. Tento rok sa tak napríklad medzi stálice prepracovala káva s netradičným menom Brasil Frankenstein. Dlhodobo najúspešnejšou Limitkou je však v EBENICA COFFEE káva Peru Chanchamayo, ktorú pražiareň ponúka vždy v predvianočnom období už štvrtý rok po sebe. „Káva Peru sa pre nás i mnohých našich zákazníkom stala synonymom Vianoc. Jej charakteristická čokoládovo-karamelová chuť s tónmi šťavnatých jabĺk je niečo, na čo sa s kolegami tešíme už od leta,“ hovorí Marek.

Vianoce sa v pražiarni začali už v lete
Potom, ako minulý rok pocítila pražiareň výrazný prepad objednávok od firemných zákazníkom, zamerali sa na online predaj kávy konečným spotrebiteľom. Pandémia a s ňou súvisiace problémy ich paradoxne nakopli a prinútili mnohé veci vo firme zefektívniť. Tento rok sa napríklad začali príprave vianočných darčekových balení venovať už začiatkom leta. Vzhľadom na pretrvávajúce problémy s dostupnosťou mnohých tovarov, dlhými dodacími lehotami a najmä v predtuche „adventného“ zatvárania prevádzok sa tento rok predzásobili nielen zelenou kávou, ale aj obalovými materiálmi. Sklad sa im v septembri až po strop zaplnil vrecami kávy a krabičkami, ktoré teraz doslova miznú pred očami. Len rukami pražiara Andreja prejde v tomto období aj 500 kg kávy denne.

„Hoci sa každý rok snažíme na Vianoce pripraviť o niečo lepšie, od novembra už všetci – vrátane mňa a mojej manželky, pracujeme v sklade a balíme kávu. Zakladáme si na tom, aby naši zákazníci dostali svoje zásielky čo najskôr. Vieme, aké to je, keď meliete z posledného a čakáte na záchranu v podobe šálky lahodnej kávy,“ smeje sa.
S výberom kávy pomáha virtuálna baristka aj online test
„Káva bola a vždy bude obľúbeným darom, pretože je veľmi univerzálna. Potešíte ňou osem z desiatich ľudí vo vašom okolí,“ hovorí Marek Fajčík. „Ľudia sa však niekedy boja kávu darovať – obávajú sa, že bude káva ako dar pôsobiť lacno alebo si z množstva káv na trhu nevedia vybrať. My by sme tieto predsudky chceli zmiesť zo stola.“
Preto sa tento rok v pražiarni zamerali nielen na dizajn darčekových balení, ktorý už na prvý pohľad pôsobí elegantne a štýlovo, ale aj na pomoc zákazníkom s výberom správneho druhu kávy. V ich ponuke nájdete okrem balíčkov kávy v gramážach od 70g do 1000g aj degustačné sety či adventný kávový kalendár pre tých, čo chcú darovať zážitok zo spoznávania nových chutí.

Keďže sa v súčasnosti podstatná časť ich biznisu odohráva v online priestore, sústredili sa v pražiarni aj na zjednodušenie výberu kávy cez internet. Tu zákazníkom pomáha jednak nonstop chat s virtuálnou baristkou Nikou, ale napríklad aj možnosť zadať si v e-shope pražiarne do filtra, akú chuť, či spôsob prípravy kávy preferujú. Stačí pár klikov a e-shop vám sám navrhne, ktoré kávy by mohli byť pre vás vhodné.

Do výberu vianočných darčekov vniesla EBENICA COFFEE tento rok aj prvok hravosti a vytvorila test, ktorý vám za pár sekúnd vyberie ideálny kávový darček. Stačí 5 odpovedí o človeku, ktorého chcete obdarovať a dozviete sa, ktoré z 18 druhov káv by mu odporučil barista zo svetovo ocenenej pražiarne.
Vydrží mi káva do Vianoc?
V predvianočnom období je jednou z najčastejších otázok zákazníkov, ako dlho im káva vydrží v perfektnej kondícii. Nie je sa čo čudovať. Keď si človek kupuje kvalitnú zrnkovú kávu z pražiarne, je práve čerstvosť jednou z jej najväčších devíz. Zrnková káva si totiž maximum chuti a arómy zachováva približne 3 mesiace od upraženia.
Marek však zákazníkov upokojuje tým, že ak si kávu kúpia trebárs aj v novembri, na Vianoce bude stále v tej najlepšej kondícii. V EBENICA COFFEE totiž pražia kávu denne a ležiaky v jej sklade nenájdete. „To je veľký rozdiel v porovnaní s kávami zo supermarketu, z ktorých mnohé sú už dávno po termíne, do akého by sme odporúčali kávu spotrebovať my,“ hovorí Marek Fajčík.

Aj keď pri supermarketových kávach s plytkou a nezaujímavou chuťou si rozdiel medzi dvojtýždňovou a dvojročnou kávou možno ani nevšimnete, v prípade specialty kávy je to inak. „Výberové kávy si ľudia kupujú práve kvôli ich výnimočným chuťovým vlastnostiam. A bola by veľká škoda nechať takúto kávu stáť v skrini dva roky. Vtedy by ste sa chuťového pôžitku dočkali len ťažko,“ vysvetľuje Marek a dodáva, že sa v praxi stretávajú skôr so sťažnosťou, že káva nestihne zvetrať a zákazníkovi z obalu mizne o dosť rýchlejšie, ako čakal. „Na dobré sa ľahko zvyká a zákazníci nám často vravia, že potom ako ochutnali našu kávu, už inú nechcú. Za takéto slová a „sťažnosti“ sme veľmi vďační. Je to dôvod, prečo aj v ťažších časoch ideme ďalej s chuťou a odhodlaním.“

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.