Denník N

V modranskej pražiarni Ebenica, ktorej kávu ocenili aj v zahraničí, pomáha s výberom kávy virtuálna baristka

Marek Fajčík vybudoval pražiareň, ktorá už 12 rokov mení pohľad Slovákov na kávu. Alfou a omegou je pre nich chuť a aróma.
Marek Fajčík vybudoval pražiareň, ktorá už 12 rokov mení pohľad Slovákov na kávu. Alfou a omegou je pre nich chuť a aróma.

Známa slovenská pražiareň kávy EBENICA COFFEE získala za výnimočné chute svojich káv viacero medzinárodných ocenení. Pohľad Slovákov na kávu mení už 12 rokov a s výberom kávy u nich zákazníkom pomáha aj virtuálna baristka či online test. Ich kávovými darčekmi nadchnete bežného kávičkára i náročného gurmána.

Keď som ten balíček otvorila, bolo Kubu cítiť v celej dedine,” napísala do modranskej pražiarne EBENICA COFFEE zákazníčka, ktorá si kávu cez internet objednala po prvýkrát. A práve takéto reakcie sú pre majiteľa pražiarne Mareka Fajčíka potvrdením, že ide vo svojom podnikaní správnym smerom.

Už pred 12 rokmi, keď s pražením výberovej kávy začínal, si totiž dal za cieľ prinášať ľuďom pomocou kávy pozitívne emócie. „Chuť a aróma bola pre nás od začiatku alfou a omegou. Keď pijete kávu každý deň, a to hneď niekoľkokrát, mali by ste si na nej dať záležať. Jednak z hľadiska jej kvality a vplyvu na zdravie, ale rovnako i z pohľadu zážitku – keď vám naša káva dokáže spríjemniť deň, splnili sme naše poslanie“ hovorí o tom, prečo sa rozhodol s manželkou založiť pražiareň výberovej kávy v čase, keď väčšina Slovákov pila instantnú alebo zalievanú kávu a na trhu prevládali talianske kávové zmesi.

Od novembra sa v sklade striedajú všetci zamestnanci pražiarne, vrátane Mareka a jeho manželky Danky.

Dnes je aj vďaka lokálnym pražiarom kávová kultúra na Slovensku iná a čoraz viac ľudí berie kávu nielen ako zdroj kofeínu, ale ako nápoj, ktorý im prinesie chuťových  pôžitok – rovnako ako napríklad víno. Zároveň rastie skupina ľudí, ktorá uprednostňuje lokálne produkty pred dovezenými zo zahraničia.

Vyrobená na Slovensku, ocenená vo svete

A podobne ako slovenské vína, aj slovenská káva je už známa a oceňovaná aj za hranicami. I keď sa kávovníky u nás nepestujú a zrná zelenej kávy sa dovážajú z Latinskej Ameriky, Afriky a Ázie, zložitý vývoj chutí výsledného produktu sa odohráva práve v pražiarni.

Hoci sa k nám zelená káva dováža zo zahraničia, zložitý vývoj chutí výsledného produktu sa odohráva na Slovensku.

„Skutočné kúzlo výroby kvalitnej kávy tkvie najmä v skladbe zŕn, spôsobe a stupni ich praženia,“ vysvetľuje Marek Fajčík. „Celý tento proces ovplyvňujeme my v pražiarni – na základe našich skúseností, ale aj podľa toho, aké preferencie majú naši fanúšikovia a konzumenti kávy. Receptúra praženia kávy a tiež tvorba kávových zmesí je preto prísne stráženým výrobným tajomstvom.“

Práve tvorbou unikátnych blendov začínal kedysi aj Marek. Chcel totiž zákazníkom ponúknuť komfort a potešenie, ktoré v tej dobe dokázala poskytnúť najmä „tradičná“ káva, charakteristická výrazným telom s kakaovými tónmi bez kyslosti. Zamerali sa preto na tzv. talianske druhy kávy a praženia. „Ku každej receptúre sme však pristupovali iným spôsobom a vznikli tak blendy, ktoré si získali nielen chuťové poháriky našich zákazníkov, ale ocenili ich aj na prestížnych medzinárodných súťažiach Coffee Review a Great Taste,“ hovorí Marek o úspechoch káv, vďaka ktorým sa pomerne rýchlo dostali do povedomia zákazníkov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Spolu s vývojom kávovej kultúry na Slovensku sa menilo aj portfólio káv pražiarne EBENICA COFFEE. Postupne doň pribúdalo viac tzv. single origin kávdnes môžete v jej ponuke nájsť takmer všetko: tradičné aj invenčné kávové zmesi, ale aj klasické či naopak originálnejšie jednodruhové kávy s výraznou ovocnosťou. Ak by ste si z ponuky 18 káv nevedeli vybrať, môžete si kúpiť napríklad jeden zo štyroch degustačných balíčkov, v ktorých sú skombinované kávy s podobným chuťovým profilom.

Degustačné balíčky sú medzi zákazníkmi veľmi obľúbené

Ročne ochutnajú stovky káv. Do ponuky pražiarne sa dostane len 5 najlepších

Málokto vie, že existuje množstvo odrôd kávovníka, z ktorých každá má iné chuťové a aromatické vlastnosti. Na tie, okrem samotnej odrody, vplývajú aj geografické a klimatické podmienky, spôsob pestovania, zberu a spracovania zelenej kávy. Takže aj rovnaká odroda kávy môže z rôznych fariem chutiť celkom inak.

„Kávový svet je neskutočne rôznorodý. A keďže radi objavujeme nové miesta, vône a chute, rozhodli sme sa, že túto možnosť ponúkneme aj našim zákazníkom. Preto vznikla edícia káv Limitka, v rámci ktorej 5-krát ročne predstavujeme kávu z inej krajiny či farmy,“ hovorí špecialista z Modry, ktorý pri hľadaní kávových noviniek ročne ochutná až stovky káv.

Majiteľ pražiarne, Marek Fajčík, ochutná ročne stovky káv

U každej jednej kávy v pražiarni posudzujú kvalitu a pôvod kávových zŕn. Zväčša vyberajú kávy z malých fariem,  zrná v bio kvalite alebo inak špecifické kávy, ktorých sa na svete vyprodukuje len obmedzené množstvo.

Našich zákazníkov už poznáme a vieme, čo im chutí. Zároveň im však chceme ponúknuť aj niečo nové, nepoznané. Pretože iba cez nové chuťové zážitky si možno rozširovať vlastné obzory, a tak sa začať aj lepšie orientovať v kávovom svete,“ dodáva.

 A ak niektorá z Limitiek zákazníkom zvlášť zachutí, zaradí ju pražiareň do stálej ponuky. Tento rok sa tak napríklad medzi stálice prepracovala káva s netradičným menom Brasil Frankenstein. Dlhodobo najúspešnejšou Limitkou je však v EBENICA COFFEE káva Peru Chanchamayo, ktorú pražiareň ponúka vždy v predvianočnom období už štvrtý rok po sebe. „Káva Peru sa pre nás i mnohých našich zákazníkom stala synonymom Vianoc. Jej charakteristická čokoládovo-karamelová chuť s tónmi šťavnatých jabĺk je niečo, na čo sa s kolegami tešíme už od leta,“ hovorí Marek.

Káva Peru Chanchamayo patrí do edície Limitka, ktorá zákazníkom rozširuje chuťové obzory.

Vianoce sa v pražiarni začali už v lete

Potom, ako minulý rok pocítila pražiareň výrazný prepad objednávok od firemných zákazníkom, zamerali sa na online predaj kávy konečným spotrebiteľom. Pandémia a s ňou súvisiace problémy ich paradoxne nakopli a prinútili mnohé veci vo firme zefektívniť. Tento rok sa napríklad začali príprave vianočných darčekových balení venovať už začiatkom leta. Vzhľadom na pretrvávajúce problémy s dostupnosťou mnohých tovarov, dlhými dodacími lehotami a najmä v predtuche „adventného“ zatvárania prevádzok sa tento rok predzásobili nielen zelenou kávou, ale aj obalovými materiálmi. Sklad sa im v septembri až po strop zaplnil vrecami kávy a  krabičkami, ktoré teraz doslova miznú pred očami. Len rukami pražiara Andreja prejde v tomto období aj 500 kg kávy denne.

Rukami pražiara Andreja prejde pred Vianocami aj 500 kg kávy denne. Vrecia so zelenou kávou im doslova miznú pred očami.

Hoci sa každý rok snažíme na Vianoce pripraviť o niečo lepšie, od novembra už všetci  – vrátane mňa a mojej manželky, pracujeme v sklade a balíme kávu. Zakladáme si na tom, aby naši zákazníci dostali svoje zásielky čo najskôr. Vieme, aké to je, keď meliete z posledného a čakáte na záchranu v podobe šálky lahodnej kávy,“ smeje sa.

S výberom kávy pomáha virtuálna baristka aj online test

Káva bola a vždy bude obľúbeným darom, pretože je veľmi univerzálna. Potešíte ňou osem z desiatich ľudí vo vašom okolí,“ hovorí Marek Fajčík. „Ľudia sa však niekedy boja kávu darovať – obávajú sa, že bude káva ako dar pôsobiť lacno alebo si z množstva káv na trhu nevedia vybrať. My by sme tieto predsudky chceli zmiesť zo stola.“

Preto sa tento rok v pražiarni zamerali nielen na dizajn darčekových balení, ktorý už na prvý pohľad pôsobí elegantne a štýlovo, ale aj na pomoc zákazníkom s výberom správneho druhu kávy. V ich ponuke nájdete okrem balíčkov kávy v gramážach od 70g do 1000g aj degustačné sety či adventný kávový kalendár pre tých, čo chcú darovať zážitok zo spoznávania nových chutí.

Svetovo ocenená káva v elegantnom balení poteší každého kávičkára.

Keďže sa v súčasnosti podstatná časť ich biznisu odohráva v online priestore, sústredili sa v pražiarni aj na zjednodušenie výberu kávy cez internet. Tu zákazníkom pomáha jednak nonstop chat s virtuálnou baristkou Nikou, ale napríklad aj možnosť zadať si v e-shope pražiarne do filtra, akú chuť, či spôsob prípravy kávy preferujú. Stačí pár klikov a e-shop vám sám navrhne, ktoré kávy by mohli byť pre vás vhodné.

S výberom kávy cez internet pomáha zákazníkom aj virtuálna baristka Nika a test na výber najlepšieho darčeka

Do výberu vianočných darčekov vniesla EBENICA COFFEE tento rok aj prvok hravosti a vytvorila test, ktorý vám za pár sekúnd vyberie ideálny kávový darček. Stačí 5 odpovedí o človeku, ktorého chcete obdarovať a dozviete sa, ktoré z 18 druhov káv by mu odporučil barista zo svetovo ocenenej pražiarne.

Vydrží mi káva do Vianoc?

V predvianočnom období je jednou z najčastejších otázok zákazníkov, ako dlho im káva vydrží v perfektnej kondícii. Nie je sa čo čudovať. Keď si človek kupuje kvalitnú zrnkovú kávu z pražiarne, je práve čerstvosť jednou z jej najväčších devíz. Zrnková káva si totiž maximum chuti a arómy zachováva približne 3 mesiace od upraženia.

Marek však zákazníkov upokojuje tým, že ak si kávu kúpia trebárs aj v novembri, na Vianoce bude stále v tej najlepšej kondícii. V EBENICA COFFEE totiž pražia kávu denne a ležiaky v jej sklade nenájdete. „To je veľký rozdiel v porovnaní s kávami zo supermarketu, z ktorých mnohé sú už dávno po termíne, do akého by sme odporúčali kávu spotrebovať my,“ hovorí Marek Fajčík.

Aj keď pri supermarketových kávach s plytkou a nezaujímavou chuťou si rozdiel medzi dvojtýždňovou a dvojročnou kávou možno ani nevšimnete, v prípade specialty kávy je to inak. „Výberové kávy si ľudia kupujú práve kvôli ich výnimočným chuťovým vlastnostiam. A bola by veľká škoda nechať takúto kávu stáť v skrini dva roky. Vtedy by ste sa chuťového pôžitku dočkali len ťažko,“ vysvetľuje Marek a dodáva, že sa v praxi stretávajú skôr so sťažnosťou, že káva nestihne zvetrať a zákazníkovi z obalu mizne o dosť rýchlejšie, ako čakal. „Na dobré sa ľahko zvyká a zákazníci nám často vravia, že potom ako ochutnali našu kávu, už inú nechcú. Za takéto slová a „sťažnosti“ sme veľmi vďační. Je to dôvod, prečo aj v ťažších časoch ideme ďalej s chuťou a odhodlaním.“

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko, Zdravie

Teraz najčítanejšie