Denník N

Ľudia prestanú nakupovať, hneď ako dostanú impulz, že je všetko zatvorené, hovorí spolumajiteľ štyroch Intersportov

Foto - Tomáš Sklárčik
Foto – Tomáš Sklárčik

Tomáš Sklárčik je spoluvlastníkom štyroch predajní Intersportu. V biznise so športovým oblečením a potrebami sa pohybuje už roky a dobre ho pozná, no do plynulého obchodu zasiahla pandémia.

Najprv pomohol bezúročný úver sprostredkovaný štátom, neskôr dohody s dodávateľmi. Úver aj tovar treba splácať, zatiaľ čo v obchodoch môže Sklárčik predávať iba obuv a medzičasom už treba nakupovať tovar pre budúcu sezónu. Tovar sa totiž objednáva rok vopred, opisuje komplikovanú situáciu podnikateľ.

Ak si niekto myslí, že zatvorené obchody môže vynahradiť predaj cez web, podľa neho sa mýli.

„Ak niečo najprv fungovalo ako e-shop a potom otvorilo kamenné predajne, tak gro toho biznisu bude stále robiť e-shop, a naopak. Pre nás je e-shop niečo ako doplnkový dôchodkový pilier – niečo prinesie, ale nedá sa z toho prežiť,“ opisuje Sklárčik. V rozhovore vysvetľuje aj:

  • ako je to s nájmami v nákupných centrách,
  • čo si myslí o štátnej pomoci u nás a ako vyzerá v Rakúsku,
  • ale aj prečo čaká na budúci rok výpadky v tovaroch a čo s tým má Čína.

Ako vám napadlo otvoriť si predajne Intersport?

Pôvodne som mal v Bratislave realitnú kanceláriu. Vtedy som od expanzného manažéra Intersportu dostal za úlohu nájsť im partnera pre Dolný Kubín. S manželkou odtiaľ pochádzame a práve sme rozmýšľali, či sa nevrátime. Iba sme si neboli istí, čím sa tam budeme vedieť uživiť. V Kubíne bola v tom čase 14-percentná nezamestnanosť. Nakoniec sme si v roku 2010 otvorili obchod v Dolnom Kubíne. Spočiatku sme ani nemali ambíciu rásť v tomto biznise, ale potom prišla možnosť kúpiť predajne od partnera, ktorý odchádzal z trhu v Žiline a v Košiciach. Naposledy sme otvárali minulý rok v Námestove už počas lockdownu.

Foto – Tomáš Sklárčik

Intersport funguje ako franšíza?

Je to franšíza, ale nie úplne toho „McDonaldovského typu“, kde je všetko striktne dané. Je to skôr zoskupenie obchodníkov, ktorí podnikajú pod jednou značkou. Napríklad tovar si vyberáme sami, Intersport však zabezpečuje veľké rámcové kontrakty so značkami ako Nike či Adidas, z toho máme výhody. Intersport do toho dáva ešte značku aj dizajn manuál, teda ako má predajňa pod ich značkou vyzerať. Vy musíte kúpiť predpísaný nábytok, napríklad dlažbu, a oni vám urobia architektonický návrh. Používame aj ich skladový softvér.

Má sieť spoločný e-shop pre všetkých? 

Internetový obchod Intersportu na Slovensku neexistuje, a to je Achillova päta. Pritom ten e-shop beží všade, kde Intersport podniká, okrem Slovenska.

Takže vôbec nepredávate online?

Doménu Intersport vlastní rakúska centrála a ona pripravuje aj e-shop, ktorý bude prevádzkovať aj pre Slovensko. Dovtedy som si však urobil vlastný e-shop. Najprv som chcel počkať na ten veľký e-shop, ktorý mi dával väčší zmysel, ale keď som sa prvého januára 2021 zobudil, pochopil som, že tak skoro neotvoríme. Narýchlo som urobil e-shop. Zima je pre nás nosná, napríklad december je úplný vrchol.

Pretože ľudia chodia lyžovať?

Aj lyžovačky, aj darčeky na Vianoce a zimný tovar je navyše drahší. December nám robí

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Koronavírus

    Obchod

    Rozhovory

    Ekonomika, Slovensko

    Teraz najčítanejšie