Denník N

Dušan Srnec: Klientovi chceme byť stále nablízku

Dušan Srnec, riaditeľ odboru malé a stredné podniky VÚB banky
Dušan Srnec, riaditeľ odboru malé a stredné podniky VÚB banky

Zmeny, ktoré by za bežných okolností trvali dlhšie časové obdobie, sa zrazu stali nevyhnutnými. S dôsledkami koronakrízy sa museli popasovať aj banky. VÚB je silnou firemnou bankou, ktorá má dlhoročné vzťahy nielen s veľkými klientmi, ale aj tými menšími. V súčasnosti firmy čelia aj ďalším výzvam ako nedostatok komponentov, či transformácia ekonomiky v súvislosti s klimatickou zmenou. O novinkách v segmente stredných a malých klientov (SME) sme sa zhovárali s Dušanom Srncom, riaditeľom Odboru malé a stredné podniky VÚB banky.

Ako vnímate aktuálnu situáciu v SME biznise? Ovplyvnila koronakríza vzťahy s bankou?

Situácia v SME sa za posledný rok a pol nezmenila v tom, že stále chceme a potrebujeme byť v osobnom kontakte s klientom. Potrebujeme mu totiž rozumieť, aby sme dokázali riešiť jeho potreby a vedeli mu odporučiť efektívne riešenia. Máme najširšiu sieť firemných pobočiek spomedzi všetkých slovenských bánk, a preto sa v tomto segmente ani nechceme úplne presunúť do online sveta. Nevyhnutný nástup digitalizácie v čase koronakrízy však chceme využívať nie ako náhradu osobných stretnutí, ale skôr ako doplnkový či alternatívny kanál. Videohovory síce poskytujú väčšiu interakciu ako klasický telefonát a umožňujú vidieť klientove reakcie, no z môjho pohľadu stále nedokážu nahradiť osobný kontakt. Ako veľké pozitívum, ktoré nám rýchla digitalizácia priniesla, však vnímam realizáciu online stretnutí klienta so širším tímom našich kolegov špecialistov, ktorí pracujú na ústredí v Bratislave. Takéto stretnutia sú veľkou pridanou hodnotou pre každého z nich a výsledky prekonali moje očakávania.

Aké sú ešte ďalšie novinky v digitalizácii?

Implementovali sme a ďalej rozširujeme možnosti využitia kvalifikovaného elektronického podpisu. Vznikla nová Biznis zóna, vďaka ktorej vieme s klientmi podpisovať určité dokumenty cez kvalifikovaný elektronický podpis bez nutnosti osobného stretnutia či tlačenia stoviek strán dokumentácie. Šetríme tým predovšetkým čas našich klientov, ktorí v prípade veľkých projektov museli častokrát kvôli tomu cestovať do hlavného mesta. Dnes to vieme vyriešiť veľmi jednoducho na diaľku.

V súčasnosti majú mnohé výrobné firmy problémy s dostupnosťou komponentov. Čo v takomto prípade odporúča banka svojim klientom?

Už to cítime aj my a chodia nám požiadavky od klientov, ktorí majú kvôli nedostatku komponentov problémy s finalizáciou svojich produktov. Výsledkom je tlak na financovanie prevádzky. Taktiež sú predĺžené dodávky z Číny a klienti potrebujú dávať predplatby. Firmy začínajú cítiť tlak na cash flow a prejavuje sa to stále silnejšie. Požiadavky klientov na financovanie rastú a budú rásť, avšak banka je na to dobre pripravená. Do tretieho kvartálu boli dokonca k dispozícii garančné schémy, kde sme boli ako VÚB banka výrazne aktívni. Práve tu sa ukázalo, aké je dôležité detailne rozumieť biznis modelom našich klientov, vďaka čomu vieme správne posúdiť, prečo u nich nastala konkrétna situácia. Môžeme sa s klientmi baviť o ich požiadavkách a vieme, že je to objektívna situácia, ktorá na trhu nastala a ktorá odznie.

Druhá veľmi výrazná a čoraz aktuálnejšia téma je klimatická zmena a nutnosť prejsť na udržateľnú formu ekonomiky. Akým spôsobom pocítia klienti v SME segmente vaše aktivity zelenej banky, ktoré deklarujete v rámci udržateľnosti a ochrany životného prostredia?

K téme udržateľnosti pristupujeme veľmi zodpovedne, keďže aj my ako banka vieme aktívne prispieť k zmene. Skupina Intesa Sanpaolo má jasnú víziu a reálne výsledky v podpore nových business modelov firiem, ktoré umožňujú globálny prechod na cirkulárnu ekonomiku.  Skončil sa summit v Glasgowe, výsledkom ktorého by malo byť zníženie emisií o 55 % do roku 2030. V tomto určite pomôže aj Plán obnovy. Potrebujeme však do roku 2030 zdvojnásobiť objem úverov korporátneho trhu na Slovensku. To sú naozaj veľké investície, bude to určite výzva pre ekonomiku a jej transformáciu. Treba si však uvedomiť, že sa to týka úplne všetkých. Aj SME segmentu, nielen najväčších podnikov.

Veľký tlak na zníženie uhlíkovej stopy bude vo všetkých typoch biznisov…

Presne tak a potom je tu aj tlak samotných zákazníkov, najmä mladej generácie. Treba si uvedomiť, že transformácia ekonomiky sa nedá realizovať zo dňa na deň. My ako banka sme v tejto oblasti veľmi aktívni a projekty, ktoré vyhodnotíme, že spĺňajú určité kritériá a majú vplyv na udržateľnosť, vieme podporiť nižšou cenou. Ide aj o výmenu technológie za novú s nižšou uhlíkovou stopou. Čiže firma vie ušetriť emisie, ale aj financie, keďže im úver poskytneme s nižšou cenou. Samotná Intesa Sanpaolo na to vyčlenila 6 miliárd eur. Je to zaujímavá a zároveň náročná téma. Môže byť veľa zaujímavých projektov, ktoré sú super zelené, ale z pohľadu banky musia mať samozrejme aj návratnosť, čo je v tejto rýchlo sa meniacej technologickej dobe veľmi náročné. My s naším know how našou podporou chceme určite výrazne prispieť k transformácii ekonomiky.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

VÚB pre podnikateľov

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie