Denník N

Knihy doručujú osobne, na bicykli, kuriérmi aj poštou. Kníhkupectvá v decembri bojujú o ďalších 11 mesiacov svojej existencie

Kníhkupectvá a vydavateľstvá sa nedostali na zoznam základných obchodov a služieb, no pre mnohých zabezpečujú základnú duševnú potravu a aj prvé položky na zozname vianočných darčekov. Preto sme oslovili kníhkupcov z celého Slovenska a prinášame vám prehľad, kde a ako si môžete počas lockdownu kúpiť knihy a podporiť aj tých najmenších, aby túto zimu prežili.

Jediným miestom, kde si môžete kúpiť knihy v Trebišove, je miniatúrne kníhkupectvo a kultúrno-komunitné centrum ŠUM, ktoré nájdete na ulici M. R. Štefánika. Za dva roky existencie zažili tri lockdowny. A pretože výška príspevkov od vlády sa odvíja od poklesu tržieb, v Šume nemajú veľmi s čím porovnávať. Navyše podpora lokálnej ekonomiky je tu stále pomerne neznámym pojmom, ako hovoria Edita Treščáková a Lukáš Pavlikovský, ktorí kultúrne centrum založili.

Oni sami sa snažia podporiť miestnych predajom ich drobných výrobkov. „Tieto Vianoce budú pre nás kľúčové, vymýšľame, ako ich ustáť. V takom malom kníhkupectve sa každá kniha vždy ráta, teraz ešte viac.“ Knihy si v Šume môžete objednať online cez messenger, e-mail alebo telefonicky, dať si ich doniesť priamo domov alebo vyzdvihnúť vo výdajnom okienku vo štvrtok a v piatok popoludní a v sobotu cez obed.

V Púchove funguje podobné kultúrne centrum spojené s kníhkupectvom Podivný barón už niekoľko rokov a Petra Pobežalová s Marekom Vatraľom prešli po minuloročných skúsenostiach plynule do módu internetových a telefonických objednávok. Knihy vám doručia domov alebo si ich môžete prísť vyzdvihnúť na Nábrežie slobody, kde kníhkupectvo sídli. Všetky kultúrne aj marketingové aktivity presunuli do online sveta, každý deň na sociálne siete pridávajú fotografie a videá nových prírastkov a debaty s autormi robia online. Prežiť lockdown im pomáha aj spolupráca s mestom a objednávky mestskej knižnice.

Nitrianske kníhkupectvo Pod vŕškom sídli na Kupeckej ulici už vyše 30 rokov, no už raz výrazne zredukovalo svoje priestory aj ponuku. Stále sa držia nad hladinou a to aj vďaka vynovenému e-shopu. Nájdete v ňom nielen nové a antikvariátne knihy, ale aj vinylové platne či CD. Nitranom knihy dovezú aj priamo domov, ale môžu si ich v čase od 10.00 do 17.00 aj vyzdvihnúť, pokiaľ si vyberú osobný odber. „Výhodou v takomto prípade môže byť to, že si pri tom u nás môžu kúpiť kávu a čaj, a tak si spríjemniť v chladnom počasí cestu domov. No možnosť chytiť knihu do ruky alebo sa len tak o knihách porozprávať nahradiť úplne nevieme,“ hovorí Madla Rjabininová. Pod vŕškom je však zároveň aj chráneným pracoviskom a majitelia musia riešiť aj iné výzvy. „Akú prácu môžeme dať nášmu čašníkovi s mentálnym znevýhodnením? Čo urobiť s tovarom, ktorému do 14 dní skončí záručná lehota?“ pýta sa Igor Rjabinin na margo to toho, že lockdown bol vyhlásený doslova z večera do rána.

Miro Navrátil a Marek Uhrín z kežmarského kníhkupectva Alter Ego hovoria o posledných dvoch predvianočných sezónach ako o dobrodružných. Lockdownový systém predaja už majú nacvičený a aj Alter Ego je jedným z tých, ktorých zachraňuje e-shop. Základom ponuky je zásoba kníh, ktoré majú priamo v kníhkupectve. „Je to výborné, pretože takto si neustále kontrolujeme stav a lokalizáciu kníh v predajni. Tí menej dôverčiví zákazníci sem ešte aj občas zatelefonujú, či knihu skutočne máme a či ju vieme poslať aj do Bratislavy.“ Kníhkupectvo tak funguje v obvyklých otváracích hodinách ako výdajňa e-shopových objednávok.

Štefan Hamza v Christianii. Foto N – Tomáš Hrivňák

Popradská Christiania už dávnejšie začala posilňovať e-shop, a to aj systematickejšou prácou s reklamou a komunikáciou s čitateľmi. „Vytvorili sme pre zákazníkov zoznam našich tipov na Vianoce, od krimi a romantiku až po literatúru faktu či detské tituly,“ hovorí Štefan Hamza, ktorý toto legendárne kníhkupectvo vedie posledných desať rokov. Po kríze, keď novootvorené nákupné centrum doslova vysalo ľudí z centra Popradu, zažívajú ďalší boj o prežitie. „Snažíme sa. Fakt sa veľmi snažíme. Sme na tom lepšie ako počas predchádzajúcich zatvorení. Naučili sme sa lepšie pracovať s marketingom. Platíme si firmu. Rastie e-shop, ale ten nijako nemá šancu nahradiť zákazníka na predajni. Po finančnej, ľudskej ani profesijnej stránke. Lebo pre nás práca s knihami v Christianii nie je zamestnaním, ale oveľa viac povolaním. Kto to má tak isto, chápe.“

V Christianii si môžete objednať knihy aj telefonicky, mailom či cez facebook, dať si ich poslať poštou či kuriérom, alebo si ich vyzdvihnete v predajni, ktorú nájdete na Námestí svätého Egídia.

82 Bøok & Design Shop

Bratislavský 82 Bøok & Design Shõp je malým výberovým kníhkupectvom a vydavateľstvom jedného človeka – Adama Berku. Zameriava sa na architektúru, dizajn, umenie a ilustrované knihy, ktoré netradične dopĺňa aj predajom výberových vín. Knihy objednané cez e-shop doručuje kuriérom do vlastných rúk a funguje nonstop. Adam Berka je jedným z mála kníhkupcov, ktorí ešte dúfajú, že pred Vianocami azda otvoria aj kamennú predajňu kúsok od Hlavnej stanice na Štefanovičovej ulici v režime pre zaočkovaných. Berka hovorí, že celá táto situácia je výsledkom nedostatku odvahy a ochoty vlády prijať prísnejšie pravidlá, ktoré by priviedli ľudí k očkovaniu. „Hnevá ma, že na toto diletantstvo doplácame všetci. Mnohí, žiaľ, aj vlastným životom.“

Bratislavské Artforum. Foto N – Tomáš Benedikovič

Artforum

Kníhkupectvá, ktoré nesú značku Artforum, no fungujú ako franšízy, spolu intenzívne komunikujú a navzájom si radia, ako zlepšiť a zefektívniť služby. E-shop Artfora má síce centrálu v Bratislave, no ak chcete podporiť a vyzdvihnúť si knihu vo svojej lokálnej pobočke, rezervačný systém je tomu prispôsobený. Napriek tomu sa niekomu darí viac a inému menej a nezávisí to od veľkosti mesta.

Artforum v Nových Zámkoch vzniklo pred štyrmi rokmi. Dva roky po pomalom rozbehu prišla pandémia a manželia Langovci, ktorí verili, že s ním do svojho mesta prinesú dobrodružstvo myslenia, už len sledovali, ako klesá v meste mobilita, ako sa zmenilo nákupné správanie, ako začali ľudia strácať prácu. To všetko spôsobilo asi 50-percentný odliv zákazníkov. „Preto sme museli naše kníhkupectvo zavrieť, hoci to bol náš sen a to najlepšie, čomu sme sa v živote profesionálne venovali,“ napísali.

Aj Artforum, ktoré nájdete na hlavnom námestí v Prešove, teda v neporovnateľne väčšom meste, už stráca dych. V každom prípade si tam stále môžete knihy objednať, dať poslať či od pondelka do piatku vyzdvihnúť vo výdajnom okienku. Môžete si pozrieť aj online diskusie s autormi, ktoré napriek skepse robiť neprestali.

V bratislavskom Artfore pracuje väčší tím ľudí, ktorí majú kapacitu vymýšľať a realizovať nápady, ako zákazníkov o nových knihách informovať: využívajú výklady, letáky, sociálne siete. Točia videá, vytvárajú zoznamy odporúčaní, s výberom radia emailom aj telefonicky a vydávajú aj noviny Čo čítať?, ktoré spolu s informáciami o možnostiach predaja rozniesli do schránok v najbližšom okolí. Knihy posielajú poštou, kuriérom a vydávajú cez výdajné okienko počas celého týždňa od deviatej ráno do ôsmej večer.

Aj takáto prevádzka môže mať v istých momentoch svoj pôvab. „Vzniká tu veľa zaujímavých situácií a príbehov, hádam ich niekto niekedy aj opíše ako príbehy zvončekov otvárajúcich dvere kníhkupectiev či výdajných okienok ako obojstranného komunikačného nástroja, či využitie posunkovej reči cez sklá výkladov,“ hovorí Vladimír Michal.

Artforum Žilina.
Košickí cyklokuriéri.

Podobný servis poskytujú aj dve menšie kníhkupectvá: Artforum Banská Bystrica, ktoré nájdete na Hornej Striebornej, a Artforum Pezinok na Kollárovej ulici. Výdatne zásobujú zákazníkov cez sociálne siete fotografiami noviniek s výstižným popisom obsahu. Knihy si u nich môžete rezervovať cez e-shop, emailom alebo telefonicky. Môžete si ich vyzdvihnúť cez výdajné okienko počas bežných otváracích hodín od pondelka do piatku, no ak ste z blízkeho okolia, knihy vám aj doručia domov, prípadne pošlú poštou.

„Neviem, ako vníma pandemickú dobu väčšina mojich kníhkupeckých kolegov, ale ja ju vidím ako previerku vlastnej motivácie robiť kníhkupeckú prácu a aj ako príležitosť vzájomne si pomôcť namiesto robenia dier do spoločnej lode,“ vraví Jano Ničík zo žilinského Artfora. S ďalšími dvoma kolegami po dvoch lockdownoch vedeli zo dňa na deň zmeniť systém logistiky a fungovanie predajne na Mariánskom námestí. Obojstrannú výhodu má podľa nich osobné doručovanie, ktoré v Žiline zabezpečujú na bicykli – zákazník je spokojný a veľmi dôležité osobné väzby zostávajú zachované. Prenosný platobný terminál umožňuje platbu kartou v exteriéri a nutnosť využívať sociálne siete núti aj kníhkupcov fungovať vo virtuálnom svete napriek tomu, že sa tam necítia úplne komfortne. Objednávky prijímajú všetkými spôsobmi, výdajňa funguje od pondelka do soboty počas otváracích hodín.

Cyklokuriéra využíva aj košické Artforum, ktoré sa pred niekoľkými rokmi presťahovalo do väčších priestorov na Hlavnej ulici. Okrem bežných spôsobov objednávania môžete navyše použiť jednoduchý google formulár, kde si zvolíte možnosti platby či doručenia.

Miriama Nogeová vedie Artforum v Rožňave. Sídli v kultúrnom centre Kláštor na Betliarskej ulici pri námestí, ktoré ešte donedávna chátralo. Kníhkupectvo otvorili presne pred rokom uvedomujúc si, že situácia nie je priaznivá, a dúfajúc, že sa to už nezopakuje. Podobne ako ostatní objednávky rieši emailom, telefonicky, správami na sociálnych sieťach, rezerváciou v e-shope. Knihy si však zákazník môže vyzdvihnúť len pred vchodom. „Pre zákazníkov som však stále tu, v rovnakom čase ako počas obdobia, keď sme nemuseli byť v okienkovom režime,“ hovorí Miriama.

Najviac ju mrzí, že ľudia si nemôžu knihy pozrieť osobne: „To je úplne iný zážitok. Nie každý je rozhodnutý pre konkrétnu knihu, ľudia sa so mnou radi o knihách rozprávajú a chcú poradiť. Našla som však jedno riešenie. Podľa ich požiadaviek nájdem pár titulov a v správach im posielam fotky kníh aj s mojím opisom a odporúčaním. Verím, že ľudia budú čoraz zodpovednejší, dajú sa zaočkovať a na budúci rok sa nebudeme musieť stretávať pred dverami.“

Martinus. Foto N – Tomáš Benedikovič

Veľké siete sú pripravené – aj pomáhať tým menším

Zaujímavý win-win systém predaja kníh s názvom Spriatelené kníhkupectvá zaviedol Martinus v roku 2020. Funguje na Slovensku aj v Čechách všade tam, kde kníhkupectvo nemá vlastné kamenné predajne. V menších nezávislých kníhkupectvách si tak môžete osobne vyzdvihnúť knihy, ktoré ste si objednali cez Martinus. Zákazník ušetrí poštovné a kníhkupec za túto službu dostane províziu, prípadne predá aj ďalšie knihy.

Juraj Vávra z Martinusu vysvetľuje, že pokiaľ je kníhkupec schopný s Martinusom elektronicky zdieľať svoje zásoby, tak môže mať z objednávky cez e-shop Martinusu priamy obrat. „Zákazník si jednoducho zvolí rezerváciu v kníhkupectve vo svojom meste, rezerváciu dostane kníhkupec, knižku nájde, a keď potvrdí, že ju naozaj má, pošleme zákazníkovi SMS, že si môže knihy vyzdvihnúť. Zákazník tak nemusí čakať.“

Knihy si takto môžu čitatelia cez Martinus objednať a vyzdvihnúť v Dolnom Kubíne (Zrno), Humennom (Na korze), Ilave (Knihy Kornélia), Kežmarku (Alter ego), v meste Myjava (Kniha Myjava), v Novom Meste nad Váhom (Kniha Malovec), Partizánskom (Alva), Revúcej (KnihArt), Rimavskej Sobote (KnihArt), Rožňave (KnihArt), Sabinove (SaBa), vo Svidníku (Medzi riadkami) aj v už spomínanom Trebišove (ŠUM).

Samozrejme, naplno funguje aj e-shop Martinusu a výdaj objednávok v kamenných predajniach.

Panta Rhei v Brezne. Foto N – Tomáš Hrivňák

Najväčšia sieť kníhkupectiev Panta Rhei má 61 kamenných predajní, často v nákupných centrách. Kaviarne, ktoré fungovali vo väčších mestách pri kníhkupectvách museli zatvoriť, no všetky predajne zmenili na výdajné miesta. Cez webstránku si zákazník môže knihy rezervovať v konkrétnej predajni a vyzdvihnúť v podstate do niekoľkých minút, prípadne si môže na výdajnom mieste knihu prezrieť, vrátiť alebo rezervovať inú knihu. Michal Rajter hovorí, že výrazne zväčšili kapacitu e-shopu. „Ten je pripravený na dvojzmennú, ale aj trojzmennú prevádzku. Väčšina zamestnancov sa sústreďuje na výpomoc v sklade nášho e-shopu. Zásoba kníh je rádovo niekoľko miliónov, takže tohtoročné Vianoce určite nebudú bez kníh. Taktiež sme veľmi akčne zväčšili náš sklad a pripravili sme sa na enormne zvýšený dopyt online objednávok.“

Frustrácia aj spolupatričnosť

Kníhkupci sa cítia nahnevaní, podvedení a odsunutí na druhú koľaj. Tí, ktorých sme oslovili, sa zhodujú v tom, že ak je zdravotníctvo tesne pred kolapsom a denne zomierajú desiatky ľudí, lockdown je potrebný. Hovoria však aj o svojom hneve a frustrácii, o diletantstve, o neschopnej, nekoncepčnej a zbabelej vláde, o deštruktívnej a bezohľadnej parlamentnej opozícii, ktorej protiočkovacie správanie nemá vo svete obdobu. Rozprávajú aj o druhotných problémoch, ktoré knižný svet doposiaľ nepoznal: o problémoch vydavateľov a tlačiarní, o nedostatku papiera či chýbajúcej pracovnej sile, ktorých následkom sú nižšie náklady či oneskorené dodávky nových titulov.

Vladimír Michal z bratislavského Artfora vysvetľuje, že špecifikom súčasného lockdownu pre kníhkupcov je práve čas, v ktorom sa odohráva. „December je pre drvivú väčšinu z kníhkupcov mesiac, keď sa tvorí ich celoročný zisk, doženú sa straty, vyrovnajú záväzky, prípadne ostane aj niečo do zásoby na horšie časy – čo je vo svete kníh prvých 11 mesiacov roka. Výdajné okienka sú na vianočné nákupy príliš úzke.“

Aj tí, ktorí prevádzkujú e-shopy, majú nápady a možnosti, ako ľuďom doručiť knihy, a ešte úplne nepodľahli skepse, sú na hrane prežitia.

Christiania v Poprade. Foto N – Tomáš Hrivňák

Štefan Hamza z popradského kníhkupectva Christiania pripomína absurdnú situáciu, keď sú malé kníhkupectvá zatvorené, no obchodné reťazce predávajú okrem iného tovaru aj knihy. „Žiadne rozostupy, čistá sardinkáreň, bojujúci dôchodcovia o posledné kusy akciového tovaru, podnosoví respirátoroví brigádnici. Každý, kto za ostatné týždne navštívil tieto reťazce, vie, že je to tak. A my ostatní, ktorí sme dodržiavali všetky epidemiologické opatrenia, nemôžeme mať vnútri ani jedného zákazníka. Hoci sme všetci zaočkovaní, nemáme žiadnu výhodu. Chápeme. Nemáme taký výtlak ako veľké obchodné reťazce. Len zvyšujúci sa krvný tlak.“ Hamza má obavu aj z toho, že hoci – alebo práve preto, že – eshop rastie, nedostanú od štátu žiadnu pomoc. „Možno by sme na tom boli finančne lepšie, ak by sme zatvorili a nič nerobili.“

Tomáš Fedorko z prešovského Artfora je presvedčený, že už je úplne jedno, aký spôsob objednávok či donášky ponúkne, či o probléme vyjde nejaký článok alebo nie. „Nijako to momentálne náš predaj nezdvihne. Už ani len skalní členovia klubu, ktorí o nás vedia, k nám skoro nechodia.“

V čase kríz sa našťastie spoločnosť prejavuje aj z tej lepšej stránky. Madlu a Igora Rjabininovcov z nitrianskeho kníhkupectva Pod vŕškom veľmi povzbudzuje každé prejavenie spolupatričnosti a záujmu. „Sme za ne vďační a snažíme sa kráčať ďalej – prekračovať prekážky a hľadať nové cesty. Držte nám palce.“ Edita Treščáková z trebišovského Šumu oceňuje zas to, že si kníhkupectvá navzájom pomáhajú. „Pokiaľ sú knihy vypredané na skladoch, kupujeme si ich jeden od druhého navzájom, a vďaka spolupráci s Martinusom ľudia v ich databáze vidia, ktoré knihy v Šume máme.“

Štefan Hamza z popradskej Christianie zasa prízvukuje, že možno by bolo pre nich finančne výhodnejšie zatvoriť a vziať si covidovú podporu, no tento prístup je pre nich nepriechodný. „Práca s knihami je pre nás ozajstná pasia, vášeň. Čo je vlastne zábavné a veľmi pravdivé. Lebo vášeň sa latinsky povie passio. A to slovo má dva významy. Tým prvým je slasť alebo vášeň. A druhým je utrpenie. A teraz je toho druhého oveľa viac než toho prvého. Vieme však, že v tom nie sme sami. A práve spolupatričnosť, vedomie, že takto to máte mnohí, nám pomáha ísť ďalej.“

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Knihy

Ekonomika, Kultúra

Teraz najčítanejšie