Čo vieme o slovenskom vodíkovom autobuse? Vyrobili jediný kus, potvrdený je len jeden zákazník – slovenský stánok v Dubaji

Slovenský turista v Dubaji uvidí prvý slovenský vodíkový autobus skôr než väčšina Slovákov. Doteraz bol vyrobený iba jeden prototyp a sériová výroba je v nedohľadne.
Na dvore pred novou montážnou halou spoločnosti Rošero v Spišskej Novej Vsi stojí osem nových žltých autobusov. Ide o vozidlá prezývané midibusy. Sú menšie než tie, na ktoré sú zvyknutí cestujúci na najvyťaženejších linkách.
Midibusy prepravia spravidla okolo tridsať cestujúcich, kým štandardný mestský autobus bez kĺbu dvakrát toľko. Tie žlté, zaparkované pred Rošerom, jazdia podľa nálepky na prednom nárazníku na stlačený plyn CNG.
Meno firmy sa však v posledných mesiacoch spomína skôr v súvislosti s midibusmi na iný pohon – vodíkový.
Firma doteraz vyrobila v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach (TUKE) iba jediný kus. Ten sa dostal na prestížnu svetovú výstavu Expo v Dubaji, ktorá sa koná iba raz za päť rokov.
Záštitu nad slovenským stánkom má minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). „Máme ambíciu odprezentovať sa globálnemu publiku ako krajina vynaliezavosti, prirodzeného talentu a vlastných riešení – či už v oblasti mobility, alebo udržateľnosti. S tým súvisia vodíkové technológie,” uvádza sa v oficiálnej tlačovej informácii, ktorú k výstave vydalo ministerstvo hospodárstva.

Denník E sa už od prvých správ o vodíkovom midibuse zo Spišskej Novej Vsi pokúša zistiť viac – nielen o technológii, ale najmä o tom, či je výroba reálna aj vo väčšom. A najmä – či sa preň nájdu zákazníci.