Nezdá sa vám to, mobilní operátori naozaj zlacneli a pomohla im k tomu pandémia
Otravujú vás marketingové volania? Éra bambusových ponožiek je síce už dávno preč, no hromadné vyvolávanie s ponukou paušálov či poistiek zostalo.
Volajúci mali pritom pomerne voľné ruky a štát slabé možnosti, ako to kontrolovať a kedy aj pokutovať. Sčasti si za to môže aj sám, keď z voľnejšieho výkladu zákona urobil štandardnú prax, a tým výrazne skomplikoval cestu späť.
„Navolávanie medzi operátormi malo katastrofické rozmery v stovkách tisícov volaní a často tam boli podpultové ponuky so zľavami 50 %, len aby vytrhli konkurencii zákazníka,“ vysvetľuje Ivan Marták, ktorý od septembra minulého roku šéfuje Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.
Hľadal sa preto spôsob, ako „zatiahnuť ručnú brzdu“, a Marták ho vidí v novom zákone o elektronických komunikáciách. Po novom, kto nechce, aby mu náhodne telefonovali s nejakou ponukou, bude sa môcť zapísať do štátnej databázy „Nevolajte mi“, ktorú pripravujú a ktorá naplno má fungovať od novembra budúceho roka.
O čosi skôr má zafungovať druhá časť riešenia: marketingové volania budú mať špeciálne predčíslie, predbežne sa uvažuje o čísle „888“, a to od augusta 2022.
Marták v rozhovore vysvetľuje aj:
- prečo odrazu patríme medzi relatívne lacné krajiny EÚ, pokiaľ ide o volania a internet,
- či a ako sa obchoduje s databázami na marketingové volania,
- kedy by vysielače hypoteticky mohli mať vplyv na zdravie a prečo sú od toho 5G siete ďaleko,
- prečo radí vešať optické vlákna na stĺpy elektrických vedení.
Vo februári začne platiť nový telekomunikačný zákon. Kto vyhral
Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.