Denník N

Zelený newsfilter: Dobré správy pre kapry na Slovensku, zlé správy pre zvieratá v Keni a koralové útesy v Austrálii

Každý štvrtok sumarizujeme najdôležitejšie správy o klimatickej zmene, životnom prostredí a ich vplyve na ekonomiku a životný štýl.

Zelený newsfilter zostavuje reportér Denníka E Tomáš Grečko, dnes má 1500 slov, ktoré si stihnete prečítať za 7 minút.

1. Kaufland po kampani oznamuje – so živými kaprami končíme od budúceho roka

Prvá z okolitých krajín, kde reťazce dobrovoľne pristúpili k zákazu predaja živých kaprov, je Poľsko. Stalo sa to po nátlaku ochranárskych organizácií a po škandále pri zaobchádzaní so živými rybami v jednom zo supermarketov. Foto – CIWF Polska

V priebehu pár dní od spustenia kampane za zákaz predaja živých kaprov sa k ukončeniu ich predaja prihlásil tretí najväčší reťazec na Slovensku – Kaufland. Svoje rozhodnutie oznámil dnes v tlačovej správe.

Čo oznámil Kaufland:

Tieto Vianoce sú posledné, keď prenajíma svoje priestory na predaj živých rýb. Záväzok oznámil tlačovou správou a pridal na svoj web. Reťazec potvrdil, že tak urobil po komunikácii s organizáciou Humánny pokrok. Ide o jeden z dvoch najväčších reťazcov, ktorý kúpu živého kapra ešte umožňoval.

Prečo je predaj živých rýb krutý:

Nervová sústava kaprov je schopná cítiť bolesť rovnako ako ľudská. Predstavte si to tak, že by vás niekto niekoľko týždňov držal vyhladovaných v tesnom priestore s desiatkami ďalších ľudí, mrzačil a nechal  dusiť sa. O neodbornom zabíjaní na viac pokusov nehovoriac.

Navyše nejde ani o skutočne hlbokú tradíciu:

Ryby síce sú tradičnou súčasťou štedrovečerného menu, no vyprážaný kapor sa na Slovensku udomácnil až po druhej svetovej vojne, a to najmä vďaka komunistickej propagande. Kapor bol totiž nadproduktom plánovanej ekonomiky. V súčasnosti si živého kapra podľa prieskumu domov kupuje len pätina Slovákov a 44 percent ho nemá vôbec.

Z veľkých reťazcov ostávajú ešte Tesco, COOP Jednota a veľkoobchod Metro:

Ide o jediné tri reťazce, ktoré nezareagovali na otázky Denníka E, možno preto, lebo dúfali, že tak ujdú pozornosti. Ako je to teda v ich prípade? Tesco prenajíma svoje priestory predajcom živých rýb vo viacerých prevádzkach. Predajne COOP Jednoty sú do veľkej miery samostatné. Ani centrála nemusí mať informáciu o tom, že jej prevádzka sa dohodla s miestnym rybárom. Najväčšiu hanbu si však zaslúži sieť Metro. Značka dáva živú rybu k nákupu od 99 eur ako darček.

Humánny pokrok avizuje, že nekončí:

Na rozdiel od aktivistov, ktorí by najradšej videli úplný zákaz chovu hospodárskych zvierat alebo koniec mäsa na pultoch obchodov, sa Humánny pokrok zameriava iba na najkrutejšie praktiky. Vyberá si tie druhy zvierat, ktoré sa chovajú veľkochovným spôsobom.

Načúvať požiadavkám organizácie sú ochotní aj konzumenti mäsa, ktorí ho nechcú z jedálnička celkom vylúčiť, no sú za to, aby boli zvieratá počas celého životného cyklu chované v obstojných podmienkach.

Komunikácia organizácie nie je hysterická, ale vecná, postavená na vedeckých faktoch. Medzi doteraz úspešné kampane organizácie patria okrem kaprov ešte klietkový chov nosníc a kožušinový chov.

Viac o téme: Skončí sa predaj živých kaprov tak ako v Poľsku? Šance sú veľké – je to kruté a nejde o hlbokú tradíciu

2. Prvý slovenský vodíkový autobus môže byť na dlho posledný

„Máme byť na čo hrdí, máme čo ukázať svetu.“ Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) pred vodíkovým autobusom v Dubaji. Foto – Facebook RS

Jediný vyrobený kus menšieho vodíkového autobusu „made in Slovakia”  (ide o triedu s názvom midibus) je vystavený v slovenskom stánku na svetovej výstave v Dubaji.

Vyrobila ho spišskonovoveská firma Rošero, ktorá využila pokrokové zásobníky vyvinuté na Technickej univerzite v Košiciach. Pri uvedení nechýbal ani vodíkový nadšenec, minister Richard Sulík (SaS).

Po takmer polroku však nie sú žiadne informácie o zákazníkoch ani kedy by mohla byť spustená sériová výroba. Firma Rošero tvrdila, že je pripravená odštartovať ju ešte tento rok, teraz však o výrobe mlčí.

Od nasadenia midibusov nateraz upustil aj Košický kraj. Vozidlá doteraz ani netestoval.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Klimatická kríza

Obchod

Ochrana prírody

Zelený newsfilter

Životné prostredie

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie