Nočná mora slovenských automobiliek: rastúce dovozy starých áut môžu pochovať aj získanie investície desaťročia
- Zväz automobilového priemyslu upozorňuje, že vláda musí zintenzívniť podporu nákupu elektromobilov i výstavby nabíjacej infraštruktúry, inak krajina nesplní ciele v ekologizácii dopravy.
- Elektromobily a plug-in hybridy tvorili z vlaňajších predajov nových áut v treťom štvrťroku iba tri percentá. V EÚ to bolo v priemere 19 percent.
- Zaostávanie v ekologizácii dopravy môže znížiť aj šance Slovenska na získanie investícií do veľkých baterkární.
Domáca výroba áut, ktoré sa vyvážajú do celého sveta, vlani napriek nedostatku čipov a častým vynúteným odstávkam predsa len vzrástla o štyri percentá na milión vozidiel. Za rekordom spred dvoch rokov zaostala len o stotisíc áut.
Oveľa horšie sme však na tom podľa lídrov domáceho automobilového priemyslu s naším vlastným slovenským vozovým parkom. Zaostávame v jeho nutnej ekologizácii. Oproti iným krajinám EÚ sa tu predáva oveľa menej elektromobilov a, naopak, dovážame až príliš veľa zastaraných áut. A máme aj málo nabíjacích staníc na rozvoj elektromobility.
Slovenskí politici podľa vedenia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) musia začať viac podporovať výstavby nabíjačiek i nákup elektrických áut či hybridov. Rovnako musia vyššími poplatkami znevýhodniť dovoz starých áut z cudziny pred nákupom nových, ekologickejších áut. Ak k tomu nepríde, negatívny dosah to bude mať aj na domáci automobilový priemysel, ktorý tvorí až 48 percent výkonu celého slovenského priemyslu.
„Ktorý veľký