Denník N

Nočná mora slovenských automobiliek: rastúce dovozy starých áut môžu pochovať aj získanie investície desaťročia 

Závod Volkswagen Slovakia. Foto - TASR
Závod Volkswagen Slovakia. Foto – TASR
  • Zväz automobilového priemyslu upozorňuje, že vláda musí zintenzívniť podporu nákupu elektromobilov i výstavby nabíjacej infraštruktúry, inak krajina nesplní ciele v ekologizácii dopravy.
  • Elektromobily a plug-in hybridy tvorili z vlaňajších predajov nových áut v treťom štvrťroku iba tri percentá. V EÚ to bolo v priemere 19 percent.
  • Zaostávanie v ekologizácii dopravy môže znížiť aj šance Slovenska na získanie investícií do veľkých baterkární.

Domáca výroba áut, ktoré sa vyvážajú do celého sveta, vlani napriek nedostatku čipov a častým vynúteným odstávkam predsa len vzrástla o štyri percentá na milión vozidiel. Za rekordom spred dvoch rokov zaostala len o stotisíc áut.

Oveľa horšie sme však na tom podľa lídrov domáceho automobilového priemyslu s naším vlastným slovenským vozovým parkom. Zaostávame v jeho nutnej ekologizácii. Oproti iným krajinám EÚ sa tu predáva oveľa menej elektromobilov a, naopak, dovážame až príliš veľa zastaraných áut. A máme aj málo nabíjacích staníc na rozvoj elektromobility.

Slovenskí politici podľa vedenia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) musia začať viac podporovať výstavby nabíjačiek i nákup elektrických áut či hybridov. Rovnako musia vyššími poplatkami znevýhodniť dovoz starých áut z cudziny pred nákupom nových, ekologickejších áut. Ak k tomu nepríde, negatívny dosah to bude mať aj na domáci automobilový priemysel, ktorý tvorí až 48 percent výkonu celého slovenského priemyslu.

„Ktorý veľký

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie