Denník N

Keď boli v Anglicku poloprázdne regály, bolo to pre nedostatok vodičov, a my k tomu smerujeme, hovorí prezident združenia dopravcov

Foto - RÚZ, Jakub Čajko
Foto – RÚZ, Jakub Čajko

Manažérov v nákladnej doprave aktuálne trápi nedostatok šoférov o čosi viac než okamžité vplyvy pandemických vĺn. „Každá vlna covidu nám zobrala časť vodičov,“ vysvetľuje prezident združenia nákladnej dopravy Česmad Pavol Piešťanský.

Časť šoférov totiž na túto prácu rezignovala aj pre pandemické reštrikcie. Nechceli napríklad riskovať, že budú stáť v iných krajinách alebo že v zahraničí zostanú v karanténe s covidom.

Odhadom tak chýba na trhu približne 10-tisíc šoférov nákladiakov a pozorný spotrebiteľ si to mohol všimnúť aj v obchodoch pri oživenom dopyte. „Len toto leto mala naša firma zo 400 – 500 prepráv denne asi 100 prepráv v omeškaní, všetko to boli plus-mínus potraviny. Chýbali kapacity. Sám poznám veľa dopravcov, ktorí mali pred covidom 20 až 30 áut a teraz majú dve až tri a neplánujú ich počet rozširovať,“ hovorí Piešťanský, ktorý riadi firmu Yellow Express.

Pomáha to, že začiatok roka je v doprave slabší, no problémy môžu prísť v marci, keď trh ožíva. No už teraz môžu byť viditeľné v cenách a zdražovaniu nemusí byť koniec.

Čaká sa napríklad na to, čo urobí takzvaný „balík mobility“, podľa ktorého sa koncom februára začnú v EÚ uplatňovať nové pravidlá, ktoré sa budú týkať aj odmeňovania šoférov počas jazdy v zahraničí.

Ak sa nič nezmení, sme podľa Piešťanského na najlepšej ceste k situácii podľa vzoru Británie, kde spotrebitelia videli poloprázdne regály. Časť riešenia sa už črtá v podobe znižovania minimálneho veku pre profesiu šoféra nákladiaka či zjednodušeného náboru z krajín mimo EÚ.

Pavol Piešťanský rozhovore vysvetľuje aj:

  • prečo v lete chýbali na pultoch napríklad niektoré minerálky,
  • čo čaká od omikronu a prečo odhaduje, že komplikácie prídu v lete,
  • prečo si myslí, že šoférovať nákladiaky by mali aj 18-roční,
  • prečo treba pri prezúvaní pneumatík zo zimných na letné čakať aj tretinové zdraženie.

Čo teraz riešia manažéri v nákladnej doprave?

Na základe prieskumu, ktorý urobilo združenie Česmad Slovakia, je v slovenských dopravných firmách priemerne približne 60-percentná zaočkovanosť, takže v každej covidovej vlne riešime stále viac chorých. Sám mám dve pobočky administratívy, jednu v Martine, jednu v Leopoldove. Tá martinská sa cez vianočné sviatky premorila skoro na 90 %, a to napriek tomu, že ľudia nie sú na pracovisku v rovnakom čase, striedajú sa počas dňa, v kanceláriách nemôžu sedieť spolu.

Rotujete ľudí po tímoch, ale aj tak to nepomohlo?

Presne tak. Niektorí sa nakazili, keď spolu jedli alebo si dali spolu kávu. Zabezpečiť, že sa ľudia vo firmách nebudú stretávať, je čistá utópia.

V administratíve je zaočkovaná väčšia časť z tých 60 %?

Nie. V severnejších oblastiach Slovenska vôbec neplatí, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie