Denník N

Riaditeľ pošty: Nemôžeme nosiť doporučené zásielky večer, lebo na tom prerobíme

Tomáš Drucker (37) je nový minister zdravotníctva, predtým bol riaditeľom Slovenskej pošty. Počas vlády Ivety Radičovej bol predsedom dozornej rady štátnej Jadrovej a vyraďovacej spoločnosti. Radil tiež županovi a predsedovi SDKÚ Pavlovi Frešovi. Vyštudoval informatiku a automatizáciu v priemysle na STU a Právnickú fakultu na Trnavskej univerzite. Foto N – Vladimír Šimíček
Tomáš Drucker (37) je nový minister zdravotníctva, predtým bol riaditeľom Slovenskej pošty. Počas vlády Ivety Radičovej bol predsedom dozornej rady štátnej Jadrovej a vyraďovacej spoločnosti. Radil tiež županovi a predsedovi SDKÚ Pavlovi Frešovi. Vyštudoval informatiku a automatizáciu v priemysle na STU a Právnickú fakultu na Trnavskej univerzite. Foto N – Vladimír Šimíček

Riaditeľ štátnej pošty verí, že do konca roka bude mať mobilný operátor Štvorka 100-tisíc klientov.

  • Riaditeľ Slovenskej pošty TOMÁŠ DRUCKER poskytol rozhovor týždeň po spustení štvrtého mobilného operátora, ktorého služby pošta ponúka.
  • Vysvetľuje, prečo pošta nemôže na spolupráci so Swanom prerobiť a prečo sa rozhodli pre spoluprácu so Swanom a cena 4 centy za minúty je dlhodobo udržateľná.
  • Hovorí o vzťahu s Poštovou bankou zo skupiny J&T, a prečo sa na pošte nedá platiť hocijakou platobnou kartou.
  • A prečo sa ani neplánuje, aby bežné doporučené zásielky nosili poštári vtedy, keď sú ľudia doma.

Aké máte tržby z predaja mobilných produktov po týždni?

Za prvý týždeň sme aktivovali takmer 12-tisíc kariet. Celkové tržby sú skôr otázka k Swanu, nás zaujíma, koľko za to dostane pošta.

Predpokladáme, že odmeňovanie bude závisieť od počtu získaných klientov a od celkových tržieb.

So Swanom máme rámcovú zmluvu, podľa ktorej dostávame odmenu ako distribučný kanál pre štvrtého operátora. Nezakladá sa na exkluzivite, v podstate je to spolupráca rovnaká, ako máme aj s inými firmami.

Ak zmluva nie je exkluzívna, znamená to, že keď si napríklad Orange vytvorí značku pre seniorov, môže prísť za vami a požiadať vás, aby ste mu poskytli sieť?

Už niekoľko rokov predávame dobíjanie kreditov pre O2 a Telekom. Teraz sme začali robiť aj pre štvrtého operátora. To, čo robíme len pre 4ku, sú aktivácie kariet. Áno, môže sa stať, že nás v nejakom čase osloví Orange, alebo že vypíšeme ponukové konanie. Pokiaľ ide o aktiváciu nových kariet, asi si treba počkať na vyhodnotenie dnešnej situácie.

Koľko to teda zatiaľ stálo?

Ak by sme aj nič nepredali, podľa zmluvy zarobíme 288-tisíc eur ročne za sieť. Operátor nám totiž zaplatí náklady za pobočkovú sieť aj s 10-percentným ziskom. Napríklad za približne dvesto priehradiek v najsilnejších pobočkách dostaneme ročne po 873 eur. Máme aj podiel na výnosoch z telefonovania. Nás to celé stálo zatiaľ 150-tisíc eur ako investícia do IT.

Predávate obálku so SIM kartou, alebo robíte aj prenos čísla a iné zložitejšie operácie?

Už teraz sa robia prenosy čísla, každý deň je ich asi dvesto. Operátor nám napríklad za každý prenos čísla platí nad rámec fixných nákladov 3,72 eura, za predaj SIM karty 2,98 eura a ďalšiu variabilnú zložku odmeny.

Čo chcete ponúkať na Vianoce? Budete predávať telefóny?

My ich už predávame na 535 miestach. Počet obchodov, kde ich predávame, je tak väčší, ako má konkurencia. Uvidíme nasledujúci mesiac, dva, ako sa budú dobíjať SIM karty. Vnímame výhrady, že nemáme ešte aktivovaný internet na ich dobíjanie, ale to sa zmení v priebehu nasledujúcich týždňov. Predaj sme už museli spustiť, lebo sa začína vianočné obdobie.

Celé to má význam vtedy, keď dokážete priniesť pošte nové tržby vyššie ako nové náklady.

Nemôžeme byť v strate. Keď neurobíme nič, 288-tisíc eur dostaneme za náklady za poskytovanú sieť a ostatné odmeny sú tiež vypočítané so ziskom. A stále máme 9-mesačnú lehotu na to, aby sme ukončili spoluprácu. Najvýraznejšie je tak vlastne reputačné riziko. Ale chceme zarábať a rásť.

Veď práve. Máte väčšinou starších klientov a prišli ste so sloganom Poďme do štvorky a ukazujete k tomu posteľ.

My nie sme ten, kto to zadáva. Áno, bol som pri tom rozhodovaní presne z dôvodu reputačného rizika. Ale našou cieľovou skupinou nie sú iba starší ľudia. Nás extrémne zaujíma generácia mladých ľudí. Im treba priniesť jednoduché produkty.

Hovoríte, že motív úvodnej kampane, v ktorej je sex, možno prežiť, lebo tých starších to neurazí.

Áno, je to dvojzmyselné. Ale tú kampaň nevidno na poštách. Nejde napríklad ani v televízii, používajú na ňu kanály určené najmä mladým ľuďom. Na poštách máme slogan Spočítaj si dva a dva.

Chytajú sa na to mladí ľudia, či zatiaľ nie?

Dnes si to kupujú všetky skupiny obyvateľstva. Podstatné je, či si karty budú ďalej dobíjať, alebo to iba skúšajú.

Je cena štyri centy za minútu volania udržateľná?

Je dlhodobo udržateľná. Aj nižšia cena je udržateľná.

Peter Drucker Slovenská pošta Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Aj pri platení za národný roaming?

Áno.

Cenu za predajný kanál Swan pozná, cenu za národný roaming nepozná. Postoj pošty chápeme tak, že zatiaľ máte fixné výnosy a nie ste akcionár, žiadne riziko na seba neberiete. Ale musíte mať nejaké vysvetlenie, aké veľké je riziko ceny za národný roaming, alebo prečo to nie je riziko.

Swan je presvedčený, že cena, ktorú žiada Telekom, je vyššia ako dosiahnuteľná cena, ktorú určí regulátor. Cenu si dohodujú, alebo čakajú, čo určí regulátor. Verím, že sa dohodnú. Nevnímam to celé ako vysoké riziko.

Čiže Swan dáva najavo, že si je istý, že ak bude regulácia ceny národného roamingu, bude cena oveľa nižšia ako ponuka, ktorú dostal.

Ja tak vnímam túto situáciu. Zároveň Swan tvrdí, že je ochotný dohodnúť sa , ale to je otázka k Swanu.

Swan je teda v situácii, že buď to bude tlačiť do regulácie, ktorá bude veľmi nízka, a prídu sem aj ďalší konkurenti, alebo povie – dajte mi rozumnú cenu a ďalší konkurenti neprídu.

Je to možné.

Od začiatku sa na trhu špekuluje, prečo ste si na spoluprácu vybrali práve Swan. Prečo teda?

Vyhlásili sme ponukové konanie, inú možnosť sme ani nemali. Máme zápisy, dokumentáciu, ktorú dostali všetci štyria operátori. Prečo ponuku predložili iba dvaja operátori, to sa treba pýtať tých ďalších dvoch.

Veľkí operátori tvrdia, že žiadna súťaž nebola.

Tvrdí to, pokiaľ viem, iba jeden operátor – O2, ale nie je to pravda. Máme zápisy zo stretnutí, emailovú komunikáciu, v ktorej nás O2 a Orange požiadali o predĺženie termínu, čo sme urobili. Je úplne zrejmé, že veľkí operátori nemajú záujem o štvrtého hráča. Prečo Slovak Telekom predložil ponuku a ostatní nie, keď dostali úplne rovnaké podklady? Orange nám povedal, že mali záujem, ale vzhľadom na zmeny v materskej spoločnosti im bolo oznámené, aby pozastavili takéto činnosti. Keď sme porovnali ponuku Telekomu a Swanu, viac bodov dostala druhá ponuka.

Vstúpite aj akcionársky do Swan Mobile?

Dohodli sme sa na dvoch opciách. Opcia na prvých 10 percent by mala platiť do konca októbra 2016 a na ďalších 10 percent do konca januára 2017. Chceme mať blokačný podiel na hospodárenie, investície, obsadenie v kontrolnom a štatutárnom orgáne podobne ako v poisťovni. Ale na rozhodnutie si chceme nechať aspoň deväť mesiacov. Prvá opcia by sa mala nadobudnúť za milión eur. Cenu druhej určia dva znalecké posudky. Jej hodnota bude pravdepodobne výrazne vyššia.

Čo rozhodne o tom, či kúpite 20 percent akcií? Napríklad keby 4ka mala menej ako 100-tisíc zákazníkov, tak si opciu neuplatníte?

Neviem vám to teraz presne povedať. Vyhodnotíme to v danom čase, ak bude spolupráca pre poštu ekonomicky efektívna a budeme napĺňať obchodný plán, v takom prípade budem zástancom ich uplatnenia.

S koľkými klientmi ste rátali, ak ste stanovili cenu prvých 10 percent na milión eur?

Približne so 130-tisíc klientmi za prvých 12 mesiacov. Teraz nám vychádza, že do konca roka by sme mohli mať okolo 100-tisíc klientov. Cieľové číslo je okolo 450-tisíc klientov.

Ako uvažujú šéfovia Swanu, keď s nimi rokujete? Uvažujú tak, že budete alebo nebudete aj ďalej riaditeľom? Idú voľby.

Nerozprával som sa s nimi o tom.

Zvažovali ste aspoň na chvíľu, že od obchodu so Swanom odstúpite?

Pôvodne som zvažoval aj to, že my by sme sa priamo uchádzali o štvrtú licenciu, ale rýchlo sme od toho upustili. Swan nás ubezpečoval, že rokujú, mali rozhodnutie regulačného úradu z apríla o určení povinnosti poskytnúť národný roaming. Prípravy bežali a my sme sa rozhodli do konca augusta čakať. Vyzerá, že sa to vyplatilo, hoci na začiatku som nepredpokladal taký veľký tlak proti vzniku štvrtého operátora a že prídu spochybnenia licencie a podobne.

Možno si myslíte, že ak bude v januári 100-tisíc klientov, už nebude mať nikto odvahu to vypnúť?

Takto možno uvažujú vo Swane. Ja uvažujem čisto z pohľadu pošty, či sa mení k lepšiemu, či má šancu sa skvalitniť. Ak by sa to stalo, áno, pošta by mala reputačné riziko. Je tu priestor, aby sme sa aj domáhali prípadnej náhrady škody, ak by vznikla, ale nechcem o tom ani hypoteticky uvažovať. Je to vysoká miera špekulácie, ktorá zneisťuje klientov a ktorú vytvára jeden z operátorov.

Myslíte O2? Myslíte si, že váš najväčší konkurent je O2?

Ja to tak nevnímam, oni nás tak vnímajú.

Začiatkom roka sa pošta stala akcionárom Poisťovne Poštovej banky. Koľko ste predali poistných produktov?

Máme 186-percentný nárast oproti predchádzajúcemu roku.

Koľko vám to prinieslo peňazí?

Nárast je väčší, ako sme očakávali, ale nebudú to dva milióny eur. Mali sme plán 900-tisíc eur na tento rok. Je to čistá odmena, ktorú nám donesie poistenie. Musíme pracovať na samotnej značke, je to ťažšia práca, ale napríklad v SIPO poistení dokážeme robiť okolo 2 000 – 3 000 poistení mesačne, čo nie je zlé číslo.

Ako sa darí samotnej poisťovni?

Ja osobne sa nezúčasťňujem na riadení poisťovne. Podľa informácií, ktoré mám, bude poisťovňa hospodáriť podľa plánu, čo znamená, že investícia do obchodného podielu spĺňa naše očakávania. Ako som povedal, zaznamenali sme 186-percentný nárast predaja poistných produktov oproti minulému roku, čo znamená, ze vstup pošty do poisťovne mal význam. Verím v úspech tejto spolupráce, ale viac detailov hovoriť nemôžem, lebo aj poisťovňa pôsobí na vysoko konkurenčnom trhu.

Dokedy je platná zmluva s Poštovou bankou, ktorá jej dáva exkluzivitu na obchody s poštou?

Do roku 2026.

Čo to znamená? Musíte dovtedy predávať jej produkty?

Nemusíme, ale chceme. Zmluva rieši síce exkluzivitu na poistné a bankové produkty, čo znamená, že ak by sme chceli spolupracovať v tejto oblasti s niekým iným, museli by sme najprv osloviť nášho partnera. Nemáme žiadne sankcie za to, že nebudeme predávať jej produkty, ale je to zhruba 17,5 milióna eur, ktoré ročne dostávame z tejto spolupráce, a pre nás je to významný príjem. Skôr sa chceme vybrať cestou, aby toto číslo bolo ešte vyššie.

Už ste tri roky riaditeľom a stále ste nevyriešili to, že keď príde doručená zásielka, príde vtedy, keď človek nie je doma.

Poštoví doručovatelia musia urobiť pokus o doručenie. V polovici októbra spúšťame systém elektronizácie oznamovania zásielok.

Prečo to nemôžu robiť napríklad po 17.00 h večer?

Ekonomicky to neunesieme. Poštový doručovateľ sa musí pokúsiť o doručenie a dodržať lehotu prepravy. Ak by sme mali opakovane doručovať večer, vznikli by dodatočné náklady, ktoré neobhájime ako ekonomicky oprávnený náklad vo verejnom záujme.

Hovoríte teda, že nie je možné robiť pri rozumných cenách doručovanie zásielok večer?

Nehovorím to takto. Hovorím, že taká rôznorodosť požiadaviek, ktorá by bola zahrnutá v univerzálnej službe, sa za tie peniaze robiť nedá. To, čo ponúkame istému segmentu ľudí, je, že vy ako adresát prídete iba raz na poštu, zaregistrujete sa ako klient, a ja viem, že už mám od vás súhlas na to, aby som vám napríklad posielal namiesto žltého lístka esemesku. Alebo zaplatíte za to, aby vám pošta poslala zásielku na inú poštu, ktorá je bližšie k miestu, kde pracujete. Alebo ju chcete dostávať v poobedňajšom doručovaní, alebo v sobotu. Ale to sú veci, ktoré idú nad rámec verejného záujmu, a buď ich dokážeme prefinancovať z iných činností, alebo si za ne zaplatíte.

To je idea alebo plán?

To je plán, ktorý momentálne realizujeme. Už v októbri spúšťame elektronické oznámenia zásielok. Do konca roka to bude na celom Slovensku, ale esemeska o doručení zásielky príde len tým, ktorí o to požiadajú. Prvýkrát musíte prísť na poštu a podpísať zmluvu. Už to máme pri balíkoch. Už dnes vám príde esemeska, že vám bude kuriér doručovať balík alebo že máte uložený balík na pošte a môžete si ho prísť vyzdvihnúť.

Na pošte si už možno vybrať výpis z listu vlastníctva na právne účely. Prečo vlastne štát robí takúto komplikovanú operáciu namiesto toho, aby sa všetky verejné inštitúcie vedeli dostať k informáciám vo všetkých verejných registroch a nenútili ľudí robiť im poštárov?

V niektorých veciach sa to postupne mení. Ale čo sa týka listu vlastníctva, treba sa pozrieť na to, prečože do dnešného dňa nie sú elektronizované všetky právne stavy. Ani my nevydávame listy vlastníctva formou elektronického výpisu. V niektorých prípadoch ich vydávame online, v tých horších do 24 hodín, pretože požiadavka ide na príslušný katastrálny úrad.

Prečo štát investoval do distribúcie k občanovi a neinvestoval do distribúcie k inštitúciám, ktoré to potrebujú? Človek to v skutočnosti potrebuje pre banku alebo nejaký verejný orgán.

Robí sa na tom, ale neviem vám povedať, v akom stave ten projekt je. Neriadim integráciu elektronických systémov. My sme sa podieľali na elektronických kolkoch, ktoré zaviedli poriadok nielen s falšovaním, ale aj s úkonmi.

Je služba katastra pre vás zisková?

Je určite zisková, nehovorím, že na tom staviame. Čisté peniaze pre nás sú 1,5 milióna eur za rok za služby realizované v rámci integrovaných miest.

Kedy budú elektronické kolky fungovať tak, že na ich zaplatenie môžem použiť kartu akejkoľvek banky?

Funguje to aj teraz. Akoukoľvek kartou zaplatíte kolok na úrade a dokonca aj na pošte.

Prečo pri mobilných službách sa dá platiť iba kartou Poštovej banky?

Pripravili sme kartu, na ktorú si môžete napárovať vašu kartu, a platíte našou kartou.

Ale keď idete do obchodu, platíte vlastnou kartou a nič nepárujete.

Ale obchodník má maržu. Keby som mal zaplatiť kartou napríklad platbu šekom vo výške 150 eur, poplatok za bezhotovostný styk, ktorý pošta zaplatí, by bol približne 1,50 eura. Ten tvorí odmenu banke, ktorá kartu vydala, autorizačnému centru, medzinárodnej schéme a časť Poštovej banke, ktorá má terminály. Poplatok za dvojdielny poštový poukaz na účet, ktorý dostane pošta od klienta, bude 0,50 eura, čo by znamenalo, že vytvoríme stratu 1 euro a nezaplatíme ani naše náklady. Môžeme to urobiť na elektronických kolkoch, kde je to ekonomicky oprávnený náklad, ktorý niekto hradí, na diaľničných známkach, kde máme nejakú maržu a my si z nej ukrojíme, ale nevieme to úplne urobiť na niektorých činnostiach, ako je napríklad poštový platobný styk. Ak sa s úradom dohodneme, že nájdeme kľúč, ako zarátať ekonomické oprávnené náklady za platbu kartou do ceny za poštový styk, tak to budeme platiť. Pozrite sa, máme 300-tisíc klientov, ktorí používajú Poštovú kartu. Zaviedli sme tam odmeňovanie, dostávate hotovosť späť.

Hovoríte o verejnej službe. Občan nemusí chcieť ďalšiu zákaznícku kartu, chce zaplatiť.

Nie je jednoduché ekonomicky oprávnený náklad rozpočítať.

Ale regulátor sa to už mohol naučiť.

Nedostali sme sa k tomu ešte. Vypočítať priemerný náklad za používanie, resp. nepoužívanie platobnej karty a priemerných poplatkov a rozrátať do tarify – to sme ešte neurobili, súviselo by to s požiadavkou na zvýšenie cien. A nechcem tým narážať ani na regulátora. Sústredili sme sa spoločne na iné zmeny – nové produktové portfólio balíkov, revidujeme nákladový model, chceme zaviesť elektronické oznámenia zásielok. V konečnom dôsledku sme pre klientov priniesli spomínanú poštovú kartu.

Keby bolo podľa vás, čo by pošta ešte ponúkala občanom?

Máme pripravený koncept v oblasti jednoduchých energetických služieb – plyn a elektrina. Rokujeme so všetkými partnermi.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Mobilný operátor 4KA

Ekonomika

Teraz najčítanejšie