Denník N

Ekonomický newsfilter: Chýba 10-tisíc šoférov. V obchodoch to pocítite v marci

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň,

marec je mesiac, keď ekonomika po zime ožíva, ale tentokrát to bude zložitejšie, hoci na Slovensku by práve mala doznievať vlna omikronu. Problém napríklad bude, že zvýšený dopyt po službách pribrzdí nedostatok šoférov v nákladnej doprave. Aktuálne ich chýba podľa šéfa Česmadu približne 10-tisíc a v marci podľa jeho odhadu na vlastnej koži pocítime, ako si s tým ekonomika sama nedokáže poradiť.

Niektoré tovary, vrátane potravín, preto môžu v obchodoch chýbať. Okrem toho, dopravné firmy musia zvyšovať platy, čo môže prispieť k ďalšiemu zdražovaniu.

Do vyšších cien sa budú premietať aj drahé energie, ktoré firmy iba postupne začínajú platiť. Vláda žiadne zázračné kompenzácie nezavedie a tie doterajšie boli nízke a cielené najmä na veľké fabriky. V stredu na seba v debate o tejto téme útočili ministri hospodárstva a financií Richard Sulík a Igor Matovič, ale neobjavil sa pritom ani náčrt nového reálneho riešenia.

Štvrtkový Ekonomický newsfilter má 1100 slov, čo je 4 a pol minúty čítania. Pripravil Ján Kováč.


1. Dopravcovia musia zvyšovať platy šoférom. Prejaví sa to v cenách tovarov

Po elektronike, autách a bytoch môžu o pár týždňov chýbať aj niektoré základné potraviny. Dopravným firmám totiž chýbajú šoféri a preto nie sú pripravené na oživenie ekonomiky, ktoré štandardne prichádza v marci.

„Odliv vodičov je taký extrémny, že aktuálne chýba na Slovensku asi 10-tisíc vodičov nákladnej dopravy,“ opisuje v rozhovore prezident združenia Česmad Pavol Piešťanský. Do toho sa primieša ešte aj vplyv omikronu, ktorý môže poslať viacerých šoférov do karantény.

Prečo to už šoférov nebaví? Práca kamionistu je ťažká v tom, že často na niekoľko dní odchádza od rodiny. V tejto pandémii mu ešte k tomu hrozí aj to, že ho v cudzine zavrú do karantény, čo ľudí od tohto povolania ešte viac odrádza.

Čísla hovoria jasne: V roku 2020 štát vydal oproti predchádzajúcemu roku len tretinu obvyklého počtu licencií na riadenie nákladného auta. A s každou pandemickou vlnou záujem o povolanie klesá.

Ďalšie zdražovania a menej tovaru: Dopravcovia musia o šoférov bojovať vyššími platmi, čo tiež prispieva k zdražovaniu.

V marci, ktorý patrí medzi najsilnejšie mesiace, bude však vodičov aj tak málo. Môže sa teda stať, že ponuka niektorých tovarov sa zúži. Dodávky potravín, napríklad minerálok, haprovali už v lete, ale teraz to môže byť horšie.

Čo s tým:

  • Povinné karantény by sa mohli skrátiť z 10 na 5 dní, ak začnú vo veľkom vypadávať pracovníci. Pripustil to v stredu minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský (nominant OĽaNO). Skrátenie karantény by sa malo týkať očkovaných. Zmenší to problém krátkodobých výpadkov personálu.
  • Od apríla môže na Slovensko legálne prísť 1770 kamionistov zo Srbska, z Bieloruska a Ukrajiny vďaka novým krátkodobým vízam.
  • Česmad chce výhľadovo presadiť, aby sa minimálna veková hranica pre začínajúcich kamionistov posunula z 21 na 18 rokov. Pomohlo by aj uhrádzanie vodičských kurzov.

Viac o téme: Keď boli v Anglicku poloprázdne regály, bolo to pre nedostatok vodičov, a my k tomu smerujeme, hovorí prezident združenia dopravcov (Daniela Krajanová/E)


2. Košický župan si verí, že doprava neskolabuje

Nedostatok šoférov spôsobil ešte na jeseň vážne problémy Bratislavskému samosprávnemu kraju. Spoločnosť Arriva vyhrala tender na prevádzku autobusov, ale nevedela zohnať šoférov. Výsledkom bolo o tretinu menej spojov a strata kreditu. Predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka teraz v podobnej situácii  sľubuje, že im sa to nestane, a že o pár dní chce podpísať zmluvu s dopravcami, ktorí budú jazdiť od apríla 2022.

Čo nesedí: Trnka sa k výberu autobusárov postavil menej zodpovedne ako bratislavský župan Juraj Droba. Trnka si na výberové konanie vyčlenil len 1,5 mesiaca, Droba 1,5 roka. Drobovi však verejnú súťaž zablokovali námietky nespokojných uchádzačov, aj keď žiadna z nich nakoniec nebola úspešná.

Prečo si Trnka verí: Košičania sa v tendri tiež

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie