Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Europarlament schválil prísne pravidlá pre veľké internetové firmy

MediaBrífing je piatkový newsletter o médiách a internete. Dnes sa v ňom okrem iného dočítate, že:

  • Európsky parlament schválil pravidlá proti nelegálnemu online obsahu,
  • rozdelenie Facebooku je o malý krok bližšie,
  • Babišovi hrozí, že sa bude musieť zbaviť svojich médií
  • a ponúkneme aj ďalšie správy o médiách.
Európsky parlament v Štrasburgu. Foto – EP

Európsky parlament schválil pravidlá proti nelegálnemu online obsahu

Zákaz cielenej reklamy na deti, väčšia ochrana pred nelegálnym online obsahom a prísnejšie pravidlá pre algoritmy digitálnych platforiem. To sú len niektoré zo zmien, ktoré zavádza akt o digitálnych službách (Digital Services Act – DSA), ktorý vo štvrtok schválil Európsky parlament.

DSA sa má vzťahovať na veľké internetové firmy, a to aj na tie so sídlom mimo EÚ. Ide tak o zásadnú reguláciu, ktorá sa dotkne služieb, ako je Facebook, Google či Amazon.

Rokovania boli zložité, pretože europoslanci predložili niekoľko stoviek pozmeňovacích návrhov – a za posledný rok mali viac ako 600 stretnutí s lobistami. Nakoniec za kompromisnú verziu legislatívy hlasovalo 530 europoslancov, proti bolo 78 a 80 sa zdržalo.

„DSA skoncuje s digitálnym divokým západom, kde si veľké platformy tvoria vlastné pravidlá a nelegálny obsah sa virálne šíri,“ povedala švédska europoslankyňa Arba Kokalariová.

Aké sú hlavné zmeny:

  • Nelegálny obsah. Čo je nelegálne offline, má byť nelegálne aj online – to je základný princíp legislatívy. Keď poskytovatelia internetových služieb dostanú upozornenie na nezákonný obsah, mali by okamžite konať a odstrániť ho. Veľké digitálne platformy by zároveň mali zverejňovať, koľko ľudí moderuje obsah a aké jazyky ovládajú.
  • Cielená reklama. Niektorí poslanci navrhovali úplný zákaz cielenej reklamy, no neuspeli. Podarilo sa však presadiť zákaz cielenej reklamy na ľudí mladších ako 18 rokov. Zakázaná by mala byť aj reklama cielená na základe špecifických osobných údajov, ako je vierovyznanie, sexuálna orientácia, rasa či etnická príslušnosť.
  • Osobné údaje. Možnosť odmietnuť spracovanie osobných údajov by mala byť rovnako jednoduchá ako udelenie súhlasu. Zároveň by odmietnutie súhlasu nemalo byť penalizované a ľudia by mali mať alternatívnu možnosť použiť službu. V praxi by si teda napríklad mali mať možnosť pozrieť obsah sociálnej siete aj bez toho, aby ňou boli sledovaní.
  • Internetové obchody by mali mať lepší prehľad o tom, kto cez ne predáva služby či tovary, aby vedeli lepšie zasiahnuť proti nelegálnym alebo nebezpečným ponukám. Nemalo by sa to týkať len online trhov ako Amazon, ale aj portálov typu Booking či Airbnb.
  • Škodlivý obsah. Veľké platformy by mali mať aj nové povinnosti v boji proti škodlivému, no nie nevyhnutne nezákonnému obsahu. Riešiť by mali aj dezinformácie. Mali by posudzovať a zmierňovať riziká, budú musieť byť prístupné pravidelným nezávislým auditom a budú musieť zvýšiť transparentnosť odporúčacích systémov, ktoré určujú, čo ľudia na službe vidia.
  • Sloboda prejavu. Poskytovatelia internetových služieb by mali rešpektovať základné práva a slobodu prejavu, budú musieť konať nediskriminačne. Ak by podmienky služieb porušovali základné práva, nemali by byť pre používateľov záväzné.
  • Výnimka pre médiá. Medzi pozmeňujúcimi návrhmi bola aj výnimka z moderovania obsahu pre médiá. Novinári, fact-checkeri a odborníci však upozorňovali, že by ju mohli zneužiť dezinformačné weby. Výnimka bola nakoniec europoslancami odmietnutá.
  • Kontrola. Dohliadať na dodržiavanie novej legislatívy má v každej krajine tzv. koordinátor digitálnych služieb. U nás by týmto koordinátorom mohla byť Rada pre vysielanie a retransmisiu, ktorá by sa mala čoskoro premenovať na Radu pre mediálne služby.
  • Pokuty. V prípade nedodržiavania nových pravidiel bude internetovým spoločnostiam hroziť pokuta až do výšky 6 percent ich ročného celosvetového obratu.

Prečo je to dôležité: V roku 2000 prijala

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Akt o digitálnych službách

Facebook

Hoaxy a propaganda

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie