Denník N

Nákupy z čínskych e-shopov budú po pol roku rýchlejšie a lacnejšie

Zdroj - Slovenská pošta
Zdroj – Slovenská pošta
  • Slovenská pošta pristúpila k dohode Českej pošty s Aliexpressom a Wishom.
  • Po pol roku už nebudete musieť platiť za lacné nákupy z Číny do 150 eur colné poplatky Slovenskej pošte.

Dobrá správa pre bežných ľudí, ktorí radi objednávajú drobný tovar z najznámejších čínskych e-shopov: po pol roku zmizne komplikované platenie cla na Slovensku, ktoré doručenie objednávky predlžovalo a predražovalo.

Pôvodne sa totiž nakupovanie v čínskych e-shopoch od 1. júla minulého roka veľmi skomplikovalo. Začali platiť nové podmienky pri doručovaní tovaru z Číny a iných krajín mimo Európskej únie, v rámci ktorých sa zrušilo oslobodenie zásielok v hodnote do 22 eur od DPH.

Okrem toho ste popri DPH za každý, aj malý balík museli zaplatiť nový poplatok Slovenskej pošte, ktorá za vás vybavovala nové colné formality. Výsledkom bolo, že rôzne poplatky vás stáli viac ako samotný tovar.

Teraz by mali byť nákupy z ázijských e-shopov znova jednoduchšie a lacnejšie.

Nenakupujeme a pošta na tom nezarába

Zmena bola potrebná, nové pravidlá totiž minulý rok Slovákov od nákupov v čínskych e-shopoch odradili. Slovenská pošta tak za pol roka colne vybavila len pätinu toho, čo predpokladala.

Od začiatku roka 2021 do konca júna 2021 cez sieť Slovenskej pošty prešlo 1,06 milióna zásielok z Číny. Od júla do konca decembra 2021 to bolo už len len 251-tisíc zásielok.

Zároveň s tým však z európskych poštových podnikov prichádzajú ázijské zásielky, ktoré už prešli colným konaní a výberom DPH, preto prechádzajú priamo do prepravy. Počty takýchto zásielok rastú.

Novým podmienkam sa však čínske e-shopy dokázali veľmi dobre prispôsobiť. Balíky chodia po novom z čínskych skladov v EÚ, a to bez doplácania DPH či cla. Pre spotrebiteľov aj štát je to výhodné, lebo sklady zaplatia DPH aj clo a spotrebiteľa už viac neobťažujú.

Aliexpress išiel ešte ďalej – začal doručovať zásielky cez kuriérske spoločnosti a takto obišiel Slovenskú poštu.

Okrem toho čínske e-shopy podpísali rôzne dohody s lokálnymi poštovými spoločnosťami, ktoré tieto balíky doručujú a za ich pomoci teraz čínske e-shopy priamo odvádzajú potrebné poplatky. Takú dohodu majú aj s Českou poštou.

A nedávno takúto zmluvu s Českou poštou podpísala aj Slovenská pošta. Aj Slováci budú môcť nakupovať z ázijských e-shopov rýchlejšie a za zásielky už nebudú platiť poplatok Slovenskej pošte za colné prerokovanie. DPH sa zaplatí už pri kúpe.

Podľa novej dohody už nebudú zásielky koncového spotrebiteľa vyžadovať dodatočnú úhradu cla a mali by byť zároveň doručené rýchlejšie. Slovenská pošta plánuje nakúpiť elektrické skútre pre poštárky a elektromobily pre kuriérov. „Dohoda sa prioritne týka Aliexpressu a Wishu, odkiaľ podľa našich skúseností prichádza 80 až 90 % zásielok objednaných v ázijských krajinách,“ konštatovala hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková.

Tieto zásielky budú podané cez Českú poštu a ich obsah je už colne prerokovaný, takže zásielky, ktoré budú na Slovensko prichádzať v nasledujúcich dňoch na základe tejto dohody, pôjdu priamo do prepravy k adresátom. Slovenská pošta tak zníži množstvo zásielok, ktoré by vyžadovali manipuláciu na colnodeklaračnom oddelení.

E-shopy by vás mali pri nákupe tovaru informovať o spôsobe prepravy alebo by vám mali dať možnosť vybrať si spôsob doručenia zásielky.

Treba povedať, že všetky zásielky s hodnotou tovaru nepresahujúcou 150 eur sú od dovozného cla oslobodené, čiže poplatok, ktorý Slovenská pošta vyberala a ktorý odteraz nebude vyžadovať od spotrebiteľa pri zásielkach nízkej hodnoty, nie je a nebolo dovozné clo. Nová dohoda poštových úradov v skutočnosti odstráni poplatok Slovenskej pošty za službu súvisiacu s prerokovaním zásielky nízkej hodnoty v dovoze a manipuláciu so zásielkou.

Slovenská pošta doposiaľ nalepuje na takéto balíky nálepku s textom „Automaticky prepustené, vybrať colný dlh a ostatné poplatky, v prípade nedoručiteľnosti vrátiť oddeleniu colno – deklaračnému.“ Preto si spotrebiteľ myslel, že platí clo alebo colný dlh (aj napriek tomu že DPH uhradil predávajúcemu ). V skutočnosti išlo o poplatok prepravcu za jej službu.

Aké komplikované to bolo doteraz

V súčasnosti si môžete vybrať len z dvoch možností: buď colné konanie a výber DPH absolvujete „vo vlastnej réžii“ cez portál finančnej správy e-commerce, alebo to za vás vybaví Slovenská pošta.

Cez portál e-commerce sa však podávajú aj colné vyhlásenia, kde je uplatnená IOSS schéma a tým pádom sa DPH nevyberá.

„Áno, je tu aj druhá možnosť, kedy colné vyhlásenie podáva za príjemcu (dovozcu) zásielky, v tomto prípade Slovenská pošta, avšak pre obe možnosti platí, že sa príjemca zásielky nevyhne minimálne poplatku , ktorý si môže prepravca účtovať za manipuláciu s touto zásielkou,“ pripomenula hovorkyňa finančnej správy Martina Rybanská.

Ak nemáte záujem, aby vašu zásielku preclila Slovenská pošta, a chcete si všetko vybaviť sami, musíte najskôr informovať poštu o tom, že nemáte záujem o využitie jej služieb v colnom konaní.

Musíte tak urobiť najmenej 48 hodín pred vstupom zásielky na územie Slovenska prostredníctvom dokumentu s názvom Vyjadrenie nesúhlasu. Ten môžete zaslať mailom na adresu odmietnutie.eck150@slposta.sk alebo poštou na niektoré z colnodeklaračných oddelení. Ani takto sa však nevyhnete poplatku 2 eurá za predloženie zásielky colnému úradu a za jej uskladnenie.

Zaujímavé je, že ak necháte podanie colného vyhlásenia na poštu, zaplatíte v niektorých prípadoch tiež len 2 eurá.

Ak totiž colné vyhlásenie za dovoz tovaru v hodnote do 150 eur za vás vybaví Slovenská pošta, výška poplatku závisí od sprievodných dát, ktoré je odosielateľ povinný poskytovať – sú to elektronické správy, ktoré odosielateľ, čiže poštový podnik tretej krajiny, zasiela spolu so zásielkou do krajiny určenia.

Elektronická správa v sebe obsahuje adresné a colné údaje zásielky. Ak sú elektronické správy kompletné a bez chybných údajov, urýchli sa colné konanie. Slovenská pošta vám takúto zásielku spracuje a doručí rýchlejšie. Vy jej za to musíte zaplatiť poplatok 2 eurá.

Ak však elektronická správa k zásielke obsahuje chybné údaje, prípadne sú niektoré údaje nevyplnené, ako napríklad hodnota či druh tovaru, Slovenská pošta si od vás vypýta viac – 4 alebo 9 eur. A tieto poplatky platíte aj v prípade, že ste DPH už zaplatili pri nákupe v e-shope.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

  • Ekonomický newsfilter: Spor medzi Matovičom a Sulíkom, ako má vyzerať protiinflačná pomoc, sa pred kľúčovým rokovaním vlády vyostril

Dane a odvody

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie