Denník N

Kadiaľ cestovať do Košíc? Diaľnica severom sa zrýchli, Maďarsko bude lákať menej

Každý kilometer diaľnice môže ušetriť aj minútu za volantom. V predvolebnom období ich rekordne pribúda na severnej spojke medzi Bratislavou a Košicami, ale aj na južnom ťahu.

cesty_kosice_WEB (1)

Mám ísť z Bratislavy do Košíc severom po D1 alebo radšej využiť cestu R1 na Banskú Bystricu a potom od Zvolena kľučkovať po cestách prvej triedy až na východ? Alebo radšej cez Maďarsko?

Odpoveď na túto otázku sa tento rok môže meniť. Aj keď sa pri šoférovaní nedá nič s istotou zaručiť, ten, kto chcel ísť vlani najkratšou cestou a riskoval prípadné kolóny za Zvolenom, ktoré sa zvyknú tvoriť najmä pri Detve, mohol doraziť na východ asi o 20 minút rýchlejšie než severom. Tak to odhadli v žilinskom dopravnom ústave.

V prospech maďarských diaľnic hovorilo to, že tak ako zvolenská alternatíva núkajú možnosť prekonať trasu medzi metropolami za menej ako 5 hodín. Navyše šoféri na diaľnici neriskujú kolóny až tak ako cestou cez obce.

Naopak, od Maďarska odrádzali drahé diaľničné nálepky.

Cesta po D1 dobehne zvolenskú alternatívu

Na D1 však postupne pribúda veľa nových kilometrov. Po tom, čo sa do konca novembra odovzdajú posledné predvolebné úseky D1, bude mať oproti minulému roku 46 kilometrov pohodlnej štvorprúdovky navyše.

Odhady ušetreného času sa rôznia. Vo Výskumnom ústave dopravnom v Žiline napríklad narátali, že tento rok sa môže cesta pôvodne trvajúca okolo 5 hodín aj 20 minút zrýchliť asi o 25 minút. Pri výpočtoch berú do úvahy napríklad budúce dopravné obmedzenia, ktoré bývajú trebárs v tuneloch.

Bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák hovorí, že sa pokojne môžeme tešiť na 45-minútovú úsporu času oproti minulému roku a možno jazdu cez D1 zdoláte aj za niečo vyše 4 a pol hodiny.

Experti sa však zhodnú v tom, že ak sa nestane niečo výnimočné, po D1 zvládnete v novembri jazdu medzi metropolami s určitosťou pod 5 hodín aj bez porušenia predpisov a šoférom sa môže dariť podliezť aj najlepšie časy namerané pri ceste južnou trasou cez Zvolen. Tá je síce o 50 kilometrov kratšia ako verzia po D1, ale prechádza množstvom obcí.

Na Vianoce sa opäť zrýchli aj cesta cez Zvolen

V novembri sa však zrýchli aj cesta cez Zvolen. Nový úsek sa volá Pstruša – Kriváň a je dlhý 10 kilometrov.

Čermák očakáva, že takto získajú posádky v autách  niečo viac ako 10 minút. Takmer každý kilometer diaľnice ušetrí asi jednu minútu jazdy, odhaduje. Najviac podľa neho pomáhajú obchvaty miest.

Úspora času na D1 pre osobné autá

Najnovšie postupne odovzdávané úseky

Dubná Skala – Turany

  • Dĺžka: 16,4 km
  • Úspora: 10,76 min.

Jánovce – Jablonov

  • Dĺžka: 18,5 km
  • Úspora: 12,54 min.

Fričovce – Svinia

  • Dĺžka: 11,2 km
  • Úspora: 3,22 min.

Ktoré sa majú odovzdávať v ďalších rokoch

Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka

  • Dĺžka: 11,3 km
  • Úspora: 8,2 min.

Lietavská Lúčka – Dubná Skala

  • Dĺžka: 13,5 km
  • Úspora: 14,2 min.

Turany – Hubová

  • Dĺžka: 13,6 km
  • Úspora: 6,8 min.

Hubová – Ivachnová

  • Dĺžka: 15,3 km
  • Úspora: 9,5 min.

Obchvat Prešova

  • Dĺžka: 7,9 km
  • Úspora: 8,3 min.

Spolu úspora za všetky nové a budúce úseky D1: 73 min.

Zdroj: odhady VÚD z roku 2014 a 2015

Tým, ktorí by zvolenskú trasu chceli použiť na vianočnú jazdu z Bratislavy do Košíc, to však neodporúča. V zime a najmä v noci je rýchlejšia a aj bezpečnejšia diaľnica, navyše na nej nehrozia komplikácie až tak často ako na cestách prvej triedy.

V žilinskom výskumnom ústave čakajú od nového a aj úplne prvého štvorpruhového úseku R2 na trase medzi metropolami pre šoférov asi 5 minút k dobru.

Pri výbere cesty však treba vziať do úvahy aj to, „kedy bude vodič cestu absolvovať, v akých špičkách narazí na vstupy do miest, prejazdy obcami a podobne,“ vymenúva Pavol Kajánek zo žilinského výskumného ústavu.

Podobne ako Čermák by úsek R2 neodporučil v porovnaní s D1 na vianočnú cestu medzi Bratislavou a Košicami. Zima posúva možnosti tejto cesty šetriť čas do oveľa horšieho svetla.

Cestu po D1 môže skomplikovať Prešov

Aj vtedy, ak si šofér zvolí severnú trasu, treba myslieť na to, kedy je vhodné vyraziť. Na ceste zostane niekoľko nástrah, ktoré môžu pohodlnú jazdu prekaziť.

V prvom rade sú to zápchy na výjazde z Bratislavy a zápchy hrozia aj v okolí Prešova, kde stále chýba obchvat. Jeho mini verzia už mala byť hotová v októbri. Stavbár, Hant, nestíhal a dostal výpoveď.

Zabúdať netreba ani na úsek pod Strečnom pri Žiline. Keď sa tam stane nehoda, znamená to spravidla výrazne dlhšiu jazdu.

Maďarsko alebo radšej letecky?

Keď zrýchli D1, uberie to na atraktivite aj maďarskej alternatíve prejazdu medzi metropolami. Pritom stále platí, že je na kilometre diaľnic najdlhšia spomedzi všetkých alternatív.

Časovo už však nebude lákať tak ako minulé roky a desaťdňová nálepka tam vyjde na 9,68 eura, ročná na 140 eur.

Šéf Autoklubu SR Štefan Mihálik odporúča zvážiť aj leteckú trasu. Je to najrýchlejšie a spiatočná letenka stojí od 137 do 190 eur. Pokiaľ niekto cestuje sám autom a má priemernú spotrebu vozidla zhruba 7 litrov na 100 kilometrov, tak na benzíne zaplatí asi 80 až 85 eur, ráta Mihálik.

Bude štvorprúdovka cez Donovaly?

V Autoklube odporúčajú členom brázdiť republiku úplne inou trasou: cez Banskú Bystricu, Donovaly a Liptovský Mikuláš až do Košíc. Takto sa majú šoféri vyhnúť hroziacemu lieviku pod Strečnom.

Táto trasa môže podľa žilinského ústavu trvať za pekného počasia aj 4 hodiny a 45 minút, podľa google maps trvá zhruba 5 hodín. Takto je približne na úrovni severnej a južnej alternatívy trasy medzi Bratislavou a Košicami. Jazda po nej sa zrýchli vďaka novým úsekom na D1 za Ružomberkom o minimálne štvrťhodinu. Problémy tu môžu cez zimu narobiť Donovaly.

Čermák upozorňuje, že ten, kto sa vyberie z Bratislavy po rýchloceste na Banskú Bystricu, neodbočí na Donovaly, ale pôjde cez Čertovicu ďalej na D1, bude ešte o čosi rýchlejší. Toto bude podľa Čermáka spoločne s D1 najrýchlejšia verzia cesty medzi metropolami od budúceho roka. Odhaduje, že šoféri sa na tejto trase môžu dostať aj na čas 4 hodiny a 10 minút bez toho, aby porušili predpisy.

Premiér Robert Fico sa už nechal počuť, že aj Donovalmi by mohla viesť štvorprúdovka. Štát doposiaľ robil rôzne štúdie, či a ako ďalej s týmito plánmi.

Čermák to skôr vidí ako fikciu. Po prvé: v tejto chránenej oblasti sa nesmú stavať ani cyklotrasy, nieto diaľnice. Vyžiadalo by si to veľa peňazí, pretože keď už, musela by viesť tunelom popod zem a navyše skráti cestu oproti 460-kilometrovej D1 iba o 10 kilometrov. „A to je nič,“ hovorí Čermák.

Podobný prípad tu už máme aj na D1. Úsek pri Ružomberku, Turany – Hubová, sa ešte ani nezačal stavať, pretože zachádza do územia chránenej Fatry. Pre spor s ekológmi môže tak byť táto časť D1 hudbou ďalekej budúcnosti.

Podobne je to s druhou rúrou tunela Branisko, ktorá tiež stále chýba. Štát práve tendruje toho, kto postaví chýbajúci obchvat Prešova či úsek Budimír – Bidovce pri Košiciach.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie