Denník N

Slovensko by malo mať svoju prvú gigafabriku na batérie v roku 2024, hovorí zakladateľ firmy InoBat

Šéf firmy InoBat Marián Boček. Foto – InoBat Auto
Šéf firmy InoBat Marián Boček. Foto – InoBat Auto

Prvé autobusy so slovenskými batériami by mali jazdiť tento rok, hovorí Marián Boček, zakladateľ firmy InoBat. Spoločnosť získala 90 miliónov od významných investorov ako ČEZ alebo Rio Tinto a vo Voderadoch buduje výskumné centrum prepojené s pilotnou linkou na výrobu špecializovaných batérií.

Prvé elektrické autobusy so slovenskými baterkami budú na cestách jazdiť v druhej polovici tohto roka, hovorí Marián Boček, zakladateľ firmy InoBat, ktorá chce zo Slovenska preraziť v rýchlorastúcom baterkovom biznise.

Spoločnosť v posledných mesiacoch získala mnohomiliónové investície od veľkých hráčov, ako je napríklad ťažobný gigant Rio Tinto. V súčasnosti buduje vo Voderadoch pri Trnave svoju výskumné centrum prepojené s pilotnou výrobnou linkou.

InoBat má podľa Bočeka teraz dostatok kapitálu, aby projekt dokončil a začal postupne zvyšovať výrobnú kapacitu na 1 gigawatthodinu ročne, ktorú chce dosiahnuť v roku 2024. To zodpovedá potrebám 10- až 15-tisíc áut, v závislosti od modelu.

Prvá slovenská baterkáreň však nebude zameraná na mainstreamový trh. Ten si postrážia samotné automobilky ako Volkswagen, ktorý ohlásil zámer vybudovať v Európe niekoľko fabrík na baterky. O jednu z nich sa zaujíma aj Slovensko.

„Chceli by sme byť ako Dior a nie ako H&M, zamerať sa na špecializovaný trh a stále pokračovať v prepojení sveta výskumných laboratórií s priemyslom,“ hovorí Boček v rozhovore s Denníkom E.

InoBat vyvíja svoje vlastné batérie, ktoré dokáže prispôsobiť potrebám klientov, či už sú to výrobcovia prémiových áut, autobusov alebo malých lietadiel. Ich druhá generácia určená pre prémiové autá už získala dôležitú svetovú certifikáciu.

Boček hovorí, že slovenské ministerstvo hospodárstva firmu zatiaľ nevníma ako symbol nového inovatívneho Slovenska, aj keď oceňuje grant od štátu, ktorý bol pri rozbehu InoBatu dôležitý. Bývalý investičný bankár si však myslí, že jeho firma môže pri transformácii slovenskej ekonomiky na znalostnú zohrať dôležitú úlohu.

„Vidím to ako kulmináciu celoživotného sna urobiť na Slovensku niečo, čo ho dá na mapu sveta,“ hovorí. „Podobne ako Skype pomohol transformovať Estónsko. Verím, že InoBat bude katalyzátorom podobnej zmeny tu.“

V rozhovore sa ešte dozviete:

  • kde vidí Boček priestor na trhu pre nezávislých výrobcov batérií ako InoBat,
  • že o InoBat sa viac zaujímajú cudzie vlády ako slovenská,
  • ako sa recyklujú baterky,
  • že na rozšírenie elektromobility netreba super výkonné baterky
  • a prečo vidí veľkú príležitosť aj v segmente malých elektrických lietadiel.

V poslednom čase ste oznámili viacero multimiliónových investícií do firmy od veľkých svetových mien ako Rio Tinto alebo IFC. Koľko zdrojov ste takto získali a na čo sa ich chystáte použiť?

Celkovo od vzniku InoBatu sme dali dokopy 90 miliónov eur kapitálu. Od grantov cez lokálnych partnerov, ako je ČEZ alebo IPM, až po strategických investorov ako IFC, čo je súčasť skupiny Svetovej banky, alebo Rio Tinto, Amara Raja, Ideanomics.

Účelom tých peňazí je

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Firmy

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie