Denník N

Dvanásť vodíkových vlakov a 9-tisíc áut. Uniknutý plán ukazuje, že Sulík chce dať na vodík miliardu eur

Richard Sulík. Foto N – Tomáš Benedikovič
Richard Sulík. Foto N – Tomáš Benedikovič
  • Minister hospodárstva chce zo Slovenska urobiť silného hráča vo vodíkových technológiách.
  • Vodík však podporuje aj v oblastiach, kde s ním už Európska únia nepočíta.
  • Európska komisia vidí budúcnosť vodíka najmä v priemysle, tomu je však v akčnom pláne venovaná len jedna strana.
  • Autori vodíkového akčného plánu počítajú s tým, že Slovensko bude v jeho produkcii sebestačné.

Na splnenie sna o Slovensku ako vodíkovej veľmoci chce minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) použiť miliardu eur zo štátnych a európskych zdrojov. Najviac majú stáť investície do výroby vodíka – vyše štvrť miliardy.

Peniaze chce získať napríklad z plánu obnovy či z fondu na podporu regiónov, v ktorých sa končí ťažba a spaľovanie uhlia.

Presmerovanie miliardy eur do vodíka je však riskantnou stávkou s veľmi neistým výsledkom.

Napríklad v osobnej doprave jej nedávajú veľké šance ani automobilky. Akčný plán však počíta s 9-tisíc vodíkovými autami a takmer tromi stovkami autobusov na slovenských cestách v priebehu ôsmich rokov. Plán počíta aj s dotáciami.

K balíku peňazí z verejných zdrojov by mal súkromný sektor prihodiť ďalšiu miliardu a pol.

Ak sa dotácie do vodíka ukážu ako zbytočné, pre Slovensko to bude veľká strata. Peniaze totiž budú chýbať na iné projekty, napríklad na podporu elektromobility, v ktorej už teraz značne zaostávame za vyspelými krajinami.

Podpora vodíka je totiž objemom peňazí jedným z najväčších, ak nie najväčším projektom na dosiahnutie klimatickej neutrality, aký sme tu doteraz mali. Na porovnanie – obnova rodinných domov má stáť polovicu toho, čo vodíkové projekty.

Jej prínosy sú však hmatateľnejšie a istejšie – zníženie emisií skleníkových plynov, 30-tisíc zrekonštruovaných rodinných domov a lepšie zdravie obyvateľov.

Dôveryhodnosti vodíkovej stratégie nepomáha ani fakt, že pracovná verzia akčného plánu, ktorý má Denník E k dispozícii, má len tridsaťštyri strán. Keď odpočítame obal a zoznam skratiek, ostáva dvadsaťsedem, ktoré len všeobecne a bez väčších detailov opisujú 36 aktivít. Celý dokument je pod článkom.

Podľa materiálu ide pritom už o desiatu pracovnú verziu z konca januára. Momentálne by mala kolovať na neoficiálnom pripomienkovaní, po ktorom má budúci týždeň nasledovať riadne medzirezortné.

Menšie projekty, napríklad dotovanie vodíkových áut a autobusov, sa majú spustiť ešte v prvej polovici budúceho roka. Nosné pilotné projekty majú byť hotové už v roku 2023, čiže rok pred parlamentnými voľbami.

Autormi akčného plánu sú okrem ministra hospodárstva Richarda Sulíka ešte profesor Technickej univerzity v Košiciach Juraj Sinay, generálny riaditeľ Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry Peter Blaškovitš, Ján Weiterschütz z Národnej vodíkovej asociácie Slovenska aj bývalý novinár týždenníka Trend a Revue priemyslu, dnes priemyselný analytik Martin Jesný.

Ján Weiterschütz Denníku E napísal, že materiál vznikal pol roka a „pracovali na ňom stovky subjektov”, no kto konkrétne, neprezradil.

Tu sú základné kontúry toho, ako má podľa nich vyzerať vodíkové Slovensko 2030:

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ceny energií

Doprava

Klimatická kríza

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie