Denník N

Zákaz parkovania na chodníkoch stále platí od marca. Čo čaká vodičov a čo ak nepreparkujú ani po dohovore? (otázky a odpovede)

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček
  • Minulý rok schválil parlament zákaz parkovania na chodníkoch s termínom platnosti od 1. marca tohto roka.
  • Po novom tak už nestačí pri parkovaní na chodníku nechať priestor 1,5 metra.
  • Parkovanie bude možné len vtedy, ak to vyslovene dovoľuje dopravná značka.
  • Samosprávy však počas zimných mesiacov nemohli osadiť značky a nakresliť čiary, potrebujú na to viac času.
  • Preto sa účinnosť zákona mala odložiť, parlament to však na februárovej schôdzi nestihol prerokovať a schváliť a stihne to najskôr až v polovici marca.

Obce a mestá a predovšetkým Bratislavu čaká niekoľkotýždňový experiment, ktorý ukáže, či je zákaz parkovania na chodníkoch taký veľký problém, o akom diskutujú vodiči na sociálnych sieťach.

Zákaz parkovať bude po novom všade tam, kde to nedovoľuje značka. Platiť bude od 1. marca, tak ako to schválili minulý rok v novembri poslanci Národnej rady. Termín sa neposúva, aspoň zatiaľ.

Samosprávy, najmä bratislavskí starostovia, síce žiadali odklad a koalícia im plánovala vyhovieť, no poslanci nestihli nový termín schváliť včas.

Prečo je to problém? Počas zimných mesiacov mestá nemohli na chodníkoch nakresliť čiary a osadiť značky tam, kde by parkovanie na chodníku malo byť dovolené. Okrem samotného vyznačovania totiž väčšie samosprávy musia na takéto projekty pripraviť dokumentáciu a vybrať dodávateľov.

Zmena sa najviac dotkne vodičov v Bratislave, kde je najvyššia hustota áut. Podľa odhadov prídu vodiči v meste zo dňa na deň o dve- až tritisíc miest, kde doteraz parkovali beztrestne.

Poslanci koaličných strán síce predložili na februárovú schôdzu parlamentu návrh s odsunutím termínu, no ten sa do jej skončenia nepodarilo schváliť. Parlament najbližšie riadne zasadá až v polovici marca.

Minimálne dva až tri týždne tak bude trvať právny stav, podľa ktorého je parkovanie na neoznačenom mieste na chodníku nelegálne a majiteľ auta môže dostať pokutu.

Reprezentatívny prieskum, ktorý si dalo vypracovať združenie Cyklokoalícia, však ukázal, že zákaz parkovania na chodníkoch má veľkú podporu verejnosti. Súhlasia s ním až tri štvrtiny obyvateľov Slovenska.

Pred mestskými policajtmi teraz stojí dilema, ako sa s prechodným obdobím vyrovnať. V tomto texte prinášame odpovede na desať praktických otázok na základe informácií z mestskej polície v Bratislave a v Košiciach.

1. Dajú mi mestskí policajti pokutu, ak zastanem na chodníku?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Bratislava

Doprava

Doprava v Bratislave

Klimatická kríza

Košice

Parkovanie v Bratislave

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie