Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Recept na daňovo výhodný Google sendvič

Karikatúra z knihy Investovanie z nadhľadu – Shooty
Karikatúra z knihy Investovanie z nadhľadu – Shooty

Keď Albert Einstein povedal, že „najnepochopiteľnejšou vecou na svete je daň z príjmu“, ešte netušil, že inovatívne spoločnosti 21. storočia posunú aj túto kategóriu do výrazne vyššieho levelu.

Text je úryvok z knihy Investovanie z nadhľadu

Najznámejšia vyhľadávacia firma na svete je skvelá nielen v algoritmoch na nájdenie vecí, ktoré hľadáme, ale aj vo výrobe sendvičov. Koštovali ste už dvojitý írsko-holandský? Nenájdete tam ani holandský syr, ani kvalitnú írsku whiskey, ale zato váš žalúdok ho len ťažko strávi.

Reč je totiž o daňovej optimalizácii. Inak povedané, ako urobiť všetko pre to, aby spoločnosť platila čo najnižšie dane z príjmu. Legálne!

Najskôr malá analógia na zohriatie. Rovná daň na Slovensku tiež pritiahla zopár firiem, aby sa vyhli vyšším daniam v západnej Európe. Výber na základe nízkych sadzieb teda celkom dobre chápeme. Džungľa medzinárodných daňových pravidiel však ponúka oveľa sofistikovanejšie spôsoby stláčať nadol daňové povinnosti.

Aké ingrediencie potrebujeme? Tri spoločnosti: dve írske a medzi nimi jednu holandskú. Recept čítajte pomaly, lebo nie je jednoduché ho pochopiť. Nech sa páči!

Ako na to

Založte írsku firmu Google Holdings na Bermudách. Preneste na ňu vyhľadávacie a marketingové algoritmy.

Manažment by mal sedieť na Bermudách, a tak na účely írskych daňových zákonov bude bermudskou spoločnosťou.

Vytvorte írsku dcéru Ireland Limited, ktorá dostane práva na licencovanie know-how pre všetky dcéry Googlu v Európe, Afrike a na Blízkom východe.

Za licencie používať duševné vlastníctvo dostáva samozrejme pekne zaplatené. Tantiémy však Ireland Limited nechce rovno poslať na Bermudy, keďže by musela platiť zrážkovú daň v Írsku.

Radšej ich presunie do takej krajiny EÚ, ktorá bude odlišne posudzovať platbu na Bermudy. Preto peniaze ďalej smerujú do holandskej firmy Google BV.

Samozrejme bez dane, keďže obidve krajiny sú súčasťou Európskej únie.

Holandská Google BV ich potom ďalej presúva do prvej spomínanej, Google Holdings. Určite ste už uhádli, opäť bez zrážkovej dane.

Ako je to možné? Pre holandských daniarov ide totiž o írsku a nie bermudskú firmu.

Ešte som sa zabudol zmieniť o maličkosti. Daň z príjmu na Bermudách je nulová.

Poslednou prekážkou sú americké daňové zákony, ktoré myslia na presuny peňazí v zahraničí v rámci skupiny a žiadajú ich zdanenie pri platbe.

Ak však na účely amerických zákonov budú írske a holandské spoločnosti nie korporáciami, ale len divíziami Google, zrážkovú daň platiť netreba.

Čo treba preto urobiť? Mimoriadne komplikovanú vec: zaškrtnúť na daňovom priznaní jedno okienko!

Výsledkom je, že na daňové účely v USA Ireland Limited a Google BV neexistujú, ale pre Európu áno.

Pre Írsko je Google Holdings bermudská spoločnosť, pre USA však írska.

Nakoniec platí Google na zahraničných ziskoch efektívne 2- až 8-percentnú daň. Ostatné daňové povinnosti zmizli ako lode v bermudskom trojuholníku.

Prečo je to problém

Ešte raz zdôrazňujem, že z právneho hľadiska je všetko kóšer. Preto nie je možné obviňovať Google.

Skôr ide o to, že aj tento príklad poukazuje na veľké diery v globálnom daňovom systéme. A čím viac sendvičov, tým rýchlejšie vie kapitál „utiecť“ pred daňami. Navyše kvitnúce internetové predaje tento problém len znásobujú.

Bremeno sa tak presúva zo zdanenia kapitálu na zdanenie práce. Následne sa brzdí zamestnanosť, keďže konsolidovať nejako treba.

Len skutočne globálna snaha o elimináciu daňových rajov by dokázala zmierniť tento problém, čo je, samozrejme, skôr v rovine utópie.

Gabriel Zucman z London School of Economics navrhuje nový kľúč zdaňovania, kde by zisky boli zdaňované tam, kde sa uskutočnili predaje výrobkov a služieb (kde býva kupujúci tovaru alebo služby), a nie tam, kam sa nakoniec presunuli.

Keď Albert Einstein povedal, že „najnepochopiteľnejšou vecou na svete je daň z príjmu“, ešte netušil, že inovatívne spoločnosti 21. storočia posunú aj túto kategóriu do výrazne vyššieho levelu.

Autor je člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť.
Text je úryvok z knihy Investovanie z nadhľadu,
v knihe má publikovaná esej názov Google Sandwich.

Dnes na DennikE.sk

  • Parlament: Schôdzu o sociálnych novelách z dielne Smeru a SNS opäť prerušili do štvrtka 9.00 h
  • Vláda: VW dostane na závod v Martine daňovú úľavu vyše 5 miliónov eur
  • Podcast z diskusie: Ako pomôcť slovenskej ekonomike
  • Firmy: Boeing má nový problém, v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX našiel zbytky cudzích predmetov
  • Firmy: Airbus prepustí takmer 2400 ľudí v európskej zbrojárskej a kozmickej divízii
Zdieľať

Štadióny v okolí Slovenska sa stavajú takmer o polovicu lacnejšie ako Kmotríkov

Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček
Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček

Kmotríkov štadión je výrazne predražený aj podľa štúdie, ktorú si od KPMG objednal štát. Analytici odporučili štátu, aby za štadión s kapacitou 22-tisíc divákov zaplatil najviac 70 miliónov eur. Aktuálne štát sľubuje Kmotríkovi zaplatiť takmer sto miliónov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Airbus plánuje vo svojej zbrojárskej a kozmickej divízii zrušiť 2400 pracovných miest. Európsky výrobca leteckej techniky tak reaguje okrem iného na odklady zbrojných kontraktov. Divízia v súčasnosti zamestnáva 34-tisíc ľudí.

Firma dodala, že divízia už o plánovanom znížení počtu zamestnancov začala rokovať s európskou podnikovou radou.

Divízia vznikla pri reštrukturalizácii podniku v roku 2014 a na celkových tržbách firmy sa podieľa zhruba pätinou.

Plán predpokladá, že do konca budúceho roka bude zrušených 829 pracovných miest v Nemecku, 630 miest v Španielsku, 404 miest vo Francúzsku, 357 miest v Británii a 142 miest v ďalších krajinách.

Airbus zápasí s problémami okolo vojenského dopravného lietadla A400M. Nemecká armáda na jeseň odmietla prevziať dva tieto stroje pre opakujúce sa technické nedostatky. (čtk)

Airbus A400M. Foto - TASR/AP
Airbus A400M. Foto – TASR/AP
Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Európe uteká vlak dátovej ekonomiky

Týždeň v európskej ekonomike:

  • Európska únia je dátový trpaslík, Komisia to chce zmeniť vytvorením jednotného dátového priestoru a investíciami.
  • Vo štvrtok budú lídri EÚ hovoriť o spoločnom rozpočte, dohodu asi ešte nenájdu.
  • Rast cien nehnuteľností neohrozuje finančnú stabilitu eurozóny, Slovensko si však má dať pozor.
Zdieľať

Približne dve tretiny centrálnych bánk a regulačných úradov z 33 oslovených vo svete považujú klimatickú zmenu za „významnú hrozbu“ pre finančnú stabilitu. Vyplýva to zo zverejnenej správy poradenskej spoločnosti Mazars a think tanku OMFIF.

Len niečo vyše polovice centrálnych bánk uvádza, že monitoruje klimatické riziká.

Pokiaľ ide o prevzatie zodpovednosti, 12 % uvádza, že hoci klimatické zmeny považuje za významné riziko, konkrétne kroky by mali prichádzať z iných inštitúcií, napríklad vládnych orgánov.

Do prieskumu sa zapojilo 33 centrálnych bánk zo šiestich regiónov predstavujúcich 77 % celosvetového HDP. Prieskum uskutočnil OMFIF od augusta do decembra 2019.

Centrálne banky a regulačné orgány čoraz viac zahŕňajú klimatické riziká do svojich aktivít. Do budúcnosti sa očakáva, že najčastejšími opatreniami budú:

1. Vyhodnotenie klimatického rizika ako súčasť finančného rizika v záťažových testoch.

2. Podpora alebo zabezpečenie finančných informácií súvisiacich s klímou.

3. Nastavenie noriem kritérií udržateľnosti pre zelené financovanie/pôžičky zo strany regulovaných bánk.

Hoci iniciatívy na „korekciu trhových odchýlok“, ktoré zahŕňajú nápravu trhových chýb na finančných trhoch, naberajú na sile, centrálne banky sú opatrné pri používaní intervenčných prudenciálnych a menových nástrojov na „formovanie trhu“ na klimatické účely.

Takmer všetci respondenti ako hlavné problémy zdôraznili nedostatok vhodných analytických nástrojov, metodík a údajov. Dostupnosť a kvalita údajov sú významnými obavami až pre 84 % respondentov.

Za kľúčovú výzvu považujú aj fragmentáciu klimatických rámcov, pričom 31 % respondentov má obavy o porovnateľnosť a konzistentnosť rámcov pre dohľad.

Začlenenie klimatických aspektov do záťažových testov je stále v ranom štádiu a len málo (15 %) respondentov ich aktuálne začleňuje do pravidelných záťažových testov finančných inštitúcií. No toto číslo bude zrejme narastať, pretože takmer štyri pätiny (79 %) uviedli, že to plánujú v budúcnosti zmeniť.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska hrozí blokádami ciest, ak parlament schváli zrušenie diaľničných známok. Zároveň naďalej trvá na svojich požiadavkách a na zverejnení všetkých dodatkov zmluvy s firmou SkyToll.

Uviedol to v stredu Stanislav Skala z únie.

„V prípade zrušenia diaľničných známok parlamentom UNAS ihneď vyzve svojich členov na blokovanie ciest a diaľnic na miestach, v ktorých sa aktuálne nachádzajú,“ zdôraznil Skala. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj pripravuje trestné oznámenie na SAD Zvolen pre januárové pozastavenie dopravy a podozrenie z vyhrážania sa a zneužívania monopolného postavenia. Župan Ján Lunter vyzýva spoločnosť, aby začala rokovať.

SAD Zvolen sa podľa neho vyhýba stretnutiu s vedením kraja a pokračuje v neštandardných praktikách a poslal list s ultimátom.

„Dopravca v ňom žiada uvoľnenie finančných prostriedkov z notárskej úschovy vo výške takmer 1,6 milióna eur, napriek tomu, že na ich vyplatenie v tejto chvíli neexistuje žiadny právny dôvod. V liste z 13. februára nás žiada, aby sme peniaze uvoľnili do siedmich dní, čo citujem, ‚vytvorí vhodnejší predpoklad pre nekonfliktnú spoluprácu‘. Také formulácie opäť silno evokujú situáciu z konca januára a obávam sa, že ide znovu o akýsi druh nátlaku, ak nie vydierania,“ vysvetlil šéf kraja. Ultimátum vyprší vo štvrtok.

Ide o peniaze, ktoré SAD Zvolen žiada doplatiť za rok 2018. Tie však podľa kraja majú byť dopravcovi uvoľnené z notárskej úschovy až po predložení právoplatného rozsudku, ktorý potvrdzuje jeho nárok na uvedenú sumu. Zatiaľ však právoplatný rozsudok nie je.

Ako poznamenal podpredseda župy Ondrej Lunter, na to, aby predišli ďalšiemu svojvoľnému pozastaveniu prímestskej dopravy, aktivovali všetky existujúce zákonné nástroje.

„Do právoplatnosti rozsudku o platnosti dodatku je účinné neodkladné opatrenie súdu, ktoré dopravcovi prikazuje jazdiť. Rovnako je tu nariadenie kraja ako dopravného správneho orgánu, ktoré dopravcovi prikazuje vykonávať dopravu vo verejnom záujme v súlade s platnými licenciami a schválenými cestovnými poriadkami,“ zdôraznil.

Neskrýva však obavy z toho, ako situácia dopadne, keďže reakcia SAD Zvolen je nevyspytateľná.

Zároveň dodal, že sankcie, ktoré hrozia druhej strane za porušenie neodkladného opatrenia súdu, sa pohybujú vo výške okolo 30.000 eur, čo je pre spoločnosť, ktorá má zhruba 20-miliónový ročný obrat nič.

Ondrej Lunter tiež informoval, že kraj pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s januárovým pozastavením dopravy a podozrením z vyhrážania a zneužívania monopolného postavenia SAD-kou Zvolen. Podľa neho by súd mal vyslať jasný signál do budúcnosti aj pre iných prepravcov, čo možné je a čo nie. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať