Denník N

Motory z Volkswagenu budú žalovať aj u nás, na rane sú predajcovia

Koncern Volkswagen čelí emisnému škandálu. Foto – TASR
Koncern Volkswagen čelí emisnému škandálu. Foto – TASR

Záujemcov o žaloby sú už desiatky. Ich advokát vraví, že ešte nie je isté, či ich aj podá. A pokiaľ áno, na súd zrejme nepôjde fabrika, ale predajcovia či importér.

Na slovenské súdy by sa mohli dostať žaloby za dieselové motory koncernu Volkswagen so softvérom, ktorý tajil skutočné hodnoty emisií.

Bratislavský právnik Michal Ďurina cez web vysudime.sk hľadá záujemcov o žaloby a myslí si, že by mohli na súdoch uspieť. Ozvalo sa mu už vyše 60 ľudí. Ich východisková pozícia je rôzna a rôzne sú aj ich požiadavky, takže hromadná žaloba celého „balíka“ majiteľov áut je nepravdepodobná.

„Zatiaľ sme v úvodnej fáze, priamo o žalobách by som nerád hovoril. Podané neboli a zatiaľ je to v rovine rokovaní, príprav, hľadaní možností,“ povedal Ďurina Denníku N. Vraví, že niektorí potenciálni klienti sa zatiaľ len informovali o možnostiach, iní o žalobách vážne uvažujú. O žalobách ako prvý písal Nový Čas.

Kúpili by si iné auto?

Advokát Ďurina vraví, že sa predbežne nechystajú zažalovať koncern Volkswagen, ktorý sídli v nemeckom Wolfsburgu. „Priamo voči Volkswagenu sa bude asi ťažko prebíjať. To si uvedomujeme. Platí reťazec, že keď si kupujeme auto alebo iný tovar a niečo sa nám na ňom nepáči, najprv to ideme reklamovať do obchodu.“

Prípadné žaloby by mali smerovať na predajcov koncernových áut, prípadne na ich importérov. Advokát hovorí, že proti bežným predajcom, ktorí o podvode s motormi nevedeli, pôjde len nerád, ale zmluvný vzťah vznikol práve medzi nimi a súčasnými majiteľmi áut.

Právnik hovorí o rôznych možnostiach, prečo by mohli jeho klienti žaloby podávať. Jednou je argument, že keby vedeli o skutočných vlastnostiach motora, kúpili by si auto inej značky a mohli by žiadať rozdiel v cene.

Advokát za právne služby peniaze nežiada, províziu si stiahne až z prípadnej vysúdenej sumy. Hovorí, že jeho odmena sa zvykne pohybovať podľa zložitosti v rozmedzí desiatich až tridsiatich percent.

Podľa odhadov ministerstva dopravy by áut značiek Volkswagen, Škoda, Audi a Seat mohlo byť okolo 46-tisíc – to sú autá kúpené cez oficiálnych dílerov. Ďalšie tisíce kusov sa k nám mohli dostať cez individuálny dovoz. Škandál sa týka iba dieselových motorov s objemom 1,6 a 2,0 litra, vyrobených medzi rokmi 2009 až 2015, pochádzajú z radu motorov označeného ako EA189.

Žalovať predajcu je logické

Z právneho hľadiska takéto žaloby šancu majú, ak sa podarí preukázať, že išlo o chybu v právnom zmysle, hovorí advokát Andrej Leontiev z advokátskej kancelárie TaylorWessing e|n|w|c. To, že sa právny zástupca majiteľov áut bude snažiť zažalovať dílerov, ktorí automobily predali koncovým užívateľom, považuje za logické. Je tam priamy obchodný vzťah, na rozdiel od vzťahu medzi majiteľom a výrobcom automobilu.

Okrem žalôb, ktoré by sa týkali vymáhania rozdielu medzi predajnou cenou použitých áut s dotknutými motormi a predajných cien podobných áut iných značiek či druhov, by podľa neho mohli majitelia v určitých prípadoch požadovať, že vrátia auto a dostanú späť kúpnu cenu.

Pravdepodobne by sa však zohľadnilo opotrebovanie auta, teda to, o čo sa spotrebiteľ obohatil, keď určitý čas mohol užívať auto a potom ho vrátil, myslí si Leontiev.

„Nemali sme prípad, že by sa zákazníci sťažovali. Väčšinou sa boli iba informovať,“ hovorí vedúci predaja dílera áut Volkswagen Hílek Martin Bachorík.

„Toto rieši import s výrobným závodom.“ Bachorík sa nestretol s tým, že by za vlastnosti vozidla žalovali predajcu. „Predajca predáva vozidlá pod značkou importéra. My tie autá nevyrábame.“ Importér Volkswagenov Porsche Slovakia odkázal, že pokusy o žaloby komentovať nebude.

Foto - Volkswagen
foto – Volkswagen

V Nemecku sa chystajú desiatky právnikov

Žalôb na koncern Volkswagen pre emisný škandál pribúda. Len nemecký web anwaltsregister.de má vo svojom zozname viac ako 50 advokátov či právnických kancelárií, ktoré sa takýmto žalobám venujú. Nejde však len o žaloby majiteľov áut.

Nemecké a rakúske médiá píšu o možných súdnych podaniach dílerov áut, ale aj o prípadných žalobách drobných akcionárov koncernu, ktorí prišli pre pokles hodnoty akcií o peniaze. Hrozia aj žaloby jednotlivých štátov na koncern, keďže mohol autá predávať na ich trhoch s pomocou podvodu.

Na rozdiel od Slovenska sú v iných krajinách bežné aj hromadné žaloby, a to aj proti automobilkám. V USA sa napríklad rozbieha súdny proces, ktorý sa týka bezpečnosti štartovania áut tlačidlom bez použitia kľúča. Žalujúci namietajú na súde v Los Angeles, že by mohol byť nebezpečný, a ako príklady uvádzajú až 13 prípadov zadusenia splodinami pre bežiace motory v garážach.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Škandál Volkswagenu

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie