Odchádza McDonald’s aj Levi’s. Ako prežívajú Putinovu vojnu obyčajní Rusi, ktorým pozerajú policajti už aj do mobilov
Horšie ako Irán alebo Severná Kórea, Moskva čelí najväčším sankciám na svete. Posledné hamburgery fastfoodovej siete sa predávali za vyššie ceny na internete.
Dramatické dva týždne Putinovej vojny okrem Ukrajincov prežívajú aj Rusi vo svojom každodennom živote.
Keď v roku 1990 otvoril McDonald’s svoju prvú pobočku v Rusku na Puškinovom námestí v Moskve, bralo sa to ako začiatok novej éry a príchodu vymožeností západného kapitalizmu do krajiny, v ktorej skolaboval komunistický režim.
31. január 1990, prvý McDonald’s v ZSSR
Aj ikonické džínsy Levi’s, ktoré sa dali zohnať iba na čiernom trhu, sa zrazu dostali do ruských obchodov, podobne ako ďalšie slávne značky obľúbené medzi rastúcou strednou triedou vo veľkých mestách.
Mnohé zo známych firiem teraz oznámili odchod z Ruska alebo výrazné obmedzenie činnosti. Celosvetový fastfoodový reťazec McDonald’s sa pridal k už viac ako tristo svetovým spoločnostiam, ktoré z Ruska stiahli svoju výrobu alebo služby. O prácu tak zrejme prídu desaťtisíce ľudí.
Vplyvy sankcií: horšie ako v Iráne a Sýrii
Aj tak sa okrem západných sankcií prejavuje Putinova vojna proti Ukrajine na živote bežných Rusov, ktorí čoraz viac pociťujú následky izolácie, v ktorej sa náhle ocitli. Zároveň sa Kremeľ snaží zablokovať prístup ku každej alternatívnej informácii, ktorá nejde v línii štátnej propagandy.
V moskovskom metre dokonca policajti nútili pasažierov, aby im ukazovali svoje četovacie kanály na mobiloch.
Podľa analýzy americkej technologickej firmy Cestellum.AI sa z Ruska stal najväčší terč sankcií na svete.