Denník N

Viac rokovaní vedieme dnes o obchvate Ružomberka než o tuneli Višňové, hovorí šéf diaľničiarov

Vladimír Jacko. Foto - NDS
Vladimír Jacko. Foto – NDS

Keby na Slovensku platili kontrakty, po obchvate Ružomberka by už takmer 5 rokov jazdili šoféri. Namiesto toho je úsek D1 Hubová – Ivachnová stále rozostavaný a navyše sa práce na ňom spomalili.

„Stavia sa, aj keď predminulý týždeň sme dostali od zhotoviteľa list, že je tam trochu znížená intenzita prác,“ opisuje riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko.

Spor je podľa neho o financovaní a naznačuje pritom, že stavebné združenie OHL – Váhostav žiada zvýšenie ceny cez zmluvný dodatok.

„V minulosti boli zhotovitelia nastavení tak, že čokoľvek sa predložilo na NDS, tak to jednoducho prešlo, ale dnes padla kosa na kameň a až také ‚easy‘ to nie je,“ rozpráva Jacko.

Detaily sporu si necháva pre seba, ale sľubuje, že o nich budú informovať v dohľadnom čase. Zatiaľ ešte na list od stavbárov neodpovedali.

O obchvate Ružomberka sa dnes rokuje intenzívnejšie ako o problémovom tuneli Višňové. Ani s ním to nie je ideálne. Stavbu síce prevzala spoločnosť Skanska od konzorcia Salini – Dúha, no stále nevybrali dodávateľa technológie, teda napríklad osvetlenia či značenia.

Dobrá správa je, že Slovensko má medzičasom schválený diaľničný harmonogram, ktorý vychádza z logiky a faktov o tom, kde treba stavať najprv a kde je to menej dôležité.

Oproti minulej verzii, ktorú iba vláda zobrala na vedomie, má väčšiu moc. Až teraz, v jeho aktualizácii, prijala aj dôležité uznesenia, ktoré zabezpečia, že na stavby sa aj budú hľadať financie.

Tempo diaľničnej výstavby navrhuje Jacko zrýchliť novým zákonom o strategických stavbách. Len nedávno parlament schválil niekoľko noviniek na pomoc rýchlejšej výstavbe. Jedna z nich by mala onedlho zabezpečiť, že sa podpíše kontrakt na stavbu juhovýchodného obchvatu Košíc a ďalšia zrýchľuje napríklad slávnu križovatku D1/D4. Z piatich rokov na jej výstavbu by mohli byť možno aj tri, vyplýva z Jackových slov. V rozhovore vysvetľuje aj:

  • čo sa teraz deje na obchvate Ružomberka,
  • prečo pre tunel Višňové stále hľadí aj na termín 2023,
  • či sa môže stať, že tunel bude hotový, ale bez kľúčových technológií,
  • čo sa robí pre úsek Turany – Hubová, ale aj
  • kedy bude diaľnica na Kysuciach a
  • či niekedy bude južná autostráda do Košíc

Tento rozhovor sme museli už raz odložiť, lebo ste boli zaneprázdnený. Čo akútne riešite?

Veľké stavby investičného charakteru, a to tak, aby sme ich boli schopní nielen stavať, ale aj financovať. Pár týždňov dozadu bol na vláde schválený harmonogram výstavby diaľnic. Vláda ho prijala svojím uznesením, teda zaviazala ministra dopravy pokračovať vo výstavbe v zmysle harmonogramu a zároveň zaviazala ministra financií do budúcnosti hľadať finančné krytie na stavby v zmysle harmonogramu. Keďže to bolo prijaté uznesením vlády, tak je to dokument, s ktorým sa dnes dá pracovať.

Vďaka tomu ste vyhlásili tender na stavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova. To znie ako dobrá správa.

Tie financie sme ešte nedostali, ale v zmysle vládou prijatého harmonogramu sme dostali prísľub, že ich budú kompetentní musieť v čase zháňať.

Odkedy máme harmonogram, už ste presmerovali investície na prípravu dôležitejších stavieb a odobrali z menej kľúčových?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Doprava

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie