Denník N

Dodávatelia zvodidiel a zábradlí zvýšili ceny o viac než polovicu, hovorí šéf firmy, ktorá opravuje „tankodróm“ pri Trenčíne

Dalibor Novotný, riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti SMS a. s. Foto - SMS a. s.
Dalibor Novotný, riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti SMS a. s. Foto – SMS a. s.

Aj v stavebníctve riešia dramatické zdražovanie materiálov. Po pandémii, ktorá vystrelila ceny stavebnín nahor uprostred minulého roka, dnes situáciu komplikuje útok Ruska na Ukrajinu.

„Asfalt, cement, betón, zvodidlá, protihlukové steny, výrobky z ocele, mostné ložiská, dilatačné závery, to všetko je násobne drahšie. Výrobky z hliníka sú extra problém, pretože hliník sa vo veľkom dovážal z Ukrajiny a z Ruska,“ opisuje Dalibor Novotný, šéf stavebnej firmy SMS (do roku 2016 známej ako Stavby mostov Slovakia).

Firma, ktorú Novotný vedie, má bohaté skúsenosti s prácami pre štát. Pracuje totiž na infraštruktúrnych zákazkách, ako sú cesty nižšej triedy, ale aj štvorprúdové diaľnice.

V tomto sektore je situácia špecifická, pretože štátne tendre sa zvyknú naťahovať mesiace aj roky a ceny z ponúk stavbárov by mali byť platné, kým sa dielo dokončí.

Novotný preto apeluje na štát, aby zmenil prístup k uzatváraniu dodatkov k zmluvám z titulu nečakaného nárastu cien.

V rozhovore vysvetľuje:

  • prečo by mala vláda brať vážne apely stavbárov, aj keď má v rukách pre štát výhodné kontrakty;
  • v čom sa súčasná situácia líši od minuloročného pandemického zdražovania;
  • ktoré zákazky a ktorí zhotovitelia budú mať najväčšie problémy a
  • prečo za súčasným zdražovaním vidí aj špekulácie.

Získali ste zákazku na prestavbu známeho „tankodrómu“, teda dlho rozbitej dôležitej cesty z Trenčína smerom na Bánovce nad Bebravou. Už sa tam pracuje?

Prvého marca sme prevzali stavenisko a momentálne tam prebiehajú výruby krovín popri ceste. Následne začneme prekládky inžinierskych sietí a rozobratie skúšobných úsekov na stanovenie receptúry zloženia novej vozovky. Až potom začneme postupne uzatvárať a rekonštruovať jednotlivé úseky po 500 metroch v smere od Mníchovej Lehoty.

Cestári vás vybrali za víťaza v lete minulého roka, odvtedy sa čakalo na kontrakt. Ceny, s ktorými ste súťažili, sú ešte reálne a platné? 

Musia byť platné, sú prílohou k zmluve o dielo. Ale, samozrejme, v súvislosti s tým, čo sa dnes deje, niektoré ceny materiálových vstupov už nie sú reálne.

Kedy ste naceňovali túto ponuku?

Počítali sme ju od jari minulého roka.

Takže pandemické vplyvy v nej už máte zarátané?

Áno. Počítali sme so zvýšenými nákladmi na niektoré vstupy a s infláciou niekde na úrovni troch až štyroch percent. Nekalkulovali sme však s tým, čo sa dnes deje v súvislosti s vojnou na Ukrajine, teda napríklad s nedostupnosťou materiálov

Blahoželáme, máte dobrých priateľov!

Tento článok je normálne zamknutý, ale vy si ho môžete prečítať zadarmo vďaka tomu, že váš priateľ jordibravo@... je predplatiteľom Denníka N a článok vám venoval. Stačí zadať váš e-mail, nebojte sa, nikdy ho nepredáme inej firme.

Alebo môžete .

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie