Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Facebook prestal zobrazovať obrázky pri článkoch, je to dôsledok dlhodobého sporu s médiami

MediaBrífing je piatkový newsletter o médiách a internete. Dnes v ňom okrem iného nájdete:

  • médiá chceli, aby im Facebook platil za ich obsah. Ten jasne ukázal, že má iný názor;
  • YouTube má veľké plány s podcastmi;
  • Republika a Smer ovládli tému Ukrajiny na Facebooku;
  • ďalšie správy o médiách.
Ilustračné foto – N

Médiá chceli, aby im Facebook platil za ich obsah. Ten jasne ukázal, že má iný názor

Európski aj slovenskí vydavatelia roky tvrdo lobovali za to, aby im veľké digitálne platformy platili za používanie ich obsahu. Lepšie povedané – aby internetové firmy platili za to, že používajú nadpisy, krátke úryvky či fotky, keď na svojich službách zobrazujú články médií a zvyšujú im čítanosť.

Médiá tlačili na EÚ, aby prijala legislatívu, ktorá by im umožnila pýtať si od Googlu, Facebooku a ďalších veľkých firiem takzvaný poplatok za odkazovanie. Používali pri tom rôzne nezmyselné argumenty.

Európsky parlament nakoniec v roku 2019 schválil smernicu o autorskom práve, hoci nie až v takej prísnej podobe, ako by si niektorí vydavatelia želali. Slovenský parlament pred šiestimi týždňami schválil novelu autorského zákona, ktorá európsku smernicu preniesla do našej legislatívy.

Novelizovaný autorský zákon umožňuje internetovým spoločnostiam použiť hypertextové odkazy na obsah médií, povoľuje aj „použitie nadpisu, individuálnych slov alebo veľmi krátkeho úryvku z periodika“, no nedáva im automaticky práva aj na obrázky.

Čo sa stalo: Facebook tento týždeň zareagoval tak, že čiastočne prestal zobrazovať obrázky pri príspevkoch odkazujúcich na stránky slovenských médií.

  • Ak profily alebo stránky chceli na Facebooku zdieľať obsah z médií, zobrazil sa na sociálnej sieti len nadpis a odkaz, obrázok však nie.
  • Obrázky sa zobrazili, len ak príspevok zdieľala oficiálna facebooková stránka daného média s overeným vlastníctvom.
  • Ak médiá chceli, aby Facebook opäť zobrazoval aj obrázky pri zdieľaní ich obsahu, museli sociálnej sieti udeliť bezplatnú licenciu.
Rozdiel medzi tým, ako vyzerajú príspevky na Facebooku, keď ich zdieľajú profily alebo stránky (hore) a keď ich zdieľa redakcia na svojej oficiálnej facebookovej stránke (dole).

Väčšina slovenských médií okamžite pristúpila na požiadavky Facebooku a udelila firme právo používať ich obrázky. V piatok doobeda problém pretrvával len pri pár weboch, napríklad Čas.sk, Webnoviny či Forbes.

Prečo je to dôležité: Obrázky zlepšujú viditeľnosť príspevkov na Facebooku, zvyšujú počet interakcií, a teda aj dosah príspevkov a návštevnosť zo sociálnej siete. Bez obrázkov by tak médiá mohli prísť o časť čítanosti.

Facebook sa zachoval presne podľa očakávaní a médiá prinútil, aby mu dali obsah zadarmo. Firma tvrdí, že nezneužíva autorské práva a médiám dáva za ich obsah dostatočnú protihodnotu v podobe veľkej návštevnosti. Výnimku urobila firma napríklad vo Francúzsku, kde sa s niektorými médiami dohodla a bude im platiť.

Čo bude ďalej: Facebook nateraz nad slovenskými médiami zvíťazil a veľmi rýchlo ich prinútil pristúpiť na jeho podmienky. Redakcie by mohli skúsiť žalovať sociálnu sieť napríklad za zneužitie dominantného postavenia na trhu, ale to by bola asi veľmi nákladná právna bitka s neistým úspechom.

Skôr sa dá očakávať, že veľkí vydavatelia sa budú snažiť

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Facebook

Médiá

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie